מדדים ומחקרים

השכר המטורף בחברות הגדולות בעולם נחשף: מי מעל כולן?

מטא מציעה תגמול חציוני מדהים של 379 אלף דולר לעובד - עלייה של 28% בשנה אחת בלבד. בקצה השני, אמזון מפתיעה עם תגמול חציוני של 36 אלף דולר בלבד, נמוך אפילו מהממוצע הארצי בארה"ב. וכמה מקבלים במייקרוסופט ובטסלה?
מערכת ice | 
משכורות בהייטק-אילוסטרציה (צילום shutterstock, vecteezy)
בעולם ההון המסחרר של וול סטריט, שבע חברות טכנולוגיה יצרו תופעה מדהימה שזכתה לכינוי "שבע המופלאות". סיפורן מספק הצצה מרתקת לעולם של הצלחה פיננסית מסחררת, לצד שאלות מטרידות על פערי שכר ועתיד כלכלת ארה"ב.
בגלובס ציינו כי בשנה האחרונה, שבע מניות בלבד - כולן מעולם הטכנולוגיה - משכו את מדד S&P 500 כלפי מעלה בצורה דרמטית. הביצועים המרשימים של חברות אלו, עם עליות של עשרות ומאות אחוזים, יצרו תמונה מעוותת של חוזקו של שוק המניות האמריקאי.

אך מאחורי המספרים המרשימים מסתתר סיפור מורכב יותר. בעוד שמשקיעים חגגו את התשואות הגבוהות, נשאלת השאלה - מה קורה לעובדים בחברות אלו? נתונים מפתיעים חושפים פערים עצומים בתגמול העובדים בין החברות השונות. בקצה אחד של הסקאלה נמצאת מטא (פייסבוק), המציעה תגמול חציוני מדהים של 379 אלף דולר לעובד - עלייה של 28% בשנה אחת בלבד. בקצה השני, אמזון מפתיעה עם תגמול חציוני של 36 אלף דולר בלבד, נמוך אפילו מהממוצע הארצי בארה"ב.
ומה עם חברות כמו אנבידיה שהפכה לכוכבת הגדולה של הבורסות בעולם? שם התגמול החציוני 267 אלף דולר, באלפבית חברת האם של גוגל נהנים מלא פחות מ-316 אלף דולר, באפל מקבלים כ-94 אלף דולר, במייקרוסופט כ-194 אלף דולר ובטסלה שהיא חברת הרכב הגדולה בעולם רק כ-45 אלף דולר.

הפערים הללו מעלים שאלות נוקבות על אי-השוויון בכלכלה האמריקאית ועל ההשפעות ארוכות הטווח של מהפכת הטכנולוגיה על שוק העבודה. האם אנו עדים ליצירתה של אליטה טכנולוגית חדשה, בעוד שאר העובדים נותרים מאחור? במקביל, הנתונים על שכר המנכ"לים בחברות אלו מוסיפים רובד נוסף לסיפור. הפערים העצומים בין שכר העובדים הממוצע לבין התגמול המסחרר של המנהלים הבכירים מדגישים את השאלות האתיות והכלכליות שמעלה תופעת "שבע המופלאות".
סיפור זה אינו רק על מספרים ותשואות. זהו סיפור על עתיד העבודה, על הכוח המשתנה של תאגידי הטכנולוגיה, ועל האתגרים החברתיים והכלכליים שמציבה המהפכה הטכנולוגית בפני החברה האמריקאית והעולמית. בעוד שהמשקיעים ממשיכים לעקוב בדריכות אחר הביצועים של "שבע המופלאות", השאלה הגדולה נותרת: האם הצלחתן המסחררת של חברות אלו מבשרת על עידן חדש של שגשוג כלכלי, או שמא היא מסמנת אתגרים חברתיים וכלכליים שטרם התמודדנו איתם?
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה