מדדים ומחקרים

סקר חדש חושף: החמרה במצבם הבריאותי והכלכלי של הקשישים בישראל

הסקר חושף כי מעל חמישית מהזקנים בישראל חוו החמרה במצב הבריאותי, הכלכלי והיומיומי בעקבות המלחמה, אך יחד עם זאת, רבים מגבירים את מעורבותם החברתית וההתנדבותית, תוך הפגנת חוסן יוצא דופן ורצון לתרום
מערכת ice | 
קשיש-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
סקר שנערך לקראת יום הקשיש הבינלאומי על ידי ארגון הג'וינט ומכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל חושף תמונת מצב מורכבת לגבי אוכלוסיית הזקנים בישראל, במיוחד לאור אירועי מלחמת חרבות ברזל. הסקר, שנערך ב-3 רשויות שונות – תל אביב, נתניה ואשדוד – מראה כי מעל 21% מהזקנים דיווחו על החמרה במצבם הבריאותי, ויותר מ-10% דיווחו על קושי גובר בתפקוד היומיומי. מעבר לכך, יותר מ-27% דיווחו על החמרה במצבם הכלכלי, ו-35% דיווחו על ירידה במפגשים חברתיים עם משפחה וחברים.
למרות האתגרים, ישנן גם נקודות אור: 50% מהמתנדבים הוותיקים הגבירו את פעולות ההתנדבות בעקבות המלחמה, ו-20% נוספים שאינם מתנדבים הביעו רצון להתחיל. כמו כן, כ-20% מהגמלאים מעוניינים לשוב לשוק העבודה, מה שמעיד על רצון לתרום ולהישאר פעילים.
בתקופת המשבר, רשתות התמיכה המקומיות, ובמיוחד בני המשפחה, הפכו למשענת מרכזית עבור הזקנים, כאשר חמישית מהזקנים נעזרים בסיוע כלכלי ורגשי. פעילות ג'וינט אשל בשנים האחרונות, במיוחד בזמני משבר, מסייעת לקידום הזדקנות מיטבית בישראל ומספקת תמיכה קריטית לקשישים ואנשי מקצוע בתחום.

יוסי היימן מנכ"ל ג'וינט-אשל (צילום: קרן בן ציון)
יוסי היימן מנכ"ל ג'וינט-אשל: "השנה, יום הקשיש הבינלאומי מקבל משמעות מיוחדת עבורנו. המשברים שהביאה עמה מלחמת חרבות ברזל הדגישו את הפגיעה באוכלוסייה המבוגרת בישראל, אך גם את עוצמתה. הנתונים מצביעים על כך שהזקנים בישראל מתמודדים עם אתגרים בריאותיים, תפקודיים וכלכליים, אך למרות זאת, חלקם מפגינים חוסן יוצא דופן ומתייצבים לתמוך בקהילה ובמדינה. קיימת עדיין קבוצה לא קטנה של זקנים שזקוקים לעזרה ולסיוע מתמיד ממשפחותיהם או מהמערכת המטפלת. אלו נמצאים בסיכון הגבוה ביותר להחמרה במצבי של חירום מתמשך. עלינו להמשיך לחזק את רשתות התמיכה המקומיות והארציות, ולהבטיח שהזקנים בישראל יוכלו להמשיך לחיות בכבוד ובביטחון, גם בזמני משבר."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה