תקשורת ומדיה

כתב חדשות 12 מגיב לסערת בנק מזרחי: "לא מלבינים מיליארדים"

יאיר שרקי הגיב לביקורת הקשה נגד חדשות 12 מצידו של עורך וואלה ברנז'ה דוד ורטהיים סביב הסיפור על סערת המשכנתאות לחרדים: "פנו אליי 3 עורכים: המהדורה, חיסכון, ותכנית אחה״צ נוספת, וביקשו לעשות אייטם על הסיפור הזה. אני זה שסירב לכולם מסיבה פשוטה: אין אייטם. מה כן יש? אוויר חם. השערות לא מבוססות, והרבה דעות קדומות"
מערכת ice | 
יאיר שרקי (צילום אריה לייב אברמס/פלאש90)

כתב חדשות 12, יאיר שרקי, מגיב לביקורות הקשות על רקע סערת המשכנתאות לחרדים, כאשר במוקד, הקשר בין קשת 12 לבנק מזרחי טפחות, מה שגרם לכך שעורך וואלה ברנז'ה, דוד ורטהיים, יצא למתקפה וטען שזו הסיבה ששמו של הבנק לא הוזכר באייטם של 'תוכנית חיסכון' בנושא, כאשר כעת, כאמור, שרקי מגיב ועולה למתקפה נגדית.

דוד ורטהיים, עורך וואלה ברנז'ה, כתב כך: "חדשות קשת בשירות (הבעלים) מזרחי-טפחות, או: ככה קוברים סיפור. כמו שכתבתי אתמול - בתוכנית חיסכון של 12 התעקשו להסביר למה ניפוח המשכנתאות הוא בכלל לא סיפור, אבל עכשיו צפיתי שוב וזה גרוע מזה: המילה ״בנק מזרחי״ כלל לא נאמרה בו! אפילו לא פעם אחת! גם לא בכותרות בתחתית המסך".
"גם לא בצילומים ברקע. הבעיה הפכה להיות בעיה של ״בנקים״. אז נזרום, אם מדובר בכל הבנקים - סיפור ענק לא? מתברר שבמהדורה המרכזית לא מצאו לנכון אפילו להזכיר אפילו במשפט את הסיפור שאם יתפתח עלול להגיע לעבירות פליליות של ממש. וזה לא הכל, עכשיו מתברר שנציג זה ״ישראל נאורה״ (ממחאת המילקי המקורית), סורב להגיע לאולפן להסביר על הסיפור ולהציע הקלטות לסיפור שדווקא זכה ללא מעט פולואים".
 

מי שבחר להגיב למתקפה הוא כתב חדשות 12, יאיר שרקי, שכתב כך בסדרת ציוצים מעמיקה: "פנו אליי אתמול 3 עורכים: המהדורה, חיסכון, ותכנית אחה״צ נוספת, וביקשו לעשות אייטם על הסיפור הזה. אני זה שסירב לכולם מסיבה פשוטה: אין אייטם. מה כן יש? אוויר חם. השערות לא מבוססות, והרבה דעות קדומות. שרשור ארוך, אבל מי שמתעניין בעובדות מוזמן להצטרף. נתחיל בראיית הזהב: המסמך. מה רואים פה? תצהיר הכנסות. לא מדובר על תחליף לדפי חשבון אלא גיבוי *נוסף*, "שלייקעס"".
"הבנק רואה את הכניסה הסדירה של הכסף בכל חודש, אבל כיוון שמדובר במלגה ללא תלוש, הוא מבקש תצהיר גיבוי ליתר ביטחון. על התצהיר אפשר להחתים עו"ד או דיין (פרטי). מה הקשר דיין? בקהילה החרדית אנשים דווקא פחות ירגישו בנוח לרמות סמכות דתית משפטית. (בשוליים: מישהו התקשה פעם בלהחתים עו"ד על תצהיר? צריך רק חותמת ו-50 ש"ח. הרי הוא לא ערב לנכונות התוכן בתצהיר, אלא רק לעצם העובדה שנחתם בנוכחותו לאחר אזהרה)". 
"הבנק הוא האחרון שרוצה לתת הלוואה ללא כיסוי והראשון להיפגע אם הלווה לא יחזיר. הנתונים מראים שהמגזר החרדי עומד היטב בתשלומי המשכנתא. כלומר, אין כאן חשש של נתינת הלוואות שלא יחזרו ויקריסו את הבנק. גם בנק ישראל, הגוף שתפקידו לשמור על יציבות המערכת הבנקאית עומד מאחורי הנוהל".
"הלאה הטיעון הבא, והמרכזי, הוא הכסף השחור. רק חסר דבר אחד: הוכחה. לא ראיתי שום דבר שמוכיח שאכן יש כאן כסף שחור. ההקלטה היחידה שהוצגה היא יועץ משכנתא אחד. שמייעץ לאדם אחד. לא כתוב מי היועץ ומי הלווה. אין שמות ואין הוכחות. אבל גם בהנחה שההקלטה אותנטית, אני לא רואה פה ״שיטה״, אלא מקרה נקודתי אחד שצריך לבדוק. ואם יש רמאים? בטוח שיש. אבל גם אם כמה עשרות רמאים מתוך עשרות אלפי נוטלי משכנתא הצליחו לרמות את המערכת, זו עדיין לא שיטה של הלבנת מיליארדים".
"סיפור נחמד וחשוב, שטרם הוכח. לא משליך על מגזר שלם. בכמה כסף מדובר? מלגות אברך נעות בין כ-2000-ל3000 ש"ח. כלומר, זו דרך מאד איטית להלבנה של כ-20-30 אלף ש"ח בשנה לכל היותר. לא בדיוק אל קפונה. ומאיפה בכלל לאברך יש כסף שחור? הוא ממלצר? המקסימום זה שנותן שיעור לבר מצווה לבן של השכנים. לא משהו שממילא עומד ברף המס. פירקנו, נרכיב: תאורייה מפותלת נרקמה על סמך מסמך סטנדרטי שדוקא מעיד על זהירות יתר של הבנקים במתן משכנתא. אפס הוכחות, והרבה דעות קדומות וחוסר הבנה בחרדים ובכלכלה. והבונוס: מבקרי תקשורת נוזפים בכתבים שעושים את עבודתם, בודקים, ולא בולעים הקלטות מטעם פוליטיקאי בקמפיין. עולם הפוך".
 
"תארו לכן שהמהדורה הייתה משדרת את "תחקיר יש עתיד" או את "בדיקת עוצמה יהודית". איני מכיר את נאור נרקיס, ואני מכבד אותו כמו כל אדם, אבל הוא פוליטיקאי בקמפיין לעיריית ת"א ולא עיתונאי, וכל חומר שהוא מציע זוכה לאותה נקודת מבט ביקורתית ונמדד על בסיס מה שיש לנגד עינינו. בעידן הפייק, השטחיות והתחרות. בעיניי כתב נמדד לא רק במה שהוא מפרסם, אלא גם במה שלא. (ושיהיה ברור: עד לציוץ הזה של ורטהיים לא ידעתי שמזרחי טפחות קשור עסקית לערוץ 12. השיקול היה ענייני לחלוטין. והוחלט בשיחה בין כתבת כלכלית, כתב חרדים, עורך המהדורה ועורך תכנית חיסכון)".
"בטח נשארתם עם שאלה אחת ברקע: אז מאיפה לדוסים יש דירה? טוב ששאלתם. בעבר ניסיתי לתת תשובה לשאלה המענינת הזאת. אבל כמו שמבין כל אדם, אין תשובה אחת. לכל אחד דרך משלו: גמ"ח, עזרה מההורים, חיסכון קיצוני, והתפשרות על דירות זולות במשכנות עוני בפריפריה. הנה עוד כתבה מהארכיון. אף אחת מהן לא מתיימרת לתת הסבר כלכלי מקיף, אבל כמה דרכים מרכזיות. והצצה לתרבות הדיור והחינוך לנדל״ן בחברה החרדית".
"והערה לסיום: אני תמיד פתוח להשתכנע על בסיס עובדות. כל הדיון הזה הוא על המידע שפורסם עד כה. ובעיקר על הטענה שמדובר ב״שיטה״ שמייצגת מגזר ומלבינה מיליארדים. רמאים בשוליים תמיד יש. רשות המיסים ובנק ישראל עובדים קשה לאתר אותם. שכויעח לכל מי שעוזר. ותודה לכם שהגעתם עד הלום. סוף".
 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה