נדל"ן ותשתיות
נתב"ג 2 יוקם בישראל: אלו שני היעדים המפתיעים שנבחרו
מדינת ישראל זקוקה לעוד שדות תעופה כאשר בשנת 2050 מדובר על 74 מיליון נוסעים . 40 מיליון נוסעים בנתב"ג והיתר בשדות התעופה המתוכננים. "20 מיליון נוסעים ברמת דוד וכ- 15 מיליון נוסעים בנבטים. החלופות נדונות במסגרות שונות גם בממשלה הקודמת ובמוסדות התכנון. כדי לענות על הביקוש שתי התוכניות מקודמות במקביל"
ועדת הפנים והגנת הסביבה קיימה היום (שני) דיון מהיר בנושא ההשלכות התכנוניות הנובעות מקידום תכנית המתאר הארצית (תמ"א) לשדה תעופה משלים בעמק יזרעאל (רמת דוד) של ח"כ מטי הרכבי צרפתי וקבוצת חברי כנסת. בכתב הבקשה נטען, כי עוד בטרם התקבלה החלטה סופית בדבר הקמת שדה התעופה ברמת דוד פורסמו הגבלות שמשמעותן הרס החקלאות והצמיחה ופגיעה בתושבים בכל האזור.
עוד נטען, כי המועצה הארצית עצמה, החליטה על בחינה של הקמת שדה התעופה גם בנבטים ושדה התעופה ברמת דוד טרם אושר. על אף שטרם נבחנה לעומק החלופה הדרומית וטרם התקבלה הכרעה, מוטלות הגבלות המשבשות ומקפיאות את קידומם של תכניות והיתרים הפוגעות בצמיחה ובהתפתחות של כ-23 רשויות מקומיות. יש לעצור את הטלת המגבלות עד אשר תיפול ההכרעה בין שתי החלופות. יו"ר הוועדה, ח"כ אשר, אמר, כי לא מדובר בדיון האמור להחליף את מוסדות התכנון אבל עדיין לא התקיימו הדיונים במוסדות התכנון וזה אינו נמצא בהליך.
"אני חושב שהראיה צריכה להיות רחבה וכל עוד לא התקבלה החלטה אי אפשר לבוא ולעצור חבל ארץ שנמצא גם היום במשבר גדול. מקבלים החלטות סטטוטוריות שמשמעותן עצירת בנייה ופיתוח כאשר המדינה משחקת את הפינג פונג הזה 30 שנה ואין אמירה ברורה היכן לפתח את שדה התעופה. עד אז זה לא נכון ולא ראוי להטיל את המגבלות הללו".
ח"כ מטי צרפתי הרכבי, מיוזמות הדיון: "אני בתחושה שאנחנו בתקופה של מחדלים ומשברים בחינוך, בבריאות , בהגנת הסביבה בהגנה על האזרחים ואני חוששת כי שדה תעופה בעמק יזרעאל יצטרף למחדלים הללו וזו תהיה בכייה לדורות. זה פוגע בתכניות הפיתוח בכל העמק כי יש כאן חוסר איזון והפרה בוטה של שימור מול פיתוח. יש לקיים את הפרויקט הזה בנגב. זה טוב ברמה הכלכלית האסטרטגית והפרחת הנגב כערך".
ח"כ אלון שוסטר: "אפשר לשרטט ולהניח נמל תעופה. אבל יש כאן מחירים אדירים ולייצר הגבלות פיתוח, כלכלה ודמוגרפיה מבלי לדעת אם יהיה שם נמל תעופה. חייבים לוודא שיש חלופה ואפשרויות נוספות: כמו בנגב, בים. יש הרבה דברים לעשות לפני שמחרבים את העמק".
עוד הוסיף ח"כ רם בן ברק:" ברור שלשים שדה תעופה בינלאומי יחייב פינוי יישובים כי הם לא יוכלו להתקיים בגלל הרעש. היו דיונים בחוץ וביטחון לפני שנתיים. שמשרד הביטחון יבוא ויגיד מה הוא צריך כדי לקיים את שדה התעופה בדרום. עד עכשיו זה טרם נעשה. כמובן צריך לקחת בחשבון את הפגיעה של מיליארדים שתיווצר כתוצאה מכך".
עו"ד שלומית שיחור רייכמן, ראשת מועצת עמק יזרעאל, אמרה כי שדה תעופה בנגב הוא חשוב למדינת ישראל וראשי רשויות רוצים אותו כבר הרבה מאד שנים ויש התנגדות של חיל האוויר לנבטים ולא ברור לנו מדוע וכיצד ניתן לתת פתרונות. "אין בוועדת העורכים התייחסות לבריאות הציבור. אין חבר של משרד הבריאות ואין התייחסות של משרד החקלאות. מישהו מבין את המשמעות של פגיעה ב- 650 אלף דונם חקלאי, בעצירת תכניות, נזקי רעש, טבע ועוד? יש חוסר שקיפות".
משנה למנכ"ל משרד התחבורה, נתנאל אייזק, ציין כי עמדת המשרד היא לתכנן שני שדות תעופה במקביל כפי שמובא בהחלטת הממשלה. "אנו מדברים על התכנון ולא על המימוש בשלב זה". אמיר סיטבון, נתיבי ישראל, הסביר, כי מדינת ישראל זקוקה לעוד שדות תעופה כאשר בשנת 2050 מדובר על 74 מיליון נוסעים . 40 מיליון נוסעים בנתב"ג והיתר בשדות התעופה המתוכננים. "20 מיליון נוסעים ברמת דוד וכ- 15 מיליון נוסעים בנבטים. החלופות נדונות במסגרות שונות גם בממשלה הקודמת ובמוסדות התכנון. כדי לענות על הביקוש שתי התוכניות מקודמות במקביל".
מנכ"ל מנהל התכנון במשרד הפנים, רפי אלמליח, אמר כי המנהל ממשיך לקדם בהתאם להחלטת הממשלה שני שדות תעופה משלימים לנתב"ג הן ברמת דוד והן בנבטים, זאת לאחר שנבחנו באופן מקצועי כלל החלופות. "לא ייתכן שמדינת ישראל תישאר עם שדה תעופה אחד כשהתחזית היא 75 מיליון נוסעים בשנה בשנת 2050. אם רוצים שכל תושב ייסע פעם אחת לחו"ל בשנה ושיצטרך להזמין מקום בנתב"ג שנה מראש כי נתב"ג לא יעמוד בעומס, אז אפשר להשאיר את המצב כפי שהוא. חשוב לציין, כי שטח שדה התעופה המתוכנן מצוי על שטח שדה התעופה הקיים רמת דוד, כך שהגבלות הבנייה החלות כיום הינן כמעט זהות להגבלות שיהיו בעתיד. בהתאם לכך, הטענות על פגיעה בחקלאות בעמק יזרעאל או עצירת פרויקטים הן לא יותר מדמגוגיה זולה".
בני ביטון, ראש העיר דימונה, טען כי דנים מעל עשור בנושא הזה. יש גורמים ביטחוניים לשעבר וגם השרה להגנת הסביבה שאומרים שאסור להקים את השדה ברמת דוד. יש קונצנזוס! גם בקרב מעל 100 חברי כנסת שרוצים להקים את זה בנבטים אבל יש את צה"ל וחיל האוויר שמתנגדים. הדבר לא יתקדם אם לא יביאו את שני החלופות".
אבי אלקבץ, ראש העיר עפולה: "צריכים להיות שני שדות בנגב ובעמק. לדבריו עפולה עיר גדולה אבל יש שני מיליון תושבים בצפון שאינם מיוצגים. "השדה יכניס ויקדם תעסוקה ותשתיות וקידמה. אין ספק שחלק ייפגע ונכון שצריך שיקום שדה גם בדרום. אבל ברמת דוד יש שדה תעופה ונשמח לשמוע רעש גם של מטוסי נוסעים שיקדם תיירות באזור שלנו".
עוד ב-
יו"ר הוועדה, ח"כ אשר, ביקש לסיכום, כי תתבצע בחינה נוספת מול ראשי הרשויות ולא בהגבלות כוללות. "כשיש דברים המגיעים ממקור צבאי אז עוצרים תכניות ל-30 שנה. אנחנו רוצים לפתח את מדינת ישראל. לעצור זה הכי קל אבל צריך לבחון את ההחלטות הללו מחדש". הוא הוסיף, כי יפנה ליו"ר ועדת חוץ וביטחון לקיים דיון חסוי משותף במטרה לקבל תשובות ואת עמדת הגורמים הביטחוניים. בנוסף, ביקש היו"ר אשר, ממנהל התכנון נייר הבוחן מה ההשלכות על התכניות הקיימות באזור ומנתיבי ישראל את התקדמות התסקיר הסביבתי לגבי חלופת 'נבטים'.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(42):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
33.נמל תעופהנהג רומני 08/2024/11הגב לתגובה זו0 0כל שני וחמישי מחליטים על מקום אחר. רמת דוד ונבטים מוזכרים למעלה מעשר שנים וכלום לא זז. וגם נראה לי שלא יזוז. למה כל חברי הכנסת מקבלים משכורת אם הם רק מדברים?סגור
-
32.תוספת שדה תעופה נוסף בישראלביל 08/2024/09הגב לתגובה זו0 0עמק יזראל אסור שיוקם בו שדה אזרחי כי עמק יזראל וכל הקיבוצים והמשבים יהרסו גם החקלאות תהרס וגם הציביון הישראלי וגם הבסיס האוויר הקיים הרבה שנים מאז תקופת הבריטים עדיף שיבנו אי מול חופי המרכז ועליו יבנה שדה נוסף הקמה בעמק יזראל של שדה תעופה כמוה כהרס הציונותסגור
-
31.לא צריך עוד שדה תעופה בעמק יזרעאל1000-7 08/2024/08הגב לתגובה זו1 1יש בחיפה. לא צריך עוד שדה תעופהסגור
-
30.יש שדה תעופה בחיפה, ולא עושים איתו כלוםאני 08/2024/03הגב לתגובה זו3 0קל לחבר אותו לרכבת וצריך תנועה ראשים. בסהכ קצת להאריך את המסלול, להעביראת הטכני לרמת דוד וכולם מרוצים. המטוסים ינחתו וייראו לכיוון הים. אין סיכון ביטחוני, ויש כבר שדה קיים. אין שום היגיון להקים שדה תעופה רחוק ממרכזי האוכלוסין ולא נגיש לתחבורה ציבורית.סגור
-
חיםהנהג רומני 08/2024/11הגב לתגובה זו0 0בספתמבר הנמל תעופה בחיפה מתחיל לפעול, בוא נדבר בעוד שנה בעזרת השם ובעזרת מר יונה יהב שאוהב תחבורה ציבורית.סגור
- טען עוד
-
29.בדרך1234 08/2024/02הגב לתגובה זו0 0העיר חדרה יש לה את השטח הגדול ביותר להקים את נתב"ג נוסףסגור
-
28.שכחתכם שיש עוד שדה בדרוםהנוסע המתמיד 07/2024/31הגב לתגובה זו0 0הרי בנו את שדה התעופה רמון במקום השדה באילת וגם אמרו שזה שדה נוסף לנתב"ג עקב העומס.אז למה לבנות עוד אחד למשל בנבטיםסגור
-
27.חתיכת מפגרים מי מקים שדה תעופה ברמת דוד .אלון 07/2024/30הגב לתגובה זו0 0מרחק יריקה מג'נין ים של מטוסים יפריעו לים ש"ח ישובים . רק ששה תעופה בחיפה להרחיב את השדה בטכני לתוך הים וזהו .סגור
-
26.ליהודה ופלסטין שדה משותףחרטאל בן קקיאל 07/2024/30הגב לתגובה זו0 1הם אחים עוד מתקופת האבות.סגור
-
25.אחד לישראל ואחד ליהודה (ל"ת)חראאל שמוקיאל 07/2024/30הגב לתגובה זו0 0סגור
-
24.הורסת תמדינה (ל"ת)ממשלת פח 07/2024/30הגב לתגובה זו0 0סגור
-
23.בשביל מה עוד שדה תעופה?גחכח 07/2024/30הגב לתגובה זו1 0גם ככה אף אחד לא בא לכאןסגור
-
22.רק בים תעשו כמה שדות תעופה שאתם רוצים. (ל"ת)ישראל 07/2024/30הגב לתגובה זו0 0סגור
-
21.לדעתי צריך לשים את הנמל החדש ליד אור יהודהבן גוריון 67 07/2024/30הגב לתגובה זו1 0יש שם איזור ריק מאוד גדול בין אור יהודה לרמלהסגור
-
20.שדה תעופה חדשיחיאל 07/2024/30הגב לתגובה זו0 0מה הסיפור שלכם? 2050? לא תהיה מדית ישראל עד אז, אז למה לבנות לפלסטינים שדה תעופה חדש?סגור
-
19.ירוקאבנר 07/2024/30הגב לתגובה זו4 0למה להרוס את הצפון היפה והפורח הכל בטון וכבישים די להרס הירוק בארץ תבנו בנגב ותפריחו את השממה . חזון בן גוריון וגם הנגב עוד יהיה פורח והזקן עוד יהיה שמח .דייייי להרס הירוקסגור
-
ירוק מעשנים (ל"ת)זבלאל מהימין 07/2024/30הגב לתגובה זו0 0סגור
-
18.חיפה צמוד לים לא מפריע לאף אחדערן 07/2024/30הגב לתגובה זו3 0ממוקם באזור שחולש על כל הצפון עד להרצליה .סגור
-
17.מה עם רמון בנגברבינוביץ 07/2024/30הגב לתגובה זו1 0יש שדה תעופה ריק על אמת יש שניים רמון ועטרותסגור
-
16.כולם יודעים שהשדה צריך להיות על אי בים. אלא שזה יקר.יהודה 07/2024/30הגב לתגובה זו3 0ולא יוציאו היום כסף על משהו עתידי. כשצריך כסף למימון החרדים.סגור
-
15.שדה תעופה נוסףע.צ 07/2024/30הגב לתגובה זו2 0מדברים על הנושא כבר 10 שנים בואו נתראה בעוד 10 שנים אם יזוז משהוסגור
-
14.להאריך את המסלול בחיפה ושדה תימןשמיל 07/2024/29הגב לתגובה זו9 0למה צריך להשקיע מחדש, לוגיסטית זה מטומטם. יש מרכז כובד לפי זה עושים. ומרכז הכובד בארץ הזאת זה ת"א, ב"ש,חיפה. לבנות טרמינלים קטנים שם ולהאריך מסלולים .סגור
-
13.לבנות שדה תעופה בים אזור חיפה (ל"ת)דורי 07/2024/29הגב לתגובה זו6 0סגור
-
12.למה לא להקים אי מול העיר תל אביב ועליו יוקם שדה תעופה?? (ל"ת)נהר 07/2024/29הגב לתגובה זו6 3סגור
-
אדמת מרתפים (ל"ת)דובי 07/2024/30הגב לתגובה זו0 0סגור
-
לשם מה הטיפשות שלך.יש שדה במרכז (ל"ת)מורדי 07/2024/30הגב לתגובה זו1 0סגור
-
11.צריך לבחור!אנצי!!!! 07/2024/29הגב לתגובה זו4 0או שיפתחו שדה קיים,או שיבנו אי מול מדינת ישראל כמו האמירויות.כי כולם יודעים שהשטח במדינה הוא קטן,כך שהנדל"ן לדירות ומשרדים מאוד יקר!!!!סגור
-
10.כתושב מגדל העמקיאיר 07/2024/29הגב לתגובה זו2 6שדה תעופה חייב לקום פה, אבל המושבים והקיבוצים מנסים שמסלולי הטיסה יהיו מעל העיר, שתהיה בת 50 אלף תושבים, מול בערך 2000 תושבים אם המסלולים יהיו מעל המושבים. מה גם שהעיר יושבת ברובה במעלה ההר, מה שיגביל את הבניה לגובה בעירסגור
-
בקיצור אתה בעד אבל רק על חשבון אחרים (ל"ת)ששש 07/2024/29הגב לתגובה זו4 0סגור
-
9.תנו למומחים שבחרו את הנמל לפני אילת (ל"ת)יאקי 07/2024/29הגב לתגובה זו0 0סגור
-
8.תגובהצחי 07/2024/29הגב לתגובה זו3 5כל המושבים והקיבוצים של השמאלנים דואגים לתחת שלהם מה איכפת להם שאנשים יסעו עד לסוף הולם בנבטים כדי לטוס לחול.צריך לדאוג לתושבי הצפון על חשבון הקיבוצים והמושבים שעשקו מספיק את המדינה .......סגור
-
7.לא אמרו שהוא יוקם בחיפה??שי 07/2024/29הגב לתגובה זו2 1הרי זה מה שאמרוסגור
-
שדה תעופהאורנה 07/2024/29הגב לתגובה זו1 0על יד בתי הזיקוק?סגור
-
6.סינים יודעים להקים שדה תעופה בים. (ל"ת)דמע 07/2024/29הגב לתגובה זו4 0סגור
-
5.אלקבץ, דעתך לרעש יירוט מטוס נוסעים מג'נין בשמי עפולה?? (ל"ת)יופי 07/2024/29הגב לתגובה זו1 1סגור
-
4.מדינת ישראל מחויבת להקים עוד 2 שדות תעופהמיכאל 07/2024/29הגב לתגובה זו5 3ממשלת ישראל חייבת להקים עוד 2 שדות תעופה בינלאומיים. זה יהיה לתועלת אזרחי מדינת ישראל ולתועלת בטחון התעופה בישראל.סגור
-
עוד שני שדות תעופה,אחד בצפון והשני בדרום (ל"ת)מורדי 07/2024/30הגב לתגובה זו1 1סגור
-
3.בשנת 2050???מתתיהו 07/2024/29הגב לתגובה זו1 0עוד 26 שנים,יהיה עומס לדעתי, הכי טוב,לבנות בים,טוב לכולםסגור
-
2.בשנת 2050מתושלח 07/2024/29הגב לתגובה זו3 2חחחח למדינה הזו אין יכולת להתמודד מול האיסלם , המדינה תהיה רק בלשון עברסגור
-
1.צחקתי שעהכמה חארטה 07/2024/29הגב לתגובה זו4 3אפשר לחשוב שברמת דוד מעופפות יונים ומטוסי הקרב שממריאים שם על mute. בסך הכל מחליפים את המטוסים ןמטוסי נוסעים. יאללה שחררו.סגור
-
דאגות (ל"ת)אין שכל אין 07/2024/30הגב לתגובה זו0 0סגור
-
עדיין צוחק.. לא מחליפים ולא נעליים. הצבאי נשאר בסמוך. (ל"ת)ראובן 07/2024/29הגב לתגובה זו1 1סגור