מחיסכון להשקעה:  כל מה שצריך וחשוב לדעת במעבר מחיסכון להשקעה

מדדי המניות בוול סטריט מגיעים לשיאים חדשים

אמש בארה"ב נרשמה הפתעה כאשר מדד המחירים לצרכן הראה האטה קלה באינפלציה, מה ששלח את מדדי המניות בוול סטריט לשיאים חדשים. הבוקר, המגמה נמשכת עם ירידה נוספת בתשואות ועלייה בחוזים על מדדי המניות. הצפי להפחתות ריבית בהמשך השנה מתחזק, עם הסתברות של 96% להורדה בספטמבר. מה המשמעות של נתונים אלו לכלכלה האמריקאית ולעתיד האינפלציה?
בשיתוף הפניקס | 
וול סטריט (צילום flickr/ Dan Nelson, vecteezy)
בארה"ב, האינפלציה שהפתיעה אמש מעט כלפי מטה שלחה את מדדי המניות בוול סטריט לשיאים חדשים, כאשר מדד הS&P500 עלה ב-1.17%, נאסד"ק ב-1.40% והדאו-ג'ונס ב-1.49%. בשוק אגרות החוב (ממשלתיות), התשואות ירדו לכל אורך העקום, כאשר התשואה ל-10 שנים ירדה ב-9 נ"ב לרמה של 4.36% ושברה כלפי מטה תעלה ברמה הטכנית שמלווה אותה מתחילת השנה. הבוקר, התשואה ממשיכה לרדת בכ-4 נ"ב והחוזים על מדדי המניות עולים בכ-0.2%. מבחינת תמחור הריבית, בשווקים מעריכים כי הריבית תרד בחודש ספטמבר בהסתברות של כ-96%, ובמצטבר עד סוף השנה מצפים ל-2 הפחתות ריבית.
לאחר שמדד המחירים לצרכן בארה"ב הפתיע ברציפות כלפי מעלה מתחילת שנה (ינואר-מרץ), אמש (רביעי) מדד אפריל הפתיע מעט כלפי מטה עם עלייה של 0.3% (צפי 0.4%), וכפועל יוצא, הקצב השנתי האט מ-3.5% ל-3.4%. מדד הליבה עלה בהתאם לציפיות ב-0.3% והקצב השנתי האט מ-3.8% ל-3.6%.
עוד בארה"ב, נתוני המאקרו השוטפים שפורסמו במהלך החודש האחרון החלו להצביע על חולשה (סוף סוף...) בפעילות הכלכלית, כאשר אמש קיבלנו נתונים נוספים שתומכים בהמשך מגמה זו  – וביניהם, המכירות הקמעונאיות לחודש אפריל שרשמו ירידה של 0.3% במכירות הליבה בעוד הציפיות היו לעלייה של 0.1%, ומדד מנהלי הרכש האזורי בניו-יורק (אמפייר סטייט) שהמשיך במגמת ירידה בחודש מאי. 
שורה תחתונה: נתוני הפעילות הכלכלית בארה"ב מאותתים על שינוי מגמה וחולשה בפעילות, בפרט ברמת הצרכן האמריקאי, כשלהערכתנו, מגמה זו צפויה להימשך לאור העובדה שחסכונות העודפים של הצרכן הפרטי הסתיימו ממש לאחרונה. מדובר בחדשות טובות לאינפלציה ושוק העבודה, שכן אלו צפויים להגיב בשלב הבא להאטה בפעילות הכלכלית. 

מתן שטרית, הכלכלן הראשי של הפניקס (צילום רמי זרנגר, באדיבות הפניקס)
בעוד שבארה"ב האינפלציה הפתיעה כלפי מטה, בישראל האינפלציה הפתיעה משמעותית כלפי מעלה כאשר מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אפריל ב-0.8% (קונצנזוס 0.6%) ומדד הליבה עלה ב-0.9%. האינפלציה השנתית עלתה מ-2.7% ל-2.8% ואינפלציית הליבה עלתה מ-2.3% ל-2.4%. 
עליות המחירים בחודש אפריל היו רוחביות, אך הסיפור המרכזי של העלייה החדה במדד היה זינוק של 11.1% בסעיף הוצאות על נסיעות לחו"ל שתרם לבדו כ-0.4 נ"א למדד הכללי, וסעיף הדיור שהפתיע מעט כלפי מעלה ביחס לציפיות.
במבט קדימה, קצב האינפלציה השנתי בישראל צפוי להתייצב מעל הגבול העליון החל מחודש הבא, כאשר הלחצים האינפלציוניים רק הולכים ועולים (אמש התבשרנו על כך שתעריף המים צפוי לעלות בכ-7.7% בחודש יולי). מעבר לכך שתנאי הרקע של המשק הישראלי תורמים ללחצים אינפלציוניים (התרחבות ההיצע איטית מההתפתחות בצד הביקוש, מיסים, חומרי גלם, תובלה ועוד...), נזכיר כי המדיניות הכלכלית בישראל לא תומכת בבלימת עליית המחירים, ולכן, בלימת המחירים תלויה בעיקר במדיניות המוניטארית. בשורה התחתונה: מדד אפריל הגבוה בשילוב הלחצים לעליות מחירים ופרמיית סיכון גבוהה צפויים להוביל את בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי גם בהחלטה הקרובה.
*הכותב, מתן שטרית, הוא הכלכלן הראשי של הפניקס.
למעבר למתחם המלא לחצו כאן
האמור הוא סקירה כלכלית מטעם הפניקס חברה לביטוח בע"מ (להלן: "החברה"), למטרת אינפורמציה בלבד ומובא כחומר רקע בלבד. אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ או המלצה לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם או במוצרים פנסיונים ו/או פיננסיים כלשהם. האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות ו/או פנסיוני ו/או פיננסי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המידע כולל ניתוח כלכלי למצב הקיים בשוק והינו בגדר השערה בלבד ונשען על אומדנים והערכות הנכונים למועד המוצג ושמטבע הדברים, אפשר שיתבררו כחסרים או בלתי מעודכנים וכן עלולים להתגלות סטיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. ובכל מקרה אין החברה מתחייבת על דיוקו ו/או שלמותו ו/או היותו רלוונטי למקרה זה או אחר. אין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בניירות ערך ו/או בנכסים הפיננסיים או הפנסיוניים המוזכרים בו. הפניקס עוסקת, בין היתר, בשיווק פנסיוני (ולא בייעוץ פנסיוני), ולה זיקה למוצרים פנסיוניים ו/או פיננסיים המנוהלים על ידה. פורסם ביום 16.05.2024.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה