נדל"ן ותשתיות

מהפכה בשוק הדיור בישראל: זה מה שיקרה מעכשיו

בוטל נוהל של משרד השיכון המונע מאוכלוסיות במצבי סיכון ומצוקה זכאות לדיור ציבורי. משמעות ההחלטה היא שמעתה ועדת החריגים במשרד השיכון לא תוכל עוד לדחות על הסף פניות חריגות לדיור ציבורי בגלל שאדם אינו נכה או אינו עומד בקריטריון קשיח, כפי שהוגדר על ידה. לפי ההחלטה
מערכת ice | 
דירות (צילום shutterstock)
בעקבות עתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח, בוטל נוהל פנימי של משרד השיכון שקבע כי ועדת החריגים לעניין זכאות לדיור ציבורי תדון אך ורק בבקשות של מי שמוכרים כבעלי נכות קבועה. 
משמעות ההחלטה היא שמעתה ועדת החריגים במשרד השיכון לא תוכל עוד לדחות על הסף פניות חריגות לדיור ציבורי בגלל שאדם אינו נכה או אינו עומד בקריטריון קשיח, כפי שהוגדר על ידה. לפי ההחלטה, על הועדה מעתה להפעיל שיקול דעת רחב שמביא בחשבון גם מקרים שאינם של נכים (למשל, פושטי רגל, נפגעות אלימות במשפחה, יתומים להורים את אחיהם).

בעתירה טענה האגודה לזכויות האזרח שכאשר מדובר בדיור ציבורי, הנחשב למשאב סוציאלי מהחשובים שיכולה המדינה לספק לנזקקים ביותר מבין תושביה, ראוי להותיר דלת פתוחה למקרים קשים בעלי מאפיינים ייחודיים, שאינם תמיד צפויים מראש, ולהתחשב במכלול שיקולים, ובין היתר ברקע סוציאלי קשה, חובות והליכי חדלות פרעון, בנסיבות של אלימות במשפחה ועוד. 
 ועדות החריגים במשרד הבינוי והשיכון הן ערוץ מרכזי להכרה בזכאות לדיור ציבורי. הן דנות בכל המקרים שבהם הפונה אינו עומד בתנאים הרגילים לקבלת דירה בדיור הציבורי, ומאשרות חלק ניכר מהבקשות. עד אוגוסט 2022 היו הוועדות דנות בכל בקשה על פי נסיבותיה, אולם אז שינה משרד הבינוי והשיכון את הנהלים, וקבע תנאי סף להגשת בקשות לוועדה: המבקש או בן משפחתו צריך להיות בעל נכות רפואית צמיתה (קבועה). המשמעות היא שמי שאין להם או לבני משפחתם נכות יציבה לא יכולים לפנות לוועדת החריגים לשם הכרה בזכאות לדיור ציבורי. אם יגישו בקשה, היא תידחה על הסף ללא דיון.  

בדצמבר 2022 עתרה האגודה לזכויות האזרח לבית המשפט המחוזי בירושלים בדרישה להורות למשרד הבינוי והשיכון לבטל את תנאי הסף, בנימוק שהמדיניות החדשה של המשרד פוגעת בזכות לדיור של אנשים במצבי חיים קשים ביותר, המבקשים להישמע בפני הועדה. במאי 2023 דחה בית המשפט את עתירת האגודה וקבע שאין עילה להתערבותו במדיניות משרד הבינוי והשיכון.ביולי 2023 הגישה האגודה ערעור על פסק הדין. בפברואר 2023 התקיים דיון בערעור. בעקבות בעקבות הערות בית המשפט במהלך הדיון החליט משרד השיכון לשנות את הנוהל, וקבע קריטריונים מקלים יותר להגשת בקשות לוועדת החריגים. לפיכך מחק בית המשפט את הערעור, תוך שהוא משאיר פתוחה את האפשרות לעתור נגד הנוהל החדש במקרה הצורך.
עו"ד רעות שאער מהאגודה לזכויות האזרח, שהגישה את העתירה: "אנו מברכים על השינוי שאליו הובילה העתירה, ונמשיך לפעול בנושא זה כדי לוודא שהמשאב החשוב הזה יחולק אך ורק בהתאם לקריטריונים ענייניים, ולאחר שהרשויות בחנו כל מקרה לגופו בשימת הלב הראויה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה