מדדים ומחקרים

מחקר חדש מגלה: מה קורה לקרנות הנאמנות כשדמי הניהול עולים?

בנק ישראל: משקיעים בקרנות הנאמנות ערניים לשינויים בדמי הניהול. הפחתות מובילות לעלייה בזרימות לקרנות; העלאות בדמי הניהול מביאות לירידה בזרימות. חלק מהמשקיעים רגישים פחות לרמת דמי הניהול ולשינויים בהם | כל הפרטים
מערכת ice | 
קרנות נאמנות-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
מחקר חדש שנערך בחטיבת המחקר בבנק ישראל וניתח נתונים על דמי ניהול בקרנות נאמנות בישראל בשנים 2020-2011, מעלה כי משקיעים מגיבים בחוזקה לשינויים בדמי הניהול – העלאות והורדות. קרנות נאמנות הן כלי השקעה פופולרי בקרב משקי הבית. דמי הניהול של הקרנות משולמים למנהלי הקרן תמורת שירותיהם ומשפיעים ישירות על התשואות נטו של המשקיעים. 
מחקרים קודמים העלו כי בהנחה שכל שאר הגורמים קבועים, דמי ניהול גבוהים יותר עשויים להוביל לביקוש נמוך יותר לקרן ולהיפך. הספרות המחקרית בתחום קרנות הנאמנות הציגה תוצאות מעורבות לגבי הקשר בין דמי הניהול לכניסות והיציאות של משקיעים מקרנות הנאמנות. זאת, בעיקר בגלל הבדלים באיכות הקרן והקושי של המשקיעים לבחון את איכות הקרן ולהבין את העלויות שלה.

המחקר הנוכחי התמקד בשינויים בדמי הניהול והשתמש בנתונים יומיים שאיפשרו לחקור את ההשפעות של השינויים בדמי הניהול על זרימת הכסף לקרנות. ניתוח הנתונים מעלה כי הפחתות בדמי הניהול מובילות בממוצע לעלייה בזרימת כספים לקרן; העלאות בדמי הניהול מביאות בממוצע לירידה בזרימות. מהמחקר עולה כי ההשפעה של שינויים בדמי הניהול על זרימות נטו של כספים אל הקרנות ומהן עקבית בכל סוגי הקרנות; ההשפעה בולטת במיוחד בקרנות נאמנות המתמחות באגרות חוב. עם זאת, משקיעים בקרנות שדמי הניהול בהן מלכתחילה גבוהים במיוחד, רגישים פחות להעלאות נוספות. 
החוקרים מצאו שהעלאות בדמי הניהול משפיעות גם על משקיעים נוכחיים וגם על משקיעים פוטנציאליים; ההשפעה גדולה יותר על השקעות פוטנציאליות, כולל משקיעים חדשים והשקעות נוספות של משקיעים קיימים. הפחתות בדמי הניהול מושכות יותר זרימות נכנסות, אך לא בהכרח מונעות יציאה של כספים מהקרנות. עוד מצאו החוקרים שמשקיעים "עשירים" (לפי הסכום הכולל של ההשקעות), רגישים פחות לשינויים בעמלות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה