נדל"ן ותשתיות

משרד התחבורה בבשורת ענק: רכבת ישראל בדרך לשינוי קיצוני

הסכם הפעלה חדש לרכבת ישראל עד לשנת 2026, בעלות של 16 מיליארד שקלים: מעבר ל 90% הפעלה חשמלית תוך 3 שנים, הצטיידות ברכבות חדשות, שיפוץ תחנות רכבת בהיקף מאות מיליוני שקלים, שדרוג מערכות הכרטוס, השקעות לשיפור מדד הדיוק
מערכת ice |  8
רכבת ישראל (צילום אבשלום ששוני פלאש 90)
משרדי התחבורה והאוצר הגיעו להסכמות עם חברת רכבת ישראל על הסכם הפעלה לשנים 2022-2026, בהיקף של 16 מיליארד ש"ח. ההסכם מסדיר את הסובסידיה של המדינה עבור שירותי הסעת נוסעות ונוסעים והובלת מטענים ברכבת, ומנגד את התחייבויותיה של הרכבת לרמת השירות ופיתוח בהתאם לתכניות האסטרטגיות. 
ההסכם מתייחס לרמת השירות ברכבת, ובכלל זה רמת דיוק בלוחות הזמנים, תחזוקה וניקיון, מתן מידע לציבור, מכירה וכיבוד הסדרי נסיעה, הנגשה לנוסעות ונוסעים בעלי מוגבלויות, טיפול בפניות הציבור ובאבדות ומציאות, הפחתת הצפיפות ושיפור השילוביות בין הרכבת והאוטובוסים, בכל הקשור לתשתיות, לוחות זמנים, מידע לנוסע, כרטוס ועוד.

הסובסידיה מגלמת את ההפרש בין עלויות ההפעלה של הרכבת, בהתאם לתכנית ההפעלה, לבין הכנסותיה בפועל ממכירת הסדרי הנסיעה. כמו כן, כולל ההסכם תמריצים בגין עמידה ביעדי רמת השירות, הגדלת מספר המשתמשות והמשתמשים בתחנות נבחרות, דיוק בלוחות הזמנים, שביעות רצון הציבור באמצעות סקרים שנתיים וקידום פרויקטים לפיתוח ולשיפור השירות ברכבת. במקביל, החברה תשלם פיצויים בגין אי עמידתה ברמת השירות הנדרשת לפי ההסכם, במידת הצורך. 

בנוסף, ההסכם מסדיר את תשלומי הסובסידיה עבור הובלת מטענים, תוך מתן דגש להובלה באזורי הגודש, במטרה לצמצם את העומסים בכבישים וכן קידום ויישום של תכניות הפיתוח של רשת המסילות והתחנות בישראל.
ההסכם אושר על ידי משרדי התחבורה והאוצר, רשות החברות הממשלתיות ודירקטוריון רכבת ישראל, בתום עבודה אינטנסיבית של כשלוש שנים. כעת, עקרונותיו מפורסמים להערות הציבור למשך שבועיים, ולאחר מכן יובא ההסכם לאישור ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה.
הסכם ההפעלה האחרון עם רכבת ישראל נערך לפני כמעט עשור, בשנת 2014, ומאז הוארך ועודכן מעת לעת. תוקף ההסכם האחרון הסתיים בסוף אוקטובר, וללא הסדרה של הסכם חדש, לא ניתן יהיה להעביר לרכבת את הסובסידיה לחודש נובמבר, מה שעלול לפגוע בשירות לציבור ובהפעלה רציפה, יעילה ומיטבית של הרכבת לציבור הנוסעים.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ מרב מיכאלי: ״אחרי שנים של חוסר יציבות, השארנו אחרינו מורשת שתשפר משמעותית את עבודת הרכבת ואת השירות לציבור. לאחר עבודה מאומצת של יותר משנתיים, משרד התחבורה בראשותי הגיע להסכם חסר תקדים עם חברת רכבת ישראל, הסכם שיביא לשיפור בשירות, בתשתיות ובלוחות הזמנים של הרכבת. היום כבר כולןם יודעות ויודעים שהרכבת הזאת יצאה מהתחנה ומהפכת התחבורה הציבורית בישראל בשיאה. מי שישנה את המהלכים שקידמנו, יהיה אחראי על זה שישראל תישאר בפקק. בשנה האחרונה הובלנו מהלכים חסרי תקדים לקידום הרכבת, מהאצת הליך החישמול, שיפוץ תחנות, תחילת הקמת תחנות רכבת חדשות וכמובן חתימה על הסכם משמעותי שישמור ויפתח את עובדות ועובדי הרכבת. לא משנה מי תבוא או יבוא אחרי אני מאוד מקווה שההשקעה העצומה ברכבת ישראל תמשיך, כי הרכבת היא מאבני היסוד ומשאב לאומי עבור הציבור כולו. נסיעה טובה!״
מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק: "שלוש שנים של מו"מ מדוקדק הושלמו, בהסכם שמבטיח ודאות פיננסית לחברת רכבת ישראל, ובמקביל מבטיח עמידה בסטנדרטים של שירות לתועלת ציבור משתמשי הרכבת, ומתמרץ את החברה להשקיע ולהשתפר במדדי השירות. אני מודה לעמיתינו בהנהלת רכבת ישראל, ליו"ר משה שמעוני ולמנכ"ל מיכה מייקסנר, על המקצועיות ועל השותפות".
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    הותירה השרה הזו חורבן. רכבות בקווים רבם חדלו להגיע
    יואב בן צוריה 12/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אוטובוסים עמוסים חולפים על פני נוסעים הממתינים לשווא . בולענים בכבישים ,התיקרות בתערפי הנסיעה לאוכלוסיות חחשות, הותירה חורבן ,המורשת שהותירה תמרורה וסימון דיוקן אישה על תמרורי מעבר חצייה , מהלך שבזבז מליוני שקלים למשלם המיסים , ושינוי בטמפ של המזגנים ברכבת. שכתוצאה מכך מזגנים ברכבות רבות שמזגנניהן תוכננו לעבוד בטמפ תקנית התקלקלו . והעיקר הותירה שרותים ציבוריים ברכבת סגורים על מנת לחסוך עלויות . אולי חשה שהצחנה עולה על גדותיה מה יותר קל מלסגור הדלתות ולנעול אותם ברכבות ושיסבלו הנוסעים .העיקר הצחנה שלא תעלה
    סגור
  • 6.
    הנזק הבלתי הפיך, הכי גדול בתולדות התחבורה בעולם, פה!
    נוסטרה שמוסטרה 12/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקום לחשמל את הרכבת לפני 30-40 שנים, התחילו בניית מסילות ותחנות חדשות, תוך כדי המשך שימוש בקטרי דיזל. דבר זה מנע מהרכבת לבנות את תחנות הרכבת הגדולות, מתחת למרכזי הערים, כמו בכל העולם. בנו את התחנות מעל פני הקרקע, מחוץ למרכזי הערים, היכן שרב הנוסעים כבר מוותרים על נסיעה ברכבת לטובת הרכב הפרטי, שמכניס מיסים למדינה והכנסות ליבואני הרכב והחלפים, חברות הביטוח, גנבי הרכב. לאנשי האוצר, הרכבת ומדרד התחבורה לפני 20-30 שנים, לא היה אכפת מההרוגים והפצועים בתאונות הדרכים.
    סגור
  • 5.
    במחיר הזה אפשר להקים חברת רכבות חדשה ללא הסתדרות
    שמעון 12/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רקבת ישראל
    סגור
  • 4.
    טרללת
    ע 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שכחתם לכתוב- הובלת מטענות ומטענים.
    סגור
  • 3.
    רוצים רכבת לאילת
    חגית פינקלמן 11/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נמאס מהתעללות באזרחים תבנו רכבות לאילת לטבריה לים המלח. כל בילוי במדינה הופך לסבל בכבישים. סגרתם את שדה דב לפחות תבנו רכבת ותחסכו לנו נסיכה בכביש 90.
    סגור
  • .
    לא כלכלי 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה חסר היתכנות כלכלית. מדוע הציבור צריך לסבסד במיליארדי שקלים נופשים לאילת? גם אני לא רוצה לעלות על כביש הדמים הזה. או שתיסע ברכב או בטיסה מנתב"ג.
    סגור
  • 2.
    רקבת ישראל (ל"ת)
    איריס 11/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    והפעם אל תשכחו למדוד את גובה המדרגה לקרון למפלס הרציף. (ל"ת)
    אאא 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור