נדל"ן ותשתיות

הסוף לתמ"א 38? ועדת הפנים אישרה את חלופת שקד

החוק החדש יעלה בהמשך השבוע לקריאה שנייה ושלישית לאישור סופי. יאפשר תוספות בנייה של בין 200%-400% וחשוב אפילו יותר – אישור תוכנית בנייה יהווה קבלת היתר, מה שיקצר משמעותית את ההליך הביורוקרטי
מערכת ice | 
איילת שקד (צילום פלאש 90/ אוליבר פיטוסי)
צעד משמעותי ראשון בדרך לסיומה של תוכנית תמ"א 38. חלופת שקד שקידמה שרת הפנים, איילת שקד, במטרה להחליף את התוכנית, אושרה על ידי ועדת הפנים ואיכות הסביבה. מליאת הכנסת צפויה להצביע היום (שני) או מחר בקריאה שנייה ושלישית לאישורו הסופי של החוק – מה שיקבע רשמית כי תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה תסתיים באוקטובר השנה.
חלופת שקד, שאושרה בקריאה ראשונה בדצמבר 2021, תאפשר חיזוק מבנים ישנים והגנה על יושביהם מפני רעידות אדמה, זאת באמצעות תמריצים כלכליים ליזמי פרויקטים בתחום הנדל"ן. אם במסגרת תמ"א 38 ניתן היה להוסיף עד 3.5 קומות לבניין שייהרס, הרי שחלופת שקד תאפשר תוספות בנייה משמעותיות יותר בשיעור של עד 400%.

בנוסף, בניין שיעבור הליך של חיזוק ועיבוי ולא ייהרס, יוכל לזכות בתוספות בנייה של 200%. זאת ועוד, סעיף בחלופת שקד יאפשר לשרת הפנים לאשר בצו מיוחד תוספת של עד 550% לפרויקט בפריפריה, שהוכח כי ללא התוספת המוגברת אינו בעל התכנות כלכלית.
על פי דרישת השלטון המקומי, בפרויקטים של הריסה ובנייה ומחדש יוקצו לרשויות המקומיות 10% משטחי הבנייה לצורכי ציבור, בעוד בפרויקטים של תוספת קומות על בניין יוקצו להן 7% מהשטח.
 
אחת הבשורות המשמעותיות ביותר בחוק נוגעת לביורוקרטיה הסבורה סביב קבלת היתר בנייה לפרויקט. על פי חלופת שקד, לראשונה בישראל אישור תוכנית בנייה מקומית ייחשב גם כהיתר בנייה, כאשר כאמור עד כה היה הליך ביורוקרטיה נפרד להוצאת היתרים. יצוין כי ועדת הפנים הקציבה למשרד הפנים 120 יום להכנת תקנות שמסדירות הליך זה. כפועל יוצא, יקנה החוק לוועדות ערר לדון בעררים על תוכניות, זאת מבלי להקפיא את היתר הבנייה ולאפשר לפרויקט להתקדם במקביל.
שינוי נוסף נוגע לתחום המיסוי, כאשר שי אהרונוביץ', סמנכ"ל מיסוי מקרקעין ברשות המסים, מסר לפרוטוקול כי חוק שמקדמת הרשות יקנה פטור ממס שבח ומע"מ בפרויקטים של תמ"א 38 וחלופת שקד, וחשוב לא פחות - הפטור יחול רטרואקטיבית גם על פרויקטים שיצאו לדרך לפני אישורו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה