נדל"ן ותשתיות

תחנת כוח חדשה תוקם בישראל: אלו ההצעות שהוגשו למכרז

משרד האוצר, משרד האנרגיה והתשתיות, רשות החשמל וחברת נגה הודיעו על התקדמות במכרז תחנת כוח שורק: הוגשו 3 הצעות במכרז להקמה והפעלה של תחנת הכוח הקונבנציונלית החדשה שתספק את צרכי האנרגיה העתידיים של ישראל
מערכת ice |  1
תחנת הכוח אשכול, shutterstock (צילום עמוס מרון)
ועדת המכרזים הבין-משרדית להקמת תחנת הכוח הקונבנציונלית על בסיס גז טבעי באגף החשב הכללי הודיעה היום (חמישי) על 3 הצעות אשר הוגשו במכרז לתכנון, מימון, הקמה ותפעול של תחנת כוח קונבנציונלית חדשה לייצור חשמל שתוקם בשורק, בהספק של עד 900 מגה-וואט, לתקופה של כ-25 שנה, שלאחריה תועבר התחנה לבעלות המדינה.
הקבוצות אשר הגישו הצעתן למכרז הן: קבוצת אדלטק וקבוצת מנורה מבטחים, קבוצת OPC וכן קבוצת שיכון ובינוי אנרגיה. במסגרת הפרויקט, שמקודם בהמשך להחלטת ממשלה מס' 465 מחודש אוקטובר 2020, תוקם תחנת כח קונבנציונלית לייצור חשמל על בסיס גז טבעי, בהספק של עד 900 מגה-וואט, בסמוך למתקני ההתפלה שורק א' ו-ב' ולמתקן השפד"ן. מדובר בתחנת כח קונבנציונאלית במחזור משולב, שתכלול את יחידת יצור החשמל בגז טבעי הגדולה בארץ, בטכנולוגיה מתקדמת ונצילות אנרגטית גבוהה.

תחנת הכוח החדשה תפעל על פי הכללים הרוחביים שקבעה רשות החשמל החלים על תחנות כוח פרטיות אחרות הפועלות בשוק האנרגיה, ועם כניסתה הוא צפוי להפוך למשוכלל ותחרותי יותר. התחנה תיתן מענה לביקושים ההולכים וגדלים במשק החשמל והיא נדרשת על פי תכנית הפיתוח של חברת ניהול מערכת החשמל, וזאת במקביל להתפתחות השוק והגדלת ההספק מאנרגיות מתחדשות. הקמת התחנה תסייע ביצירת משק חשמל תחרותי, יעיל ואמין יותר, באמצעות שיתוף השוק הפרטי במקטע הייצור, לרווחת אזרחי ישראל.
בחודש נובמבר 2023 פורסם המכרז לקבוצות אשר הגישו את מועמדותן בשלב המיון המוקדם והוכרזו ככשירות להשתתף במכרז. היום, לאחר עשרה חודשים בלבד, בתום הליך שאלות הבהרה שארך מספר חודשים – הגישו המתמודדות את הצעתן לבדיקת הוועדה. מדובר בזמן שיא למכרז מורכב וראשון מסוגו במדינת ישראל להקמת תשתית מסוג זה.
המכרז מנוהל בשיטת PPP (Public Private Partnership) על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית להקמת תחנת הכוח הקונבנציונלית על בסיס גז טבעי בראשות מר עמית מרזאי, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP באגף החשב הכללי, ובהשתתפות נציגי משרד האוצר, רשות החשמל, משרד האנרגיה והחברה הממשלתית ענבל.
החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "פרויקט תחנת הכוח בשורק הוא אבן דרך קריטית למשק החשמל הישראלי. הפרויקט ימלא תפקיד מרכזי במעבר מייצור חשמל מפחם לייצור מבוסס גז טבעי ואנרגיות מתחדשות בהתאם ליעדי הממשלה, יסייע לעמוד בביקוש הגובר לחשמל במשק ויגביר את יציבות ואמינות אספקת החשמל בימים שבהם השינויים בעולם האנרגיה מתרחשים בקצב מהיר. גם בזמנים מאתגרים אלו, אגף החשב הכללי מחויב לקידום פרויקטי תשתית לאומיים ולעידוד השקעות בתשתיות בהתאם לצרכי המשק העתידיים. סיום שלב הגשת ההצעות במכרז, שהושגה בלוחות זמנים שאפתניים, התאפשרה בזכות שיתוף הפעולה בין אגף החשב הכללי, רשות החשמל, משרד האנרגיה, חברת נגה, חברת חשמל וגורמים נוספים בממשלה. אני מברך את כל העוסקים במלאכה – יחד, אנו מבטיחים אספקת אנרגיה יציבה ואמינה במחירים תחרותיים שתתמוך בצמיחת המשק הישראלי עשרות שנים קדימה."
מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, יוסי דיין: "פרויקט תחנת הכוח בשורק הוא פרויקט משמעותי שהחל את דרכו עם תמ"א שקודמה על ידי משרד האנרגיה והתשתיות. מדובר בתחנה שתבטיח שמירה על אמינות האספקה במשק החשמל, תוך הגדלת התחרות במשק האנרגיה והגדלת יכולת ייצור החשמל בגז טבעי. אני שמח על העבודה הבין-משרדית המשותפת שאפשרה את קידום הפרויקט".
אמיר שביט יו"ר רשות החשמל: "מדובר באבן דרך חשובה בדרך להקמת התחנה הקונבנציונאלית בשורק. מהלך שירחיב את התחרות במשק החשמל ויקדם ייצור חשמל ירוק ונקי. רשות החשמל תמשיך לפעול למען מטרות חשובות אלו גם בשנה הבאה עלינו לטובה.
מנכ"ל חברת נגה, שאול גולדשטיין: "חברת נגה מברכת את החשכ"ל על מסירותם והשקעתם בהוצאת המכרז לתחנת הכח שורק. יחד איתם ועם רשות החשמל עברנו דרך חתחתים בירוקרטית וצלחנו. בתכנית הפיתוח של  חברת נגה עד שנת 2030 אמורות לקום לפחות 2 תחנות- אחת מדרום לגוש דן ואחת מצפונו. תהליך הבאת התחנות לפעילות שוטפת חייבת להסתיים  לפני סוף העשור. אנחנו שמחים שלשורק יש סיכוי לעמוד ביעד אבל מבקשים מכל השותפים לא להרפות מהלחץ ולדאוג לצלוח את התהליך, יחד, עד תומו. בהצלחה לנו ולזוכים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    זה הסוף של גרטה טומברג! שונאת ישראל! (ל"ת)
    יוסי 09/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור