בארץ

בג"צ קבע: פסק דין מטלטל בפרשת החמץ בבסיסי צה"ל

בית המשפט קבע כי אין להתערב באיסור צריכת חמץ בשטחי בסיסי צה"ל. אף שהמזון המוגש במתקני הצבא הוא מזון כשר בלבד, לא חל איסור על חיילי צה"ל המעוניינים בכך לצרוך מזון שאינו כשר - אלא שחג הפסח הוא מקרה חריג. מנכ"ל עמותת חדו"ש: "האכזבה שלנו מפסק הדין מבוססת על נקודת המוצא המוטעית"
מערכת ice |  1
ביעור חמץ (צילום ויקיפדיה)


בג"ץ פרסם הבוקר (יום ראשון) פסק דין שבו קבע כי אין להתערב באיסור צריכת חמץ בשטחי בסיסי צה"ל, בתשובה לעתירה שהוגשה בנושא ב-2021. השופטים נימקו את ההחלטה שהתקבלה פה אחד, והגיעו למסקנה: "פגיעה בעוצמה נמוכה - מול אינטרס ציבורי חשוב, עמידת צה"ל בחובתו לספק מזון כשר לחייליו בחג הפסח ושמירה על הלכידות היחידתית".


השופטת גילה כנפי-שטייניץ הסבירה כי בהתאם לפקודה מ-1948 - פקודת מאכל כשר לחיילים - המזון שמספק צה"ל לחיילים המשרתים בו, הן היהודים והן אלה שאינם יהודים, הוא מזון כשר והפיקוח עליו הוא של הרבנות הראשית. אף שהמזון המוגש במתקני הצבא הוא מזון כשר בלבד, לא חל איסור על חיילי צה"ל המעוניינים בכך לצרוך מזון שאינו כשר בבסיסי צה"ל – ובלבד שאין בכך כדי לפגוע בכשרות המזון המסופק במתקנים המיועדים לכך.
 


כך, למשל, חיילים יכולים לצרוך מזון פרטי לא כשר בחדרים שלהם. חריג לכלל הזה הוא בפסח - אז חל איסור על הכנסת חמץ. הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון, אשר ייצג את העותרים, הגיב על דחיית העתירה: "בצד החיובי - בית המשפט הדגיש את התחייבויות הצבא שלא לערוך חיפושים ומסדרי חמץ, וכן לקצר את משך איסור הכנסת חמץ לבסיסים".
 



"יתר על כן, השופטת כנפי-שטייניץ מצאה לנכון להדגיש כי צה"ל יוכל למרות דחיית העתירה לשקול פתרונות נוספים אשר יאפשרו לחיילים שאינם שומרי כשרות לצרוך חמץ בפסח"  אנחנו גם מציינים בהערכה את דבריו של השופט עמית על יתרונה של האפשרות שהועלתה להקצות חדר נפרד בו יתאפשר לחיילים אלה לצרוך חמץ".
 


"אך האכזבה שלנו מפסק הדין מבוססת על נקודת המוצא המוטעית. די להתבונן בשומרי מצוות והרבנות הצבאית בצבא האמריקני כדי להבין שאין יסוד הלכתי אמיתי לעמדת הרבנות הצבאית. וכן, לכידות הצבא אינה נוצרת על ידי כפיה דתית בוטה שאין לה בסיס הלכתי אמיתי. עלינו לקוות שההתעוררות הציבורית בנושאי דת ומדינה בימים אלה תתבטא בהקמת ממשלה אשר תראה חובה לעצמה ליישם הלכה למעשה את הבטחת מגילת העצמאות לחופש דת ומצפון".

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ב
    ז 02/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה ערכים מה שאין לכם בבגצ..חמאס בתחפושת
    סגור