נדל"ן ותשתיות

הפגנת ענק נגד תחנת הכוח החדשה: "סכנה לחצי מיליון תושבים"

כ-400 תושבים יחד עם ראשי ערים ומועצות השתתפו אתמול בעצרת חירום נגד הקמת תחנת כח קסם. פרופ' נחמן אש: "התחנה - מטרה אסטרטגית לאויב". קסם אנרגיה בתגובה: "הפרויקט עמד בכל הדרישות המקצועיות של גופי התכנון בתהליך יסודי ומקצועי"
מערכת ice |  3
תחנת כוח-אילוסטרציה (צילום freepik)
אחרי שנים של מאבק לעצירת תחנת הכוח במחלף קסם, התקיימה עצרת בנוכחות מאות תושבים ובהשתתפות ראשי ערים מהאזור, לקראת דיון בבג"צ בעתירות שהוגשו נגד התוכנית.
תחנת כוח קסם שאושרה על ידי הממשלה במאי 2023, היא תחנה המופעלת על גז וסולר. הממשלה אישרה ליזמים "קסם אנרגיה", קיבוץ גבעת השלושה ומבטח שמיר להקימה ממש בצמוד לערים כפר קאסם וראש העין, זאת למרות התנגדויות מצד משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה.

צילומים: רונן מני
לדברי המוחים, מדובר באסון בריאותי וסכנה ללמעלה מחצי מיליון תושבים ברדיוס של 10 ק"מ, בישובים הבאים: ראש העין, כפר קאסם, פתח תקווה, אלעד, יישובי מ.א. דרום השרון, הוד השרון, אורנית, אלקנה, שער שומרון ועוד. כן לטענתם תסכן את מקורות המים האסטרטגיים של מדינת ישראל.
הדיון בבג"צ יתקיים לאור עתירות שהוגשו נגד אישור התכנית על ידי עיריית ראש העין, מועצה מקומית כפר קאסם, עיריית פתח תקוה ומועצה אזורית דרום השרון (כולל היישובים חגור ונווה ירק).
פרופ' נחמן אש, תושב ראש העין ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, אמר בעצרת: "אני כאן כדי למחות על החלטת הממשלה ובעיקר על התהליך. ההחלטה להקים תחנה הפועלת על גז וסולר לא הגיונית בתקופה זו! מדינת ישראל דוגלת בחדשנות ולכן חייבת לקבל החלטה חד משמעית לפתרון כולל לאנרגיה מתחדשת. נכון, נכון זה מורכב יותר אבל זו מחויבותנו למען דור העתיד. על אחת כמה וכמה כשמדובר בתחנת כח בלב האוכלוסיה.
"הקמת התחנה היא על חשבון סיכון התושבים והעתיד שלהם וזה לא מתקבל על הדעת. בנוסף, המלחמה מאז ה 7 באוקטובר ועל רקע ההתחממות בצפון מציפה עוד יותר גם את הבעייתיות של הקמת התחנה כמטרה אסטרטגית לאויב שלנו ולכן זה מחייב חשיבה נוספת. פרויקט זה מחייב ביצוע סקר על ידי גורם מקצועי וניטרלי ולא על ידי היזם, כפי שארגון הבריאות העולמי ממליץ במקרים אלה. משרד הבריאות בהנחיותיו ממליץ לפעול מתוך שיקולים בריאותיים בכל מדיניות וכאן – זה ממש לא בא לידי מימוש. אני מחזק את ידי ראשי הרשויות ואני קורא מכאן לבטל את ההחלטה או לפחות להחזירה לבחינה מקצועית שתיקח את שיקולי הסביבה כשיקול מכריע". 

רז שגיא, ראש עיריית ראש העין: "ממש מאחוריי, 700 מטר מכאן רואים את בתי התושבים ומשמאל בתי התושבים של כפר קאסם. כאן רוצים להקים את התחנה ממש מעלינו. תחנה שתוכננה בחטא על מנת להחליף את רידינג, תחנה שנדחפה בחטא בות"ל מבלי לעמוד בתנאי הסף ותחנה שהועברה בחטא בממשלה מבלי ששרי הממשלה בדקו האם היא חוקית או נחשפו להתנגדות משרד הבריאות. אנחנו נמשיך להלחם וכפי שתחנת ריינדיר נעלמה כך נעלים גם את תחנת קסם". 
ממחברת קסם אנרגיה נמסר בתגובה: ״הפרויקט מקודם בהליך סטטוטורי לאחר שאושר בממשלה כפרויקט חיוני לאספקת הביקושים לחשמל באזור מרכז הארץ בשנים הקרובות ולאחר שעמד בכל הדרישות המקצועיות של גופי התכנון בתהליך יסודי ומקצועי, שמיעת טענות הציבור בהליך מסודר והטמעת שינויים בהתאם בתוכנית הסופית שאושרה על ידי גורמי המקצוע ובממשלה. נמשיך לעבוד בשקיפות ובשיתוף פעולה מלא עם כל הגורמים הרלוונטים לקידום התחנה שתפעל על גז טבעי במקום פחם ותפחית את זיהום האוויר במרכז הארץ״.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    שיפסיקו לדבר שטויות!!!!
    אנצי!!!! 06/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם חברת חשמל יודעת שהיא צריכה לייעל את מערך האנרגיה שמייצר לציבור חשמל.לכן,יש גם אנרגיה נקיה כמו הרוח,מימן,גז,שמש,הגלים וכו'!!!! יש לנו במדינה קו חוף ארוך מאוד.אז בעיה להתקין טורבינות שפועלות על תנועת הגלים,או הרוח מהים,או אנרגיה סולארית כי אנחנו מדינה עם שמש ולכן זה הבעייתיות של משק החשמל במדינה שהם לא מתייעלים והציבור משלם על החלטות מטומטמות!!!!
    סגור
  • 2.
    "לא בחצר שלי" טיפוסי (ל"ת)
    NIMBY 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    היזמים- תחנת הכח תפחית את זיהום האוויר
    פחחח 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אמין כמו החות'ים- הטילים שלנו נועדו להגן על שיט חופשי במפרץ סואץ
    סגור