תיירות

עלויות מטוס ראש הממשלה נחשפות: כמה באמת עולה טיסה?

מתברר כי עלות טיסתו האחרונה של רה"מ נתניהו לארה"ב במטוס הגיע ל-520 אלף דולר, (2 מיליון שקל). עלות הטיסה של נתניהו לפלורידה כדי לפגוש את טראמפ עלתה 73 אלף דולר, "אם מקזזים את התוספת הלא מתכוננת של הטיסה לפלורידה עלות הטיסה כולה אמורה היתה לעלות 447 אלף דולר
מערכת ice |  7
כנף ציון (צילום פלאש 90)
הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי קיימה היום דיון בנושא מטוס כנף ציון, עם הפעלתו בחודש האחרון בטיסת ראש הממשלה לארה"ב וברקע ממצאי הדוח של מבקר המדינה בנושא. אז האם המטוס בזבזני או שווה את העלויות?
יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי: "תחזוקת המטוס השנתית יקרה מאוד. אנחנו חייבים לבדוק האם הכדאיות הכלכלית אכן מצדיקה את הנושא. ביקרתי באתר חניית מטוס 'כנף ציון' והתרשמתי שאין שם פאר והדר או משהו מיוחד. חד משמעית הוא אינו מנקר עיניים. בהתחשב בעלות הגבוהה של המטוס ובזמן שיתפקד וישרת את נשיא וראש ממשלת ישראל, יש לבחון מחדש את הצורך בו. ועדת גולדברג קבעה שצריך מטוס, אך הסתדרנו כל כך הרבה שנים בלי זה. שאלת ההוצאות נשארה בדיון פתוחה ונברר זאת בעוד דיון מעקב".

נציגי משרד מבקר המדינה הציגו את הדו"ח בנושא מ2022 המסכם את פעילות הפרויקט עד אז וחושף ליקויים ותקלות חמורות בתכנון ובביצוע, ומציג המלצות חשובות לשיפור תהליכים בפרויקטים לאומיים עתידיים. בין היתר נמצאו בעיות בהערכת עלויות הפרויקט ובקביעת מאפייני המטוס ודרישות מרכזיות. המבקר מדגיש את הצורך בהצגת נתונים מלאים ומעודכנים על בסיס השוואתי בכל שלבי הפרויקט. בהיבטים הביטחוניים, הדוח מצביע על ליקויים באפיון הדרישות הביטחוניות ובתיאום הביטחוני בין הגופים המעורבים. המבקר ממליץ על שילוב מלא של השב"כ והגורמים הביטחוניים האחרים בפרויקטים דומים כבר מהשלבים הראשונים, כדי למנוע בעיות דומות בעתיד.
בנוסף, הדוח חושף חריגות תקציביות משמעותיות ואי עמידה בלוחות הזמנים שנקבעו. התקציב הראשוני של הפרויקט, שעמד על 590 מיליון ש"ח, התרחב משמעותית במהלך השנים, והביקורת מצביעה על חוסר יעילות ועיכובים רבים שנגרמו בעקבות שינויים בלתי מתוכננים. הפרויקט גם לא הצליח לעמוד בלוחות הזמנים המקוריים. בעוד שהמועד המקורי למסירת המטוס היה ספטמבר 2018, נכון למרץ 2021 המועד הצפוי למסירה היה יוני-יולי 2021. העיכובים הביאו להעלאת עלות הטיסה הממוצעת במטוס החדש ל-5.2 מיליון ש"ח, זאת בהשוואה לעלות הממוצעת של טיסת ראש הממשלה בשנים 2015-2019, שעמדה על 2.5 מיליון ש"ח בלבד.
סא"ל במיל' איתן ליאל, מנהל מערך מטוס ראשי המדינה, אמר בדיון כי המטוס שהוא בן 23 שנה, טס מעט מאוד יחסית. 11 שנים לפני שנרכש ע"י התעשייה האווירית הוא היה בבעלות אוסטרית. לדבריו, תוחלת החיים במצב התחזוקה של היום לפחות 20 שנה. ליאל סיפר על הנסיעה האחרונה ואמר "זה היה מדהים היכולות הטכנולוגיות של המטוס. היה טלפוניה שוטפת לאורך כל הטיסה, בצורה שאיפשרה להמשיך את הקשר עם כל ראשי המערכת. הביצוע של הטיסה האחרונה היה טוב מאוד של כלל מרכיבי המשימות מרגע עליית רה"מ ופמלייתו למטוס. היתרונות שהמטוס וצוותו מעניקים למדינת ישראל סייעו מיד בעלותו של רה"מ למטוס שהתיישב עם צוותו הבכיר לדיון מבצעי בחדר הדיונים של המטוס שבו מושבים מותאמים גם לשעת ההמראה. משך רוב שעות הטיסה קיימו רה"מ ואנשי צוותו דיונים ועשו שימוש רב בקווי התקשורת הגלויים והאדומים ללא כל שיבוש. 
לדבריו, בטיסה האחרונה לארה"ב המדינה חסכה ביותר מחצי את עלויות הטיסה. עוד אמר כי גם כעת לקחו הצעת מחיר מאל על כי חששו שמא לא יוכלו לטוס עם המטוס והצעת המחיר הייתה 980,000 וזה עוד בלי נסיעה לפלורידה. במטוס כנף ציון לעומת זאת העלות הייתה 447 אלף שקל ובגלל הנסיעה שהתווספה לפלורידה הסתכמה בסה"כ ב520 אלף שקל.
ליאל אמר כי המטוס יוצא מן הכלל ומתוחזק בצורה מצוינת ובראשון הקרוב הוא נפגש בלשכת הנשיא ע"מ לתאם את לו"ז שימוש הנשיא במטוס כנף ציון. ליאל ציין כי 150 מדיניות יותר חלשות מישראל יש מטוס נשיאותי.   עוד ציין כי בטיסה הבאה המטוס יוכל לשאת את מלוא המשקל המיועד לו, זאת לאחר שבטיסה הקודמת נערכה בדיקה ראשונה לטיסה ארוכה בעקבות כל השינויים שבוצעו בו.
תמי רודיך, ראש חטיבת רכש מטוסים במשרד הביטחון, אמרה בדיון כי מדובר על עלות אחזקה של שמונה מיליון לשנה. לדבריה, "המטוס הוא אזרחי ובהחלטת הממשלה הוחלט שיטיסו אותו טייסי חיל האוויר. נוצר בן כלאיים שלא קיים בשום מקום בעולם. ההתארכות של הפרויקט נבעה מהתמשכות ההבנה איך להכין את הפרויקט משום שהוא לא היה מוכר לאף אחד. כלל הגורמים, כולל רת"א למדו את הנושא.  היתה תקופה שלא היתה בה התעסקות עם המטוס בעת חילופי ממשלה".
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    , למשפחת המלוכה מגיע הכל והעם ישלם תרתי משמע (ל"ת)
    ציפי 08/2024/07
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 6.
    קנס ציון
    רן 08/2024/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עוד נזק לדורות שירשם בהיסטוריית המשפחה הדוחה
    סגור
  • 5.
    כנף ציון
    מורדי 08/2024/07
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בנט ולפיד המתחסדים לא רצו להשתמש ב" כנף ציון" כדי להראות כמה הם מוסריים לעומת נתניהו,פשוט לא העפרונות הכי חדים שיש...
    סגור
  • 4.
    לצערי לא אומרים אמת
    י.א 08/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדוע היו עיכובים??? מדלגים על התשובה לכך בכל התיחסות והאמת ידועה מזמן...
    סגור
  • 3.
    את עגל הזהב של הנוכל הסגול יש להשמיד !!!!!! (ל"ת)
    יוסיפון 08/2024/07
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 2.
    הכותב מסטול
    ברוייר אורי 08/2024/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אמרת 520 אלף דולר ואז בהמשך זה הפך ל520 אלף שקל
    סגור
  • 1.
    את עגל הזהב של הנוכל הסגול יש להשמיד !!!!!! (ל"ת)
    יוסיפון 08/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור