נדל"ן ותשתיות

התאחדות הקבלנים תובעת מיליארדים מהממשלה: ענף הבנייה על סף קריסה

התאחדות הקבלנים בוני הארץ מתכוונת להגיש תביעה בסך מיליארדי שקלים נגד הממשלה בשל כישלונה בטיפול בענף הבנייה. הנתונים מצביעים על קריסת חברות, ירידה חדה בהתחלות בנייה ותחזיות מאכזבות לעתיד
מערכת ice |  2
קבלנים-אילוסטרציה (צילום freepik, shutterstock)
התאחדות הקבלנים בוני הארץ הודיעה על כוונתה להגיש תביעה בסך מיליארדי שקלים נגד ממשלת ישראל, בעקבות הכישלון בניהול פגיעות המלחמה בענף הבנייה והתשתית. נשיא ההתאחדות, ראול סרוגו, ציין כי ניהול כושל של הממשלה הביא את הענף לאחת מהתקופות הקשות ביותר שלו.
הנתונים מגלים כי מאז תחילת 2024 קרסו יותר מ-550 חברות קבלניות. זמן הבנייה של שירה התארך ב-8.5 חודשים, ופעילות התשתיות צנחה ב-4.5 מיליארד שקל. עד כה, המדינה הפסידה 15 מיליארד שקל מגביית מע"מ, והפסד זה צפוי להגיע ל-25 מיליארד שקל עד סוף 2025. בהתאחדות מעריכים כי בסוף 2025 יהיו חסרות בישראל כרבע מיליון דירות אם המצב יימשך.
אחד הכשלים המרכזיים הוא המחסור בעובדים. כיום יש בענף הבנייה והתשתיות 212 אלף עובדים, ירידה של 47 אלף מהמצב לפני המלחמה. מאז ינואר 024 הגיעו לישראל רק 16 אלף עובדים זרים, בעוד הממשלה קיבלה החלטה להביא 60 אלף עובדים תוך חודשים ספורים. אם קצב הכניסה יעמוד על 3,500 עובדים בחודש, רק בסוף 2025 יגיע היקף כוח העבודה לרמה שהייתה לפני ה-7 באוקטובר. התחזיות מצביעות על ירידה בהתחלות ובגמר הבנייה, כאשר עד סוף 2025 צפוי שמשך זמן הבנייה יגיע ל-38.4 חודשים.
מנכ"ל ההתאחדות, יגאל סלוביק, אמר כי חזרה לתשומות העבודה הקודמות צפויה רק בסוף 2025, מה שיביא לירידה בהתחלות הבנייה, בנסיגה בתוצר ובאובדן הכנסות ממיסים.
נשיא ההתאחדות, ראול סרוגו, קרא למדיניות כלכלית יצירתית שתוביל לצמיחה, כולל קיצור בירוקרטיה, הבאת 30 אלף עובדים זרים תוך חודשיים והפחתת מס רכישה למשקיעים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    קבלני הדירות
    משה 09/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וכשהרביחו מיליארדחם לצה לא בכו
    סגור
  • 1.
    ענף הבנייה על סף קריסה? באמת?
    יוסי 09/2024/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם זה היה נכון, הקבלנים היו מורידים מחירים כדי למכור דירות ולהציל את החברה. העובדה היא שמחירי הדירות עלו בחודשים האחרונים. בקיצור, הקבלנים והיזמים ממשיכים להרוויח הון עתק ובמקביל מנסים לסחוט מהממשלה עוד הטבות בחסות המלחמה.
    סגור