תקשורת ומדיה

סערה באולפן "הפטריוטים" בערוץ 14: זמרי נגד ינון מגל?

הפאנליסט יותם זמרי ביקר את ינון מגל על כך שפירגן לבני גנץ על גינוי האירועים האלימים בתל אביב ביום כיפור: "גנץ דיבר על מלחמת אזרחים כשזה התאים לו, ועודד אנשים לצאת לרחובות, אבל אז כשיש איזה משהו עם הרב לוינשטיין אז הוא בונה על זה שנגיד איזה יופי שהם מגנים, אז לא. הוא גידל נמר מטורף"
תום נחום |  1
הפטריוטים (צילום ערוץ 14)
יום הכיפורים לא עבר בשקט בתל אביב, הן בתפילה שהתקיימה בכיכר דיזנגוף והפכה למהומה, והן בשכונת מגוריו של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, רמת-אביב ג' בתל אביב. בפוסט שפרסם בטוויטר, אינסטגרם ופייסבוק שלו, תקף לפיד גורמים חרד"לים שהגיעו לשכונה, כאשר מי שתקף בחזרה הוא פאנליסט 'הפטריוטים' בערוץ 14, יותם זמרי.
במהלך שידור התוכנית אמש (שלישי), אמר זמרי כך: "האנשים האלה לא שנאו דת ויהדות פחות בשנה שעברה ולפני שנתיים, הם פשוט לא הרשו לעצמם את המראות האלה והשאלה למה. זה לא קורה בחלל ריק, זה קורה בגלל חלל תקשורתי מסית ומדיח, חלל תקשורתי שבו לצד הזה של היהדות ושל תומכי הרפורמה אין פנים בכלל, הם הרעים, הם אלה שצריך לרמוס ולכתוש, הם אלה שמותר לחסום להם את הכביש ולצרוח להם באוזן עם מגפון קרוב לאוזן, זה תקשורת שעודדה, גם אתמול אחרי האירועים שיקרה וסילפה, הכותרת ב'ידיעות אחרונות' הייתה 'כיכר המריבה', לריב צריך שניים ממה שאני יודע, לא הייתה שום מריבה, אלימות היא לא תמיד משני הצדדים".
"אני אגיד גם לך ינון מגל, אנשים כמו בני גנץ שמגדלים את הנמר הזה במשך שנה כי הוא מתאים להם והם צוברים איתו מנדטים ומדברים על מלחמת אזרחים כשזה מתאים להם, ומעודדים אנשים לצאת לרחובות, אבל אז כשיש איזה משהו עם הרב לוינשטיין אז הם בונים על זה שבפטריוטים נגיד איזה יופי שהם מגנים, אז לא. האנשים האלה גידלו נמר מטורף שמרגיש בטוח לנשוך גם אנשים שרק באו להתפלל ביום כיפור".

"אני אוהב את יום הכיפורים בשכונה שלי", כתב לפיד, "את השקט. את הכבוד ההדדי. את האנשים שלובשים לבן. את ההליכה האיטית לבית הכנסת, כשהצעדים עוד קצת כבדים מה"מפסקת". אני אוהב להסתכל בבית הכנסת מי מכיר את השירים ומי מתקשה לעקוב, מי ינוח ומי ינוע, מי במים ומי באש.
 
"שנים הלכתי לבית הכנסת הספרדי, למרות שהוא יותר רחוק, כי יש לי חברים שם. ליהיא ויעלי אוהבות את בית הכנסת "כלל ישראל" הקרוב יותר. בסוף הסיבוב אומרים גם שלום באוהל הגדול של חב"ד. הכי אני אוהב את זה שכולנו יודעים מה החוקים, למרות שאין חוקים. אם הילדים על האופניים עושים רעש, מישהו יגיד להם "ששש... יום כיפור היום". גם מי שלא צם, לא מבשל. כל המכוניות מנמנמות בחניות. שנים אני נותן את יום הכיפורים כדוגמא לכך שהיהדות לא צריכה שיאכפו אותה. היא הופכת להיות של כולנו רק כשאנחנו מתחשבים אחד ברגשות השני.
"עד השנה. עד שהגרעין החרד"לי שהגיע לשכונה החליט להביא גם אלינו את המלחמה. מתעקשים על הפרדה מגדרית גם בחוץ. בנו צמוד ל"כלל ישראל" אוהל שבו מתפללים רק בניגון אשכנזי. מקפידים להסביר לנו – במאור פנים, ברור שבמאור פנים – שיש רק גירסה אחת של היהדות, הגירסה שלהם, והם דורשים שבשם הסובלנות גם בשכונה שלנו הם יחליטו מה מותר ומה אסור.
"אז כולם רבו. ועשו מה שלא עשו אף פעם בעבר - מילאו ביום הכיפורים את קבוצות הווטצאפ השכונתיות שתמיד דממו בחג בהתכתשויות ועלבונות וכעסים. היו כאלה שאמרו שאם ככה השנה הם יילכו לים. אחרים הלכו לגינה הציבורית כדי להתווכח ביום כיפור. לקראת תפילת נעילה כמה נשים כועסות התייצבו על קו ההפרדה ולא נתנו לפועל ההודי המופתע לבנות את המחיצה. חבר אחד נסע עם הקורקינט החשמלי עד כיכר דיזנגוף כדי להפגין, כי הוא לא רצה שהילדים שלו יראו אותו מתעצבן בחג. השכנה שלי לא צמה בפעם הראשונה מזה שלושים שנה, כדי להראות להם.
"אם את לא צמה כדי להראות להם, אמרתי לה, הפסדת. נתת להם את הבעלות על היהדות שלך. אנחנו לא צריכים להוכיח להם כלום, ואנחנו לא זקוקים לאישור של אף אחד בעולם לכך שאנחנו יהודים טובים. יש לנו גירסה משלנו, שלמה לא פחות. הגירסה שאומרת שבחרנו לגור בארץ הזו בגלל שיש לנו שורשים בה, שהתנ"ך הוא הספר שלנו, שהעברית של יחזקאל וישעיהו היא שפת החלומות שלנו, שאנחנו חלק מקהילה שיש לה זכרונות ומחוייבות. אנחנו מחזיקי הדגל של יהדות שהיא לא משיחית, לא גזענית, לא מתנשאת ולא אלימה.
"היהדות שלי, כל השנים, היא יהדות של מילים. מכל ההגדרות שלנו, האהובה עלי ביותר היא "עם הספר". כל הדתות מתחילות במלחמות, שלנו מתחילה במחשבות כתובות. בשנים האחרונות אני קורא בכל יום כיפור מכתביו של מורי ורבי, הרב ג'ונתן זקס. בספר בשם "לא בשם האל" הוא כתב את המילים הבאות: "שום נפש לא נושעה מעולם באמצעות שנאה. שום אמת לא הוכחה מעולם באמצעות אלימות. שום גאולה לא הושגה מעולם באמצעות מלחמת קודש".
"אני לא רוצה לריב עם אף אחד. בטח לא בחג. רק חבל שבשם האל קילקלו את יום הכיפורים אצלי בשכונה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לפיד החלול!!
    נח 10/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברברן ודמגוג חסר תקנה!
    סגור