בארץ

לקראת שבת: לקום היום בבוקר ולהתחיל מבראשית

אירועי ה-7 באוקטובר השפיעו באופן משמעותי על הרב יואל בייטש, שליח חב"ד: "זה היה הלילה הראשון בחיי שחשתי איום קיומי".  בטור מיוחד לאתר Ice, מדגיש הרב בייטש: "גם כשהכל מטלטל מסביב, יש ערך מוסף לדברים היציבים בחיינו, כמו השמש הזורחת בכל בוקר.
הרב יואל בייטש |  1
צילום shutterstock
הלילה הראשון בחיי שחשתי איום קיומי היה במוצאי שמחת תורה תשפ"ד. באותה שבת, התרחשו אירועי ה-7 באוקטובר במהלכם חדרו מחבלי נוח'בה ליישובי עוטף עזה. המידע על כיבוש פיסת ארץ ישראל והזוועות הנלוות היה בלתי נתפס, ולרגעים היה נדמה שאף אחד לא משתלט על המצב. 
כשהכל מטלטל מסביב, יש ערך מוסף לדברים היציבים בחיינו, כמו השמש הזורחת בכל בוקר. יהיה אשר יהיה, כך פרשיות השבוע הנקראות בידי עם ישראל 3300 שנה, ובאותם רגעים חסרי יציבות, התחלנו את התורה שוב מהתחלה אבל הפעם למילים היו משמעות דרמטית.
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ", כך נכתב בתנ"ך והפרשן הגדול רש"י תמה מיד מדוע התורה לא מתחילה בציווי כלשהו - הרי זו מטרתה של התורה.  רש"י, כמו פונה אליי אישית, מציין בפירושו האייקוני על התנ"ך: "ומה טעם פתח בבראשית... שאם יאמרו אומות העולם לישראל ליסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים (ארץ ישראל), הם (בני ישראל) אומרים להם, כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו".
זה היה כאילו רש"י קרא את המחשבות שלי וממש נזף בי: 'שכחת מי ברא את העולם? מי העניק את הארץ לעם היהודי? רק מי שנתן, יכול לקחת, והוא טרם הודיע שהוא לוקח בחזרה'. 
חשבתי על כל היהודים באלפיים השנים האחרונות שקראו את המילים הללו כשהם מפוזרים על פני כדור הארץ, עורגים אל ארץ אבותיהם, והנה אני זוכה להיות בה ומקבל עידוד מרש"י המדבר אליי 1000 שנים לפני שנולדתי. איזה עם מופלא אנחנו.
זה היה מרפא לנפש, נוסך כוחות על. כך התקדמנו מפרשה לפרשה, והמצב אט אט השתנה להפליא. אז היום, לעילוי נשמת כל הקדושים שמסרו את נפשם בשנה האחרונה, וגם לפניה, לזכות הפצועים הזקוקים לרפואה ולמען עם ישראל כולו, עולה שוב פרשת בראשית. עם ישראל ממשיך במסע הנצחי שהחל עוד לפני שנבראה השמש, ולא ייגמר גם הרבה זמן אחריה. 

(צילום: מכון זרעים)
כותב הטור הוא הרב יואל בייטש, שליח חב"ד – נווה חוף ראשל"צ.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אהבתי (ל"ת)
    גל 10/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור