נדל"ן ותשתיות

נחשף: הרשויות המקומיות חייבות לקבלנים מעל 100 מיליון שקל

נתונים שנחשפו בוועדת הכספים מצביעים על התנהלות לוקה בחסר של הרשויות המקומיות מול הקבלנים, כאשר החובות שצוברות הרשויות לקבלנים כבר תפח לסכום שחצה את ה-100 מיליון שקל
מערכת ice | 
דיור בארץ (צילום shutterstock)
ועדת הכספים של הכנסת התכנסה אתמול (רביעי) לדיון מיוחד שיזמו חברי הכנסת ינון אזולאי מש"ס וולדימיר בליאק מיש עתיד, בעניין חובות השלטון המקומי לענף הבנייה. במהלך הדיון נחשף כי בעוד רוב העיניים נשואות אל השפעתה הקשה של המלחמה על שוק הדיור, נמצא כעת תחום התשתיות והבניה הציבורית בחלקו הגדול על סף קריסה. נתונים שהציגה ההתאחדות למדינה קובעים כי החובות של רשויות מקומיות לקבלנים מתחילת המלחמה כבר חצה את 100 מיליון השקלים.
ח"כ אזולאי אמר בדיון: "הדבר הזה צריך להפסק, ולא משנה אם מדובר ברשות מקומית חלשה או איתנה, הכסף שקבלה רשות מקומית מהמדינה לבנייה לא יכול לשמש לדברים אחרים". הוא רמז כי אם לא יוסדרו חובות בתחום הבנייה של העיריות הוא יפעל לחקיקה שתחייב אותן לשלם ריביות על החוב. לפי נתוני ההתאחדות כ-25 רשויות המקומיות לא שלמו חובן לקבלנים ובהן: צפת, טירת הכרמל, טייבה, חריש, אום אל פחם, גן יבנה, מועצה אזורית גלבוע, קריית ארבע, עומר, גדרה, קצרין, החברה לפיתוח בית שמש, החברה הכלכלית קריית גת, יפתח, נתיבות והחברה הכלכלית לפיתוח שדרות".
עוד אמר אזולאי: "חוק מוסר התשלומים שבו כבר מראש הוחרג ענף הבנייה ולפיו יכולות העיריות לשלם באיחור של 150 ימים לקבלנים, ממילא לא נאכף ועיריות לא עומדות בתנאי תשלום שהן עצמן קבעו. צריך להבין שרוב ענף התשתיות מבוסס על קבלנים קטנים, עסקים שתלויים לגמרי בתשלום הזה. אין להם בנק".
"תם, השלטון המקומי משתמש בקבלנים למימון פרויקטים, והתוצאה היא שקבלנים לא מצליחים לקבל הלוואות מהבנקים שנכוו איתם יחד. מי שמקבל הלוואות בתחום הזה משלם היום ריבית של 20%. תוסיפו לזה ערבות כלומר כסף שקיבלה מהקבלן של יותר כ-10% מהפרויקט שהעירייה מחזיקה עד לתשלום הסופי שהיא עצמה מאחרת לשלם. תבינו, ככה תגיע קריסתו של הענף הזה". הוסיף אזולאי.
בהתאחדות מוסיפים, כי העיסוק בחשוב במחסור בדיור לא יכול להתקיים ללא טיפול מיידי בבעיות שמסכנות את קבלני התשתיות, שבלי השלמת עבודתם אי אפשר ממילא לאכלס דירות חדשות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה