נדל"ן ותשתיות

בסיס הקריה יפונה ב-2030? התכנית שתשנה את תל אביב נחשפת

מתוכנן פינוי של מרכזי שיקום ואחזקה צבאיים מצריפין, תל השומר וחיפה וכן פינוי מחנה הקריה בתל אביב עד שנת 2030, לצד העתקת המכללות הצבאיות מגלילות עד סוף 2026, המהלך צפוי לשחרר קרקעות בעלות פוטנציאל עצום לבנייה של אלפי יחידות דיור חדשות בלב אזורי הביקוש
מערכת ice | 
הקריה בתל אביב (צילום פלאש 90/ משה שי)
טיוטת התוכנית הכלכלית, דהיינו חוק ההסדרים, לשנת 2025 מציגה תוכנית מהפכנית להעתקת בסיסי צה"ל ומוסדות ממשלתיים מאזורי הביקוש במרכז הארץ. המהלך המשמעותי ביותר הוא פינוי מחנה הקריה בתל אביב עד שנת 2030, לצד העתקת המכללות הצבאיות מגלילות עד סוף 2026.
בנוסף, על פי כלכליסט, מתוכנן פינוי של מרכזי שיקום ואחזקה צבאיים מצריפין, תל השומר וחיפה. תוכנית זו מהווה המשך ישיר להסכמי שיווק והעתקת מחנות (שוה"מ) קודמים, כאשר המטרה העיקרית היא פינוי שטחים נרחבים לטובת בנייה למגורים באזורי ביקוש.

המהלך צפוי לשחרר קרקעות בעלות פוטנציאל עצום לבנייה של אלפי יחידות דיור חדשות בלב אזורי הביקוש, בסמיכות למערכות תחבורה עתידיות. עם זאת, ניסיון העבר מלמד כי מימוש תוכניות מסוג זה עלול להתעכב משמעותית. לדוגמה, הסכם שוה"מ 3 משנת 2015, שאמור היה לאפשר בניית כ-69 אלף דירות, התעכב בשש וחצי שנים, כאשר עד סוף 2022 שווקו מגרשים לבניית 11 אלף דירות בלבד והוצאו היתרים לכ-6,800 יחידות דיור.
התוכנית החדשה אינה מסתפקת בפינוי בסיסי צה"ל בלבד. היא כוללת גם הצעה לפינוי הקריה החקלאית בבית דגן (מכון וולקני), המשתרעת על שטח של כ-3,000 דונם באזור מבוקש למגורים. בנוסף, מתוכנן צמצום שטחו של כפר הנוער מקווה ישראל הסמוך לחולון, במטרה לפנות שטחים נוספים לבנייה. מהלכים אלו צפויים להוביל לתוספת משמעותית של יחידות דיור באזורי ביקוש מרכזיים, אם כי הם עלולים להיתקל בהתנגדות מצד העובדים והגורמים המושפעים מהפינוי.
לבסוף, התוכנית מציעה הרחבה של הסכמי הגג בין המדינה לרשויות המקומיות, במטרה להגדיל את היקף הבנייה בפריפריה. ההצעה החדשה מכוונת לרשויות בעלות עתודות קרקע המאפשרות בניית 15 אלף דירות ומוכנות לשווק 5,000 יחידות דיור בשנה. מהלך זה צפוי להוביל לפיתוח מואץ של ערים בפריפריה, במיוחד בצפון הנגב, עם דגש על קליטת אוכלוסייה חרדית בערים כמו קריית גת, אשדוד, אופקים ונתיבות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה