מדדים ומחקרים

עכשיו זה רשמי: הציבור נותן אמון בבג"צ פי שלוש מאשר בממשלה

על פי מדד הדת והמדינה של עמותת חדו"ש, 73% מהציבור היהודי בישראל רואה במתח בין החרדים לחילונים כקונפליקט הפנימי הקשה ביותר בחברה הישראלית. הציבור נותן אמון בבג"צ פי שלוש מאשר בממשלה ופי שש מאשר בכנסת

מערכת ice |  2
הדיון בבג"ץ על ביטול עילת הסבירות (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
לאחר ניתוח מעמיק, עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון מפרסמת את הנתונים העולים ממדד הדת והמדינה השנתי שהיא ערכה. על פי הנתונים, 73% מהציבור היהודי בישראל רואים את המתח בין חרדים לחילונים כקונפליקט הפנימי הקשה ביותר היום בחברה הישראלית (או השני בחומרתו).
המתח בין חרדים לחילונים ובין ימין לשמאל הם המשמעותיים ביותר בעיני הציבור היהודי הבוגר בישראל, הרבה יותר מאשר מתחים פנימיים אחרים שקרעו את החברה בישראל בעבר. 
בשנים האחרונות גבר מאוד המתח בין ימין לשמאל, והתנהלות גורמים מרכזיים בפוליטיקה הישראלית, בעיקר בחוגי הקואליציה, בעקבות הניסיון למימוש הרפורמה המשפטית  ואירועי ה-7 באוקטובר, החמירו אותו.
86% סוברים כי הוא הקונפליקט הקשה ביום היום בחברה הישראלית (61% ציינו אותו כראשון ו-25% נוספים – כשני בחומרתו) - מדובר בעלייה של 8% מהשנה שעברה. באופן עקבי, כולל השנה, המתח בין מזרחים לאשכנזים צנח בצורה משמעותית (12%), בניגוד למסרים המושמעים בתקשורת, ברשתות החברתיות ועל ידי בעלי ענין ללבות את המתח העדתי.


(צילום: באדיבות עמותת חדו"ש)

ממצאי המדד חושפים כי בג"צ איבד את אמון העם. בדיקת אמון הציבור במוסדות השלטון הרלוונטיים למדד מלמדת כי המוסד שזוכה לאמון הרב ביותר בקרב הציבור בהשוואה בין בג"צ, לממשלה ולכנסת הוא דווקא בית המשפט העליון (31%), בעוד שאמון רב בממשלה יש רק ל-11% ולכנסת - 5% בלבד. ל-13% יש אמון רב ברבנות הראשית.  כמחצית מהציבור (49%) אינו נותן אמון באף אחד ממוסדות אלה.  מדובר בעלייה של 9% בחוסר האמון מהשנה שעברה. 
עמותת חדו"ש בחנה את השלכות המלחמה והשפעת הטבח ב-7 באוקטובר על החברה הישראלית. על פי הממצאים, יותר ממחצית המדגם השיבו כי מהלכי הממשלה בנושאי דת ומדינה מאז הבחירות וה-7.10 שינו את עמדתם בנושא זה, אך בעוד ש-37% השיבו כי הם חיזקו את דעתם שיש להבטיח שוויון בנטל הביטחוני, חופש דת וחופש מדת ולוודא שבג"צ יוכל להגן על חירויות אלה, רק 15% חיזקו את דעתם שיש להגן על יהדותה של מדינת ישראל מפני התערבות בג"צ ולהגדיל את המימון מתקציב המדינה לחיזוק הזהות היהודית. 
עוד נחשף, כי בעוד שבקרב 51% מהחילונים התחזקה הדעה שיש להבטיח חופש דת וחופש מדת, שוויון בנטל ולוודא שבג"צ יוכל להמשיך להגן על ערכים אלה, אצל 54% מהחרדים התחזקה הדעה ההפוכה. לנתונים אלה צפויה להיות השלכה גם על הבחירות הבאות, ולדוגמה – בקרב 64% מהמעוניינים להצביע ליש עתיד ו-62% מהמעוניינים להצביע עבור המחנה הממלכתי התחזקה ההכרה בחשיבות ערכים אלה ושמירה על יכולתו של בג"צ להגן עליהם. 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ירדתם מהפסים מי מאמין לכם.
    מאיר 09/2024/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגזמתם הסקרים שלכם הופכים אותכם לא אמינים.
    סגור
  • 1.
    בגץ
    ציון 09/2024/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ??????????????????העם מאמין בבגץ.בגץ הגוף הכי שנואי במדינה.הינדוס זול ועלוב
    סגור