השוק

ההסתדרות הלאומית נגד סמוטריץ': "מאות אלפי עובדים יאבדו פת לחמם"

ההסתדרות הלאומית מצטרפת למתנגדים למתווה שהציג שר האוצר: "מעודד הוצאת עובדים ממעגל העבודה באמצעות חל"ת. צריך לעשות הכל כדי לשמור על עובדים בתפקוד רציף"
מערכת ice |  1
בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ אריה לייב אברמס)
לקראת הדיון מחר (שני) בכנסת, מצטרפת ההסתדרות הלאומית, המייצגת מאות אלפי עובדים במשק, למתנגדים למתווה שהציג שר האוצר. במכתב ששיגר יו"ר ההסתדרות הלאומית יואב שמחי לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', כתב: "מתווה האוצר מעודד הוצאת עובדים ממעגל העבודה באמצעות חל"ת. צריך לעשות הכל כדי לשמור על עובדים בתפקוד רציף".
עוד כתב בפנייתו לשר האוצר כי "בטרם סחף של הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום, בטרם נמצא עצמנו במציאות בה מאות אלפי עובדים אינם יכולים להבטיח את פת לחמם שלא לומר את ביטחונם התעסוקתי - אנו דורשים כי לאלתר יינתן מענה ראוי לשכר העובדים ולעסקים עתירי כוח אדם אשר אינם נכללים במתווה אשר הוצג".

זה המכתב המלא שנשלח: ביום 18.10.2023 שלחה אליך ההסתדרות הלאומית מתווה אשר במסגרתו הוצג מתווה פיצוי של ההסתדרות הלאומית בגין היעדרות עובדים מהעבודה בשל מלחמת "חרבות ברזל" ובגין היעדרות ואובדן השתכרות של פרילנסרים (משתתפים חופשיים) בשוק העבודה. בפנייתנו ציינו כי יש ללא כל דיחוי, להסדיר את שוק העבודה אשר עובר טלטלה ונמצא בחוסר וודאות מוחלטת.
לצערנו הרב, המתווה אשר הוצג על ידי משרד האוצר הינו מתווה אשר משאיר אוכלוסיות רחבות בשוק העבודה ללא מתן פיצויי או במתן פיצוי חלקי בלבד. כפי שיפורט להלן – המתווה המוצע הינו מתווה חריג ושונה ממתווה הפיצוי אשר היה ניתן לעובדים בגין אובדן שכר וכך עובדים רבים במשק נותרים ללא מענה בגין אובדן שכר במלחמה. עוד יובהר, כי דווקא חברות עתירות כוח אדם, המעסיקות אלפי עובדים נעדרות ממתווה הפיצויי ואין כל מענה ראוי במסלול הפיצוי בגין שכר.
למיטב הבנתנו, מענק המשכיות עסקית תכליתו הינה יצירת רצף תפעולי, כלכלי ותפקודי של העסקים, חברות וארגונים במשק אשר יאפשר את המשך העסקת העובדים. במצב זה, ככל שהמטרה הינה שעסקים ימשיכו לעבוד – אז יש ללא דיחוי ליתן מענה כלכלי ברור לציבור העובדים.
לפיכך הננו דורשים יישום במתווה המוצע את העקרונות המפורטים להלן: אימוץ מתווים שיושמו במצבי חרום בעבר כגון במהלך עופרת יצוקה, שומר חומות ועוד. במנגנון המוצע לשיפוי עסקים קטנים ובינוניים, המענקים המקסימליים לעסקים שמחזורם עד 100 מיליון שקל 300 - אלף שקל, ולכאלה שמחזורם עד 400 מיליון שקל – 900 אלף שקל, אינם משקפים את הירידה בפעילות וברצון שלא לפטר עובדים והם מעודדים להוציא עובדים לחל״ת.  
ייצור פתרונות עבור החברות הגדולות אשר אינן כלולות במתווה, ובאופן מיוחד בשל כך שהן עתירות עובדים: חברות עם מחזור מכירות של מעל 400 מיליון שקל לא במתווה ודווקא הן עתירות כ"א – הן מרכזות מאות אלפי עובדות ועובדים במשק. נדרשת העלאת שיעור השיפוי בגין רכיב השכר במענק מ 60% ל 80%.
החברות הגדולות נרתמו למאמץ לשמור על פעילות משקית ותעסוקתית, והמשיכו להעסיק את העובדים, אך במקביל חלה ירידה בהכנסות. נדרש מנגנון פיצוי של השבה מלאה של השכר אשר יאפשר את המשך העסקת העובדים וימנע את הוצאת העובדים לחופשה ללא תשלום.
המנגנון הנכון למשק הינו תשלום שכר מלא לעובדים באמצעות שיפוי המעסיקים, אשר הם ישלמו שכר לעובדיהם, כפי שהיה במבצעי לוחמה קודמים, בתוספת מנגנון המבטיח שיפוי בכפוף להתחייבות של המעסיק לשמר את עובדיו (כנכון לספטמבר 2023). מערכת החינוך הושבתה בכל הארץ - אין שום התייחסות להורים לילדים מתחת לגיל 14, כפי שהיה בכל מבצע! גם עובדות ועובדים באזורים שהוגדרו כאזורי לחימה יישארו ללא שכר כלל!
המתווה מגלם בתוכו אפליה מובנית בין עובדי המגזר הציבורי לעובדי המגזר העסקי, בשל הבטחת השכר המלאה לעובדי המגזר הציבורי, בכלל זה אפשרויות העבודה מהבית והקלות נוספות. עוול יסודי זה מבטא את היותה של המדינה ריבון מחד וגורם מפלה מאידך.
חוסר היתכנות להשוואה לחודש אוקטובר אשתקד, מכיוון שהיה זה חודש עתיר חגים שכלל פחות ימי עבודה. לכן תנאי הסף של מינימום פגיעה של 25% בהשוואה לחודש מקביל אשתקד מגלם למעשה דרישה של 38% בהתאמה לימי העבודה. התחשיב הסביר, אם כך, צריך להיות רבעוני.
גישת היסוד צריכה להתמקד ברציפות תעסוקתית. פתרונות החל"ת הינם טעות ניהולית בסיסית, בשל כך שהעובדים יקבלו תגמול מביטוח לאומי, כך שבכל מקרה יוצאו לשם כך כספי ציבור, ומאידך יווצר נזק לרציפות התעסוקתית ומקלות בגלגלי המשק. 
נדרשת התייחסות אף למתרחש בתחום ההכשרות המקצועיות באשר ענף התעסוקה עובד בצורה מוגבלת וכחלק מכך תחום ההכשרות המקצועיות זאת, נוכח העדר כוח אדם במקומות העבודה, העדר סטודנטים (נוכח גיוס מאסיבי של כ-20% מהסטודנטים למילואים), מכללות ומוסדות בקווי העימות בצפון ובדרום סגורות. מציאות עגומה זו עלולה להוביל לקריסת ההכשרות המקצועיות בחודשים הקרובים ובהפסקת פעילותם ובהפסקת העסקת אלפי מרצים ומרצות.
זאת ועוד, שנת הלימודים האקדמית הצפויה להיפתח ב- 5.11.2023 איננה יכולה להיפתח כסדרה וקיים חשש לעתידם הכלכלי של עשרות אלפי מרצים ומרצות שכירים ופרילנסרים כאחד שיהיו נעדרי כל הכנסה עם פתיחת שנת הלימודים, או עם הפחתה משמעותית של הכנסתם כאשר המתווה המוצע על ידי משרד האוצר אינו נותן להם מענה ראוי. 
נוכח כל האמור, ובטרם סחף של הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום בטרם נמצא עצמנו במציאות בה מאות אלפי עובדים אינם יכולים להבטיח את פת לחמם שלא לומר את ביטחונם התעסוקתי אנו דורשים כי לאלתר יינתן מענה ראוי לשכר העובדים ולעסקים עתירי כוח אדם אשר אינם נכללים במתווה אשר הוצג.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    סכנה - גולן בוחניק שמאי אשדוד
    סכנה - גולן בוחניק 10/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מזהירה אנשים מגולן בוחניק שמאי באשדוד. הוא יוציא לכם את הנשמה ולא ייתן לכם לישון בלילה, ויסחוט מכם כל גרוש הוא איים וסחט איש זקן!!! וגם סחט עוד
    סגור