נדל"ן ותשתיות

רשות המיסים בבשורה לרוכשי הדירות: האם המחירים בדרך לרדת?

משרד האוצר ורשות המיסים הוציאו תזכיר חוק להערות הציבור עם שבעה תיקונים המוצעים בחוק מיסוי המקרקעין. הערות הציבור יסתיימו בתחילת פברואר. בין התיקונים המוצעים: הפחתה במס שבח על קרקעות, עדכון מדרגות מס רכישה לדירה יחידה והגדלת המס על הכנסות גבוהות לעניין רווח ממכירת דירה
מערכת ice |  16
רשות המסים (צילום פלאש 90)
ת​זכיר חוק שפורסם היום (חמישי) להערות הציבור כולל שבעה תיקונים מוצעים בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) שמטרתם עידוד מכירת קרקעות לבנייה למגורים, הרחבת מדרגות מס הרכישה לרוכשי דירה יחידה ותיקון עיוותי מס שונים. התיקונים המוצעים צפויים לעודד מכירת דירות מגורים בטווח הקרוב ומתוך שאיפה להביא להגדלת היצע ולהורדת מחירי הדירות. התזכיר פתוח להערות הציבור עד 03 בפברואר 2022 בשעה 23:59.
הפחתה בשיעור מס שבח על קרקעות אשר נרכשו לפני 7 בנובמבר 2001: על מנת לעודד מכירת קרקעות לבנייה למגורים אשר נרכשו לפני ה-7 בנובמבר 2001, קרי קרקעות הנמצאות במשך שנים רבות בידי בעליהן ונצמח עליהן שבח גבוה (אשר באופן רגיל יחויב במס של כ-40% בממוצע), התיקון מציע לקבוע כהוראת שעה, שבמכירת קרקעות כאמור על ידי יחיד, בתקופה של שלוש שנים, יחול שיעור מס של 25% על השבח הריאלי המיוחס לתקופה שמיום הרכישה ועד ליום ה-7 בנובמבר 2001 (במקום 47% כיום), ובלבד שבמהלך 8 השנים שלאחר הרכישה נבנו על הקרקע דירות המגורים שניתן לבנות לפי התב"ע החלה עליהן.
 
עדכון מדרגות מס רכישה החלות ברכישת דירה יחידה: מוצע לרווח את מדרגות המס הנמוכות, כך שיקטן נטל המס על מי שרוכש דירות בשווי בינוני. כמו כן, מוצע להגדיל את נטל המס ברכישת דירה יחידה בסכומים גבוהים, לטובת מקור תקציבי לריווח מדרגות המס הנמוכות יותר.
סגירת עיוות מס לעניין פטור ממס שבח החל על מוכרי דירת מגורים אשר נבנתה על קרקע שהייתה בבעלותם לפני שנת 2014: החל מינואר 2014 נקבע כי מי שמוכר דירת מגורים שאינה דירתו היחידה, ושיום רכישתה הינו לפני ה-1 בינואר 2014, ייהנה מפטור ממס שבח בגין השבח הריאלי שנצמח מיום הרכישה ועד ל-1 בינואר 2014. גביה זו יצרה פרצה, לפיה גם מי שבבעלותו הייתה קרקע ב-1 ינואר 2014 ולא דירת מגורים, נהנה מההקלה אם בעת מכירת הנכס נבנתה על הקרקע דירת מגורים. התיקון מבקש לבטל את פרצה זו. על מנת לאפשר לציבור להתאים עצמו לתיקון נקבעה תקופת מעבר של 4 שנים שבה ניתן יהיה עדיין ליהנות מההטבה.
החלת שיעור מס על הכנסות גבוהות לעניין רווח ממכירת דירת מגורים: כיום, מוטל מס נוסף על יחיד שהכנסותיו החייבות עולות על כ-650 אלפי שקלים בשנה, בגובה של 3% על ההכנסות מעל סכום זה (מס יסף). נכון להיום הכנסות משבח ממכירה של דירות מגורים עד לתקרה של כ - 4.75 מיליון שקל אינן נכללות בבסיס המס שעליו מוטל המס הנוסף, על אף שמדובר בהכנסה חייבת במס ככל הכנסה אחרת. תיקון זה מציע להכליל את ההכנסות משבח של דירות מגורים בבסיס המס שעליו מוטל המס הנוסף, ובלבד שההכנסה איננה פטורה ממס שבח לפי חוק מיסוי מקרקעין.
ביטול פטור למי שאינו תושב ישראל ממס שבח במכירת דירת מגורים וממס על השכרת דירת מגורים: לפי נתוני רשות המסים כ-83 אלף דירות מגורים מצויות בבעלות תושבי חוץ (לא כולל דירות מגורים שנרכשו בידי ישראלים שהיגרו), וכ-40 אלף מהן מצויות בתל אביב וירושלים. כיום, תושבים זרים יכולים ליהנות מהפטור הסוציאלי הניתן במכירת דירת מגורים יחידה, וכן מהחישוב הליניארי המוטב, במכירת דירת מגורים בישראל, ומפטור על השכרת דירות מגורים, בדומה לתושבי ישראל. מדובר בפטורים חריגים, ביחס למדינות אחרות במיוחד כיום, בהינתן היצע מצומצם של דירות מגורים לתושבי ישראל ורמות מחירים גבוהות. תיקון זה מציע לבטל הטבות אלה כך שהכנסות של תושבים זרים מבעלותם בדירות מגורים בישראל ימוסו. מוצע שהשינוי יחל רק מתחילת שנת 2024 כדי לאפשר לתושבים הזרים תקופה של שנתיים שבה יוכלו למכור את הדירות שלהם תוך קבלת הטבת המס הקיימת, אם רצונם בכך.
 
הבהרה לעניין מיסוי דירות מעטפת: כיום, קיימת מחלוקת בשאלה האם דירת מעטפת היא דירת מגורים לצורך החבות בשיעורי מס הרכישה החלים על דירת מגורים או שיעורי מס הרכישה הרגילים החלים על רכישת זכות במקרקעין. מבחינה מהותית, אין הצדקה לכך שרוכשים של דירות מעטפת ייהנו מיתרון המיסוי, ויתחמקו מתשלום שיעור מס הרכישה המוטל על דירות מגורים. על כן, מוצע לקבוע בחוק באופן מפורש כי דירת מעטפת תהיה חייבת במס רכישה כדירת מגורים.
קיצור תקופת שחלוף דירת מגורים לעניין שיעורי מס החלים על בעלי דירה יחידה: כיום, משך התקופה שבה משפרי דיור יכולים להחזיק בשתי דירות מגורים, ועדיין להיחשב כבעלים של דירה יחידה, לצורך הטבות המס הניתנות בחוק לבעלי דירה יחידה, עומדת על 24 חודשים. תקופה ארוכה זו מיטיבה עם משקי בית בעלי הכנסות גבוהות ופוגעת בזוגות צעירים המעוניינים לרכוש דירה, לאור ההשפעה השלילית על מחירי הדירות. לכן מוצע לקצר את התקופה ל-12 חודשים.
תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    מס דירה שנייה
    אבא עשיר אבא עני 01/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תעלו את המס למחזיקי דירה שלא לצורך מגורים, ככה משקיעים יעברו יותר לבורסאות ופחות יתרכזו בנדל"ן, והמחירים ירדו, הדורות הבאים לא יעשו פה צבא, אלא רילוקשיין ...
    סגור
  • 13.
    מ מס מיסים
    דוד 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יושבים שם במשרדי האוצר חמדנים שכל היום משכללים את היכולת שלהם להכנס לעצמות של הציבור.
    סגור
  • 12.
    אחד שיודע
    אזרח ישראל 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מהגרי עבודה מאפריקה שהסתננו דרך מצרים ומהגרי עבודה מאירופה שנכנסו כתיירים ושככו לחזור מחזיקים באלפי דירות ,תחזירו אותם למדינותיהם ויש לכם אלפי דירות ריקים,בנוסף חצי מיליון שקל ממדינה לקניית דירה לזוגות ששירתו בצבא ולעולם לא היה להם דירה.
    סגור
  • 11.
    חצי אפוי...
    ררר 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1. רוצים לעודד בניה על מגרשים לבניה. תורידו מס שבח אבל מי שלא בונה ולא מוכר תדרשו מס'רכוש. 2. תורידו לשנה/ שנתיים על דירה שניה ואליך ותיראו איך יורשים/ בעלי דירות ימכרו. כרגע אין להם שום מוטיבציה למכור את הדירה השניה. 3. קיצור הזמן מרכישה לדירה יכול לרדת מ 24 חודשים אבל לא ל-12 חודשים. תקופה קצרה מידי להערכתי 18 חודשים ראלי.
    סגור
  • 10.
    גזירות
    Poly 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ליברמן הדוברמן
    סגור
  • טען עוד
  • זמנו קצוב....נתניהו הולך גם הוא הולך (ל"ת)
    דוברמן 01/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    יתרה מכך שלא רק מבלבלים את המוח אלא גורמים
    גל 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    להפסדי הון במס שבח למשחלפים. כולם מטומטמים ? נייט!
    סגור
  • 8.
    אז מה עשיתם בזה בעצם ? למעשה זה מס גבוה יותר בשבח
    גל 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה אתם מבלבלים את המוח ?
    סגור
  • 7.
    ישנם עשרות אלפי דירות של תושבי חו"ל שוממים
    אבי,, 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך לחייב אותם במס,, או שישכירו את הדירות במחיר השוק,, במקום למסות משקיעים
    סגור
  • 6.
    בקיצור אין למה לצפות. (ל"ת)
    יגאל 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • בדיחה
    יוסי 01/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכל עומד פה על שקר.עובדים על הציבור מריצים נדלן על כלום ושום דבר.
    סגור
  • 5.
    הכל עבודה בעיניים.
    אופיר 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ישראל היא מדינה שהייתה שמחה לו לא היו לה אזרחים הם סתם מפריעים לה. עול המיסים מטורף. במיוחד נדלן ורכב והנילווים אליהם. האם מישהו באמת מאמין שלמדינה אכפת שמחירי הדיור עולים? הוא תמים. לכן כל הקוסמטיקה שהאוצר עושה
    סגור
  • 4.
    בושה
    דינה 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    3 1
    ממסים הכל !! כל דבר שיכולים לחלום על מיסוי ממסים! בושה למנותקים מהעם ומחוברים לרעמ עבאס איך יהיה מיליארדים לשלם לשותפים המחבלים??? מישהו צריך לשלם ומישהו צריך להנות
    סגור
  • 3.
    נוכלים
    120 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    4 0
    המדינה פשוט אוהבת את הכסף שאין לציבור את האשראי שהוא מקבל מהבנק עם עוס הלוואת מנופחות ועוד ועוד .
    סגור
  • 2.
    ללללללההההה
    טימי 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סינגפור .1.פטור ממס על שכירות ורווחי הון מדיור=התעשרות מקורת גג.2שיווק צמודי קרקע לאוכלוסיה מבוססת ומקומבנת 3.בניה לפי חליל הקבלנים.שזועקים שמטרפדים בניה בקנה מידה רחב4.מתן קרקעות לקבלנים כדי שיבנו דירות וישכירו במחירים חלומיים(3 חדרים בחיפה 4000+) 5.חוסר פיקוח על קרקעות ושינויי יעוד ל מעודדים מעודדים דגירה על קרקע 6.מתן סיוע עקיף למשכירי הדירות בדמות סיוע בשכר דירה דרך משרד השיכון7.גביית מאות שקלים דמי ניהול על דירה חדשה לעתים תוך ניגוד ענינים8.מימום כ250-400 משכורות רגילות לפני מסים ומחיה בסיסית=בלתי אפשרי 6.מדד המחירים שנגבה על דירות כמעט מסוימות=תמריץ לעיכוב מסירה. 7דחיקת האוכלוסיה המקומית מהפריפריה מעודדת ועידוד יתר של אוכלוסיות "חזקות" מה שמקפיץ את המחירים ומקשה על נטילת משכנתא 10.שוק פרוץ -ניתן למצוא דירות גן לא חוקיות ומתווכים חוגגים והפראיירים נעקצים11.סיוע והלוואות ללא תנאים לדיור בשווי מאות אלפים לעולים על חשבון האזרחים הקיימים12.משפרי דיור=בדיחה..אני מכיר כאלה שנרשמו למחיר מטרה שבבעלותם פנהאוז או בית פרטי חדש.
    סגור
  • 1.
    תפסיקו לשקר לציבור! (ל"ת)
    מרק 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור