עסקי ספורט

קטאר תרוויח מאירוח המונדיאל? הסכומים המדהימים נחשפים

אין עוררין שהמונדיאל הוא אירוע הספורט הגדול ביותר בלוח השנה הספורטיבי, כן, אפילו יותר מהאולימפיאדה, אך האם הוא רווחי למדינה המארחת? קטאר עם תקציב של מעל ל-200 מיליארד דולר מאתגרת את השאלה
מערכת ice | 
טיסה למונדיאל בקטאר (צילום pexels, unsplash)
המונדיאל הוא אירוע הספורט הגדול ביותר בלוח השנה הספורטיבי, אפילו יותר מהאולימפיאדה. יותר מחמישה מיליארד איש צפויים לצפות במשחקים דרך המסך, כאשר יותר ממיליון איש צפויים להיות נוכחים לפחות באחד מהמשחקים.
מכירת הכרטיסים למשחק והמרצ'נדייז, הספונסרים, כספי הזכייה והוצאות התיירים, כולם הם חלק מסכומי הכסף העצומים הסובבים את התחרות שמתקיימת פעם בארבע שנים. נשאלת השאלה, האם למדינה המארחת, במקרה הזה קטאר, זה שווה כלכלית? התשובה הקצרה היא לא.

על פי רוב, המדינה המארחת תשקיע כמה עשרות מיליארדי דולרים על הכנות, פיתוח תשתיות, בניית מלונות ואצטדיונים ועוד. קטאר, בתור מדינה ללא תרבות כדורגל ענפה, מחסור באצטדיונים, מלונות ותשתיות לכמות כזו של אנשים ומשחקים בתקופה כל כך קצרה, משקיעה מעל ל-200 מיליארד דולר באירוח הטורניר.
כאשר בוחנים את המשחקים עצמם מגלים כי הם בהחלט עניין רווחי. זכויות הטלוויזיה במונדיאל האחרון, רוסיה 2018, נמכרו לרשתות השידור ברחבי העולם בסכום של כ-4.6 מיליארד דולר. לצערם של הרוסים, הסכום כולו נשאר בידיה של התאחדות הכדורגל העולמית FIFA (פיפ"א).
לא רק זכויות השידור נמצאים בידיה של פיפ"א, זכויות השיווק הנאמדים ביותר ממיליארד דולר שייכים לחברת בת השייכת ב-100% לפיפ"א. יש לציין כי פיפ"א משלמת בסביבות 1.7 מיליארד דולר מההוצאות השוטפות של הטורניר כולל סכום של 440 מיליון דולר בפרסים לנבחרות השונות.
הוצאות תיירי הכדורגל במונדיאל – מרצ'נדייז, אוכל ומשקאות ועוד – הקשורות לספונסרים של המונדיאל זוכים להטבת מס מהמדינה המארחת וזאת על פי התנאים אותם הציבה פיפ"א למדינות אשר רצו לארח את הטורניר. לדוגמה, גרמניה במונדיאל 2006 סבסדה הטבות מס בגובה של 272 מיליון דולר.
מדינה המגיעה לארח את המונדיאל צריכה לקחת בחשבון את כל הקריטריונים הללו ולהבין כי להרוויח מהטורניר היא כנראה לא תצליח. המדינות מקוות שדרך המונדיאל יגיעו לא מעט תיירים, שבימים אחרים לא היו מגיעים למדינה, תדמית המדינה תשתפר, עסקים ושיתופי פעולה חדשים יעזרו למדינה ועוד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה