בארץ

מושב החורף נפתח: הנושאים הקשים שיצטרכו לקבל הכרעה

חוק הגיוס, התקציב, המהפכה המשפטית, והמלחמה. היום יפתח מושב החורף בכנסת, בו יצטרכו להכריע בנושאים הבוערים הנמצאים בליבת החברה הישראלית. כאשר למושב נכנסים במצב פוליטי עם ווליום גבוה, המלא באיומים פוליטיים
דורון בלוך | 
משכן הכנסת (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
היום (שני) נפתח מושב החורף של הכנסת. לאחר פגרה ארוכה, שקיבל הביקורות נוקבות אך בפועל הח''כים יצאו אליה ללא מחאה אפקטיבית, חוזרת הכנסת למושב עמוס בנושאים הכי בוערים ונפיצים במדינה, ויצטרכו לקבל הכרעות, זאת, כאשר אנו נמצאים במצב פוליטי שברירי וכן במקביל למצב הבטחוני הדורש ניהול שוטף.
אחד הנושאים איתו יתמודדו הוא הוצאת ארגון אונר''א מהחוק. הארגון, שמטרתו סיוע ברצועת עזה, אך התברר כי פעיליו תמכו במתקפת החמאס בשבעה באוקטובר אשתקד, קיבל תמיכה בישראל להוצאתו מהחוק, אך הנושא נתון ללחצים כבדים מהקהילה הבינלאומית. דבר שמעיב על ההצבעה הסופית בעניין.
חוק הגיוס. הנושא הבוער שבליבת הציבור הישראלי, כאשר למושב מגיעים עם מספר שיא של צורך בגיוס חיילים, מנגד עם איומים פוליטיים מפורשים מצד המפלגות החרדיות, וכן כאשר שר הבטחון יואב גלנט מתנגד לחוק בצורה עיקשת ופומבית, אך גם נתון לאיום בפיטורים. זאת לצד מחאה שקטה של ח''כים נוספים בקואליציה השרויים בפלונטר אידיאולוגי - פוליטי.
העברת התקציב. תקציב המדינה, שנפתח והוגדל, ועליו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חטף ביקורת רבה על ניהול קלוקל ואי הצגת תוכנית אסטרטגית מסודרת וברורה ליציאה ממנו, יעלה להצבעות. זאת כאשר מחד מקבל התנגדות חריפה מהאופוזיציה, ומהצד השני של הקשת הפוליטית גם איומים מהמפלגות החרדיות הטוענות כי הן לא מקבלות מספיק מהמדינה.
המהפכה המשפטית. הנושא שהממשלה החלה לקדם במרץ טרם פרוץ המלחמה, אך עדיין נוכח בבסיס רצונה לקדם כבר במושב הקרוב. הסכסוך בין שר המשפטים לבית המשפט בשיאו, וכן של הממשלה מול היועמ''שית בהרב מיארה, ומה שמכונה בממשלה "שלטון הפקידים". זאת לצד טעות בעולם כגון מודי'ס שהורידו את דירוג האשראי כשאר המצב המשפטי מהווה את אחת הסיבות. 
המשך המלחמה. המלחמה, נתונה גם לחקיקה בעניינה, החל מחוקים לטוב המילואימניקים, תקציבים, השבת המפונים בצפון ובדרום, ואופי החזון ליום שאחרי. עניין שנראה שגם שנה לאחר פרוץ המלחמה ובכנסת לא מצליחים להגיע להסכמה. זאת עם סכסוך עמוק בין ראש הממשלה לשר הביטחון, ואי הסכמות עם השר לביטחון לאומי.
חוק הרייטינג. בליכוד מקדמים חוק שיאפשר יותר שליטה מצד הממשלה בערוצי התקשורת, בין היתר באמצעות השליטה במדידת נתוני הצפייה, דבר המעורר התנגדות עזה מהאופוזיציה ומגופי התקשורת.
לכל כך, תיכנס הכנסת כאשר היא נמצאת בסכסוכים פנימיים, וברצון עז של האופוזיציה להפלת הממשלה ולהקשות עליה ככל הניתן בהעברת חוקים. במקביל למחאות הרבות ברחובות, וביקורות שיגיעו כך או כך, ככל הנראה על כל החלטה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה