מדדים ומחקרים

איזו אוניברסיטה הוציאה הכי הרבה מיליארדרים?

מגזין פורבס חושף את רשימת האוניברסיטאות בעלות מספר הבוגרים הגבוה ביותר שצברו הון בשווי מיליארדים. אז איפה הכי כדאי ללמוד וכמה מוסדות מחוץ לארה"ב הצליחו להיכנס לצמרת?
מערכת ice | 
לימודים גבוהים
הורים, לתשומת לבכם: אחרי רשימת עשירי העולם, פרסם פורבס גם את רשימת המוסדות בהם למדו רבים מהעשירים הללו. המגזין דירג את המוסדות לפי מספר המיליארדרים שקיבלו מהם תארים, והצליח לברר את המידע הזה לגבי רובם של 2,755 המיליארדרים ברשימה שלו.
התוצאה היא רשימה שכוללת 11 מוסדות - משום שבמקום התשיעי יש תיקו בין שלושה מוסדות בעלי מספר בוגרים דומה שהפכו למיליארדרים. באופן לא מפתיע, 10 מתוך 11 האוניברסיטאות ברשימה נמצאות בארה"ב, כאשר מחציתן שייכות ל"ליגת הקיסוס", ו-5 אחרות מוכרות כקיני הכשרה להייטקיסטים.
במקום הראשון נמצאת הרווארד, עם 29 מיליארדרים בעלי שווי נכסים כולל של 207 מיליארד דולר - מספרים שיכולים היו להיות גבוהים עוד יותר, אילו שני בוגריה הידועים ביותר - מייסד מיקרוסופט, ביל גייטס, ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג - לא היו נושרים מהלימודים לפני סיומם. בין המיליארדרים שכן סיימו את לימודיהם במוסד ניתן למנות את חברו של ביל גייטס, שגם התמנה על ידיו למנכ"ל מיקרוסופט וכיום מחזיק בקבוצת הלוס-אנג'לס קליפרס, סטיב באלמר. גם התאומים קמרון וטיילר ווינקלבוס, שידועים בעיקר כאלה שצוקרברג גנב מהם לכאורה את הרעיון של פייסבוק, אך מתחזקים קריירה פורה משלהם בתחום הקריפטו, ברשימה.
במקומות 2-3 תיקו בין שתי אוניברסיטאות שנמצאות בשני קצוות מנוגדים של ארה"ב ולכל אחת מהן 28 בוגרים מיליארדרים - אוניבריטת פנסילבניה במזרח ואוניברסיטת סטנפורד במערב. עם זאת, שווי בוגריה של הראשונה, שכוללים את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, מייסד טסלה ו-SpaceX אילון מאסק, נכדה של אסתי לאודר ולורן פאוול-ג'ובס, אלמנתו של מייסד ומנכ"ל אפל המנוח סטיב ג'ובס, גבוה יותר - כמעט 285 מיליארד דולר. זאת לעומת שווי כולל של 124.4 מיליארד דולר בלבד לבוגרים המיליארדרים של השנייה, שכוללים את מייסד ומנכ"ל אפליקציית המסחר רובין-הוד, ולד טנייב, כמו גם מייסד יאהו ג'רי יאנג.
במקום הרביעי נמצאת ייל, עם 21 בוגרים מיליארדרים שביניהם נמצאים יורשי אימפריית החטיפים מארס (יצרנית M&M) ויורשי אימפריית הנפט ממשפחת באס. בנוסף להם למד במוסד גם מייסד עליבבא ג'ו טסאי.
האוניברסיטה היחידה ברשימה שאינה נמצאת בארה"ב היא אוניברסיטת מומבאי, שנמצאת במקום החמישי ובין בוגריה 20 מיליארדים בעלי שווי נכסים כולל של 163 מיליארד דולר - אם כי רובם המוחלט הגיעו לשווי הזה בשל היותם יורשים של משפחות עשירות, ולא בשל עסקים שעשו בעצמם.
במקום השישי נמצאת אוניברסיטת קורנל, שבה למדו 18 מיליארדרים ששווי נכסיהם הכולל 65 מיליארד דולר, וביניהם מנכ"ל סיטיגרופ לשעבר סנדי וייל, והמדען רוברט לנגר שהפך למיליארדר בשנת הקורונה הודות להשקעה בחברת מודרנה.
15 מיליארדרים למדו באוניברסיטת דרום קליפורניה, וביניהם ג'ורג' לוקאס, מייסד אולפן הסרטים LucasFilm, ומנכ"ל סיילספורס מארק בניוף. שווי הנכסים הכולל של בוגרי המוסד ברשימה מוערך ב-58.5 מיליארד דולר והוא נמצא במקום השביעי.
המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, הידוע בראשי התיבות MIT, גידל 14 מיליארדרים נכון להיום, וביניהם האחים קוך, המוכרים כגדולי התורמים למפלגה הרפובליקנית, מייסד דרופבוקס דרו יוסטון ומייסד בורסת הקריפטו שעשתה לאחרונה מספר כותרות, FTX, סם בנקמן-פריד. שוויים הכולל של הבוגרים ברשימה 104 מיליארד דולר, והמוסד מדורג במקום השמיני.
במקומות 9-11, כאמור, תיקו בין שלושה מוסדות שהוציאו משורותיהם 11 מיליארדרים כל אחד. הראשון ביניהם הוא פריסטון, שבו למדו בני הזוג לשעבר ג'ף בזוס ומקנזי סקוט, נשיא גוגל לשעבר אריק סמית' ויורש קבוצת גאפ וויליאם פישר. שוויים הכולל של בוגרי המוסד ברשימה 288.4 מיליארד דולר - יותר מכל המוסדות האחרים ברשימה, כאשר 80% מהסכום הזה מייצג את מנכ"ל אמזון וגרושתו בלבד. אוניברסיטה אחרת שאותה סיימו 11 מיליארדרים היא ברקלי, ובין בוגריה נמנים פרופסור טימות'י ספרינגר, שמלמד בהרווארד אך למד בברקלי והפך למיליארדר בזכות השקעה במניות מודרנה, מייסד אינטל המנוח גורדון מור ועוד. שוויים הכולל של בוגרי ברקלי הוא 82.6 מיליארד דולר. הסכום הזה הוא כמעט פי שניים מהמוסד האחרון בעל 11 הבוגרים המיליארדרים, אוניברסיטת קולומביה, שמתפארת בבוגרים רבים בתחום ההון סיכון, כמו דניאל לוב ונעם גוטסמן יליד ישראל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה