נדל"ן ותשתיות

נתב"ג 2 יוקם בישראל: אלו שני היעדים המפתיעים שנבחרו

מדינת ישראל זקוקה לעוד שדות תעופה כאשר בשנת 2050 מדובר על 74 מיליון נוסעים . 40 מיליון נוסעים בנתב"ג והיתר בשדות התעופה המתוכננים. "20 מיליון נוסעים ברמת דוד וכ- 15 מיליון נוסעים בנבטים. החלופות נדונות במסגרות שונות גם בממשלה הקודמת ובמוסדות התכנון. כדי לענות על הביקוש שתי התוכניות מקודמות במקביל"
מערכת ice |  42
נתב"ג (צילום Magma Images)
ועדת הפנים והגנת הסביבה קיימה היום (שני) דיון מהיר בנושא ההשלכות התכנוניות הנובעות מקידום תכנית המתאר הארצית (תמ"א) לשדה תעופה משלים בעמק יזרעאל (רמת דוד) של ח"כ מטי הרכבי צרפתי וקבוצת חברי כנסת. בכתב הבקשה נטען, כי עוד בטרם התקבלה החלטה סופית בדבר הקמת שדה התעופה ברמת דוד פורסמו הגבלות שמשמעותן הרס החקלאות והצמיחה ופגיעה בתושבים בכל האזור.
עוד נטען, כי המועצה הארצית עצמה, החליטה על בחינה של הקמת שדה התעופה גם בנבטים ושדה התעופה ברמת דוד טרם אושר. על אף שטרם נבחנה לעומק החלופה הדרומית וטרם התקבלה הכרעה, מוטלות הגבלות המשבשות ומקפיאות את קידומם של תכניות והיתרים הפוגעות בצמיחה ובהתפתחות של כ-23 רשויות מקומיות. יש לעצור את הטלת המגבלות עד אשר תיפול ההכרעה בין שתי החלופות. יו"ר הוועדה, ח"כ אשר, אמר, כי לא מדובר בדיון האמור להחליף את מוסדות התכנון אבל עדיין לא התקיימו הדיונים במוסדות התכנון וזה אינו נמצא בהליך.

"אני חושב שהראיה צריכה להיות רחבה וכל עוד לא התקבלה החלטה אי אפשר לבוא ולעצור חבל ארץ שנמצא גם היום במשבר גדול. מקבלים החלטות סטטוטוריות שמשמעותן עצירת בנייה ופיתוח כאשר המדינה משחקת את הפינג פונג הזה 30 שנה ואין אמירה ברורה היכן לפתח את שדה התעופה. עד אז זה לא נכון ולא ראוי להטיל את המגבלות הללו".
ח"כ מטי צרפתי הרכבי, מיוזמות הדיון: "אני בתחושה שאנחנו בתקופה של מחדלים ומשברים בחינוך, בבריאות , בהגנת הסביבה בהגנה על האזרחים ואני חוששת כי שדה תעופה בעמק יזרעאל יצטרף למחדלים הללו וזו תהיה בכייה לדורות. זה פוגע בתכניות הפיתוח בכל העמק כי יש כאן חוסר איזון והפרה בוטה של שימור מול פיתוח. יש לקיים את הפרויקט הזה בנגב. זה טוב ברמה הכלכלית האסטרטגית והפרחת הנגב כערך".
ח"כ אלון שוסטר: "אפשר לשרטט ולהניח נמל תעופה. אבל יש כאן מחירים אדירים ולייצר הגבלות פיתוח, כלכלה ודמוגרפיה מבלי לדעת אם יהיה שם נמל תעופה. חייבים לוודא שיש חלופה ואפשרויות נוספות: כמו בנגב, בים. יש הרבה דברים לעשות לפני שמחרבים את העמק".
עוד הוסיף ח"כ רם בן ברק:" ברור שלשים שדה תעופה בינלאומי יחייב פינוי יישובים כי הם לא יוכלו להתקיים בגלל הרעש. היו דיונים בחוץ וביטחון לפני שנתיים. שמשרד הביטחון יבוא ויגיד מה הוא צריך כדי לקיים את שדה התעופה בדרום. עד עכשיו זה טרם נעשה. כמובן צריך לקחת בחשבון את הפגיעה של מיליארדים שתיווצר כתוצאה מכך".
עו"ד שלומית שיחור רייכמן, ראשת מועצת עמק יזרעאל, אמרה כי שדה תעופה בנגב הוא חשוב למדינת ישראל וראשי רשויות רוצים אותו כבר הרבה מאד שנים ויש התנגדות של חיל האוויר לנבטים ולא ברור לנו מדוע וכיצד ניתן לתת פתרונות. "אין בוועדת העורכים התייחסות לבריאות הציבור. אין חבר של משרד הבריאות ואין התייחסות של משרד החקלאות. מישהו מבין את המשמעות של פגיעה ב- 650 אלף דונם חקלאי, בעצירת תכניות, נזקי רעש, טבע ועוד? יש חוסר שקיפות".
משנה למנכ"ל משרד התחבורה, נתנאל אייזק, ציין כי עמדת המשרד היא לתכנן שני שדות תעופה במקביל כפי שמובא בהחלטת הממשלה. "אנו מדברים על התכנון ולא  על המימוש בשלב זה". אמיר סיטבון, נתיבי ישראל, הסביר, כי מדינת ישראל זקוקה לעוד שדות תעופה כאשר בשנת 2050 מדובר על 74 מיליון נוסעים . 40 מיליון נוסעים בנתב"ג והיתר בשדות התעופה המתוכננים. "20 מיליון נוסעים ברמת דוד וכ- 15 מיליון נוסעים בנבטים. החלופות נדונות במסגרות שונות גם בממשלה הקודמת ובמוסדות התכנון. כדי לענות על הביקוש שתי התוכניות מקודמות במקביל". 
מנכ"ל מנהל התכנון במשרד הפנים, רפי אלמליח, אמר כי המנהל ממשיך לקדם בהתאם להחלטת הממשלה שני שדות תעופה משלימים לנתב"ג הן ברמת דוד והן בנבטים, זאת לאחר שנבחנו באופן מקצועי כלל החלופות. "לא ייתכן שמדינת ישראל תישאר עם שדה תעופה אחד כשהתחזית היא 75 מיליון נוסעים בשנה בשנת 2050. אם רוצים שכל תושב ייסע פעם אחת לחו"ל בשנה ושיצטרך להזמין מקום בנתב"ג שנה מראש כי נתב"ג לא יעמוד בעומס, אז אפשר להשאיר את המצב כפי שהוא. חשוב לציין, כי שטח שדה התעופה המתוכנן מצוי על שטח שדה התעופה הקיים רמת דוד, כך שהגבלות הבנייה החלות כיום הינן כמעט זהות להגבלות שיהיו בעתיד. בהתאם לכך, הטענות על פגיעה בחקלאות בעמק יזרעאל או עצירת פרויקטים הן לא יותר מדמגוגיה זולה".
בני ביטון, ראש העיר דימונה, טען כי דנים מעל עשור בנושא הזה. יש גורמים ביטחוניים לשעבר וגם השרה להגנת הסביבה שאומרים שאסור להקים את השדה ברמת דוד. יש קונצנזוס! גם בקרב מעל 100 חברי כנסת שרוצים להקים את זה בנבטים אבל יש את צה"ל וחיל האוויר שמתנגדים. הדבר לא יתקדם אם לא יביאו את שני החלופות".
אבי אלקבץ, ראש העיר עפולה: "צריכים להיות שני שדות בנגב ובעמק. לדבריו עפולה עיר גדולה אבל יש שני מיליון תושבים בצפון שאינם מיוצגים. "השדה יכניס ויקדם תעסוקה ותשתיות וקידמה. אין ספק שחלק ייפגע ונכון שצריך שיקום שדה גם בדרום. אבל ברמת דוד יש שדה תעופה ונשמח לשמוע רעש גם של מטוסי נוסעים שיקדם תיירות באזור שלנו". 
יו"ר הוועדה, ח"כ אשר, ביקש לסיכום, כי תתבצע בחינה נוספת מול ראשי הרשויות ולא בהגבלות כוללות. "כשיש דברים המגיעים ממקור צבאי אז עוצרים תכניות ל-30 שנה. אנחנו רוצים לפתח את מדינת ישראל. לעצור זה הכי קל אבל צריך לבחון את ההחלטות הללו מחדש".  הוא הוסיף, כי יפנה ליו"ר ועדת חוץ וביטחון לקיים דיון חסוי משותף במטרה לקבל תשובות ואת עמדת הגורמים הביטחוניים. בנוסף, ביקש היו"ר אשר, ממנהל התכנון נייר הבוחן מה ההשלכות על התכניות הקיימות באזור ומנתיבי ישראל את התקדמות התסקיר הסביבתי לגבי חלופת 'נבטים'.
תגובות לכתבה(42):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 33.
    נמל תעופה
    נהג רומני 08/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל שני וחמישי מחליטים על מקום אחר. רמת דוד ונבטים מוזכרים למעלה מעשר שנים וכלום לא זז. וגם נראה לי שלא יזוז. למה כל חברי הכנסת מקבלים משכורת אם הם רק מדברים?
    סגור
  • 32.
    תוספת שדה תעופה נוסף בישראל
    ביל 08/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עמק יזראל אסור שיוקם בו שדה אזרחי כי עמק יזראל וכל הקיבוצים והמשבים יהרסו גם החקלאות תהרס וגם הציביון הישראלי וגם הבסיס האוויר הקיים הרבה שנים מאז תקופת הבריטים עדיף שיבנו אי מול חופי המרכז ועליו יבנה שדה נוסף הקמה בעמק יזראל של שדה תעופה כמוה כהרס הציונות
    סגור
  • 31.
    לא צריך עוד שדה תעופה בעמק יזרעאל
    1000-7 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יש בחיפה. לא צריך עוד שדה תעופה
    סגור
  • 30.
    יש שדה תעופה בחיפה, ולא עושים איתו כלום
    אני 08/2024/03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    קל לחבר אותו לרכבת וצריך תנועה ראשים. בסהכ קצת להאריך את המסלול, להעביראת הטכני לרמת דוד וכולם מרוצים. המטוסים ינחתו וייראו לכיוון הים. אין סיכון ביטחוני, ויש כבר שדה קיים. אין שום היגיון להקים שדה תעופה רחוק ממרכזי האוכלוסין ולא נגיש לתחבורה ציבורית.
    סגור
  • חיםה
    נהג רומני 08/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בספתמבר הנמל תעופה בחיפה מתחיל לפעול, בוא נדבר בעוד שנה בעזרת השם ובעזרת מר יונה יהב שאוהב תחבורה ציבורית.
    סגור
  • טען עוד
  • 29.
    בדרך
    1234 08/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העיר חדרה יש לה את השטח הגדול ביותר להקים את נתב"ג נוסף
    סגור
  • 28.
    שכחתכם שיש עוד שדה בדרום
    הנוסע המתמיד 07/2024/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי בנו את שדה התעופה רמון במקום השדה באילת וגם אמרו שזה שדה נוסף לנתב"ג עקב העומס.אז למה לבנות עוד אחד למשל בנבטים
    סגור
  • 27.
    חתיכת מפגרים מי מקים שדה תעופה ברמת דוד .
    אלון 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מרחק יריקה מג'נין ים של מטוסים יפריעו לים ש"ח ישובים . רק ששה תעופה בחיפה להרחיב את השדה בטכני לתוך הים וזהו .
    סגור
  • 26.
    ליהודה ופלסטין שדה משותף
    חרטאל בן קקיאל 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הם אחים עוד מתקופת האבות.
    סגור
  • 25.
    אחד לישראל ואחד ליהודה (ל"ת)
    חראאל שמוקיאל 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 24.
    הורסת תמדינה (ל"ת)
    ממשלת פח 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 23.
    בשביל מה עוד שדה תעופה?
    גחכח 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם ככה אף אחד לא בא לכאן
    סגור
  • 22.
    רק בים תעשו כמה שדות תעופה שאתם רוצים. (ל"ת)
    ישראל 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 21.
    לדעתי צריך לשים את הנמל החדש ליד אור יהודה
    בן גוריון 67 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש שם איזור ריק מאוד גדול בין אור יהודה לרמלה
    סגור
  • 20.
    שדה תעופה חדש
    יחיאל 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה הסיפור שלכם? 2050? לא תהיה מדית ישראל עד אז, אז למה לבנות לפלסטינים שדה תעופה חדש?
    סגור
  • 19.
    ירוק
    אבנר 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    4 0
    למה להרוס את הצפון היפה והפורח הכל בטון וכבישים די להרס הירוק בארץ תבנו בנגב ותפריחו את השממה . חזון בן גוריון וגם הנגב עוד יהיה פורח והזקן עוד יהיה שמח .דייייי להרס הירוק
    סגור
  • ירוק מעשנים (ל"ת)
    זבלאל מהימין 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    חיפה צמוד לים לא מפריע לאף אחד
    ערן 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ממוקם באזור שחולש על כל הצפון עד להרצליה .
    סגור
  • 17.
    מה עם רמון בנגב
    רבינוביץ 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש שדה תעופה ריק על אמת יש שניים רמון ועטרות
    סגור
  • 16.
    כולם יודעים שהשדה צריך להיות על אי בים. אלא שזה יקר.
    יהודה 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ולא יוציאו היום כסף על משהו עתידי. כשצריך כסף למימון החרדים.
    סגור
  • 15.
    שדה תעופה נוסף
    ע.צ 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מדברים על הנושא כבר 10 שנים בואו נתראה בעוד 10 שנים אם יזוז משהו
    סגור
  • 14.
    להאריך את המסלול בחיפה ושדה תימן
    שמיל 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    9 0
    למה צריך להשקיע מחדש, לוגיסטית זה מטומטם. יש מרכז כובד לפי זה עושים. ומרכז הכובד בארץ הזאת זה ת"א, ב"ש,חיפה. לבנות טרמינלים קטנים שם ולהאריך מסלולים .
    סגור
  • 13.
    לבנות שדה תעופה בים אזור חיפה (ל"ת)
    דורי 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 12.
    למה לא להקים אי מול העיר תל אביב ועליו יוקם שדה תעופה?? (ל"ת)
    נהר 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    6 3
    סגור
  • אדמת מרתפים (ל"ת)
    דובי 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לשם מה הטיפשות שלך.יש שדה במרכז (ל"ת)
    מורדי 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 11.
    צריך לבחור!
    אנצי!!!! 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    או שיפתחו שדה קיים,או שיבנו אי מול מדינת ישראל כמו האמירויות.כי כולם יודעים שהשטח במדינה הוא קטן,כך שהנדל"ן לדירות ומשרדים מאוד יקר!!!!
    סגור
  • 10.
    כתושב מגדל העמק
    יאיר 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 6
    שדה תעופה חייב לקום פה, אבל המושבים והקיבוצים מנסים שמסלולי הטיסה יהיו מעל העיר, שתהיה בת 50 אלף תושבים, מול בערך 2000 תושבים אם המסלולים יהיו מעל המושבים. מה גם שהעיר יושבת ברובה במעלה ההר, מה שיגביל את הבניה לגובה בעיר
    סגור
  • בקיצור אתה בעד אבל רק על חשבון אחרים (ל"ת)
    ששש 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 9.
    תנו למומחים שבחרו את הנמל לפני אילת (ל"ת)
    יאקי 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    תגובה
    צחי 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    3 5
    כל המושבים והקיבוצים של השמאלנים דואגים לתחת שלהם מה איכפת להם שאנשים יסעו עד לסוף הולם בנבטים כדי לטוס לחול.צריך לדאוג לתושבי הצפון על חשבון הקיבוצים והמושבים שעשקו מספיק את המדינה .......
    סגור
  • 7.
    לא אמרו שהוא יוקם בחיפה??
    שי 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הרי זה מה שאמרו
    סגור
  • שדה תעופה
    אורנה 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    על יד בתי הזיקוק?
    סגור
  • 6.
    סינים יודעים להקים שדה תעופה בים. (ל"ת)
    דמע 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 5.
    אלקבץ, דעתך לרעש יירוט מטוס נוסעים מג'נין בשמי עפולה?? (ל"ת)
    יופי 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 4.
    מדינת ישראל מחויבת להקים עוד 2 שדות תעופה
    מיכאל 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    5 3
    ממשלת ישראל חייבת להקים עוד 2 שדות תעופה בינלאומיים. זה יהיה לתועלת אזרחי מדינת ישראל ולתועלת בטחון התעופה בישראל.
    סגור
  • עוד שני שדות תעופה,אחד בצפון והשני בדרום (ל"ת)
    מורדי 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 3.
    בשנת 2050???
    מתתיהו 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עוד 26 שנים,יהיה עומס לדעתי, הכי טוב,לבנות בים,טוב לכולם
    סגור
  • 2.
    בשנת 2050
    מתושלח 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    3 2
    חחחח למדינה הזו אין יכולת להתמודד מול האיסלם , המדינה תהיה רק בלשון עבר
    סגור
  • 1.
    צחקתי שעה
    כמה חארטה 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    4 3
    אפשר לחשוב שברמת דוד מעופפות יונים ומטוסי הקרב שממריאים שם על mute. בסך הכל מחליפים את המטוסים ןמטוסי נוסעים. יאללה שחררו.
    סגור
  • דאגות (ל"ת)
    אין שכל אין 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • עדיין צוחק.. לא מחליפים ולא נעליים. הצבאי נשאר בסמוך. (ל"ת)
    ראובן 07/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור