בארץ

מיכל וולדיגר בראיון: "מקדמים חוק גיוס שהוא טוב"

על גיוס החרדים "בביקורת גדולה על המנהיגים החרדים, אבל לא בעד לשרוף את המדינה" דירוג מודי'ס "פוליטי" ועל כנס ההתיישבות בעזה "לחשוב שהאויב רוצה רק אדמה זו אשליה". על החוסן הנפשי שנדרש, הבן שכבר יותר מחצי שנה במילואים, ומה התפקיד של החברה במלחמה. ח''כ מיכל וולדיגר בראיון
דורון בלוך |  1
מיכל וולדיגר, יו"ר השדולה לבריאות הנפש (צילום אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
חברת הכנסת מיכל וולדיגר מהציונות הדתית שימשה כסגנית שר האוצר, ובתחילת המלחמה התפטרה מתפקידה בכדי לנתב את התקציב לנושא הבריאות הנפשית והחוסן, ומאז משמשת כיו''ר השדולה לבריאות הנפש. בראיון לice, מספרת וולדיגר על התפיסה הדתית שלה על גיוס בני ישיבות לצבא, מדוע היא אופטימית, ומה שיתוף הפעולה הנדרש בין המדינה והחברה.
נושא גיוס החרדים בוער כשאנו בפתח מושב החורף בכנסת, מה דעתך על הנושא?
"אנחנו צריכים כמה שיותר חיילים, ובטח לוחמים, זה ברור מאליו. ולכן צריך לגייס כמה שיותר, גם כאלו שעד היום פחות שיתפו פעולה - זו נקודת המוצא, השאלה היא איך עושים זאת. הבן שלי כמו רבים נוספים כבר 200 יום במילואים. וקיימת השאלה איך מילואנימניקים יעשו פחות ימים, שזה דבר שצריך לציין שלא יקרה ברגע. אנחנו בהחלט רוצים לגייס את החרדים, והחוק שמוצע כיום נעשה יחד עם החרדים. ואנחנו בביקורת גדולה על הצבא כדי שיתאים את עצמו לגיוס. הייתה קונספציה של 'צבא קטן וחכם', ששחרר עשרות אלפים ממילואים, וצריך להרחיב אותו".
יש ביקורת רבה עליכם כמפלגה המייצגת את הציונות הדתית, הדוגלת בצבא לצד לימוד תורה, שאינכם עומדים בתקיפות על הדרישה לגיוס חרדים
"אני בביקורת גדולה על המנהיגים החרדים שמתנגדים לכך, אני אישה דתייה וחושבת שדווקא מתוך התורה צריך להתגייס. אבל אני לא בעד לומר 'שורפים את המדינה כי לא כולם חושבים כמוני', כשהחוק הזה עלה בממשלת לפיד-בנט החרדים צעקו גוועלד, היום הוא  עובר. צריך הסכמות, וצריך מוכנות והכלה של הצבא, והחוק מתכתב עם האירוע הזה. אנחנו מקדמים חוק גיוס שהוא טוב. בסוף אנחנו רוצים עוד חיילים. לריב אפשר, ואויבנו ישמחו שנריב בתוכנו, לא נגייס אף אחד, ונצא לבחירות".
את עוסקת בכנסת בענייני הבריאות הנפשית, אתמול קיבלנו את הבשורה הקשה על שיראל גולן ז''ל, ניצולת הנובה ששמה קץ לחייה. משפחתה הפנתה הטחות קשות כלפי המדינה. מה חלקה של המדינה בנושא הזה?
"כבר בתחילת המלחמה הגשתי תוכנית לאומית לתיקון מערכת הבריאות הנפשית. אנחנו רואים אנשים בלי גפיים שמטפסים הרים, ומנגד אנשים שכל איבריהם תקינים אך אינם מתפקדים. חלק מהתוכנית כבר מיושמת, למדינה יש המון מה לעשות, אך גם לחברה, והמדינה אחראית שהחברה תעשה זאת. כולנו 'סוכני חוסן', לא צריכים להיות אנשי מקצוע. אנו אומה שכולה בטראומה, ואנו צריכים כלים להסתכל על עצמנו פנימה, וגם על הסביבה ולסייע לה. לפי המחקרים 90% יכלו לצאת מטראומה בזכות עצמם והחברה ללא מענה מקצועי.
לפי התוכנית שהגשתי, המדינה צריכה לפתח את מערכת החוסן, ובנוסף גם את אנשי המקצוע. שתהיה הרבה יותר נגישה, ובעיקר שתדע להגיע גם לאלו שלא יבואו מעצמם. עשיתי זאת כסגנית שר האוצר, והתפטרתי מהתפקיד על מנת לנתב את התקציב לשם הנושא הזה".
שימשת סגנית שר האוצר, את שלמה עם עניין התקציב?
"בתקציב יש דברים הכרחיים, במלחמה אולי הארוכה ביותר מקום המדינה, זו מלחמת קיום נצרכת, וזה דבר שעולה כסף. והכסף הזה לא מגיע מהשמיים. יש סעיפים שלא הייתי רוצה שיהיו, לא הייתי רוצה מיסים וקיצוצים, אבל מה לעשות - צריך את הכסף הזה. יש דברים שאני מבינה ומרכינה ראש, ויש דברים שאני חושבת שצריך לשנות".
בהורדת הדירוג האשראי של מודי'ס סעיף המלחמה תפס חלק משני בסיבות, בין היתר ציינו את עניין גיוס החרדים וחוסר הצגת האסטרטגיה
"לגבי מודי'ס, הרבה ממה שכתוב שם הוא לא כלכלי. זה פוליטי- ועל פוליטי אפשר להתווכח. אני מאמינה בכלכלה הישראלית החזקה, ואנו נמשיך  להוביל בעולם".
היום מתקיים כנס של מפלגתך תחת הכותרת 'נערכים להתיישבות בעזה'. את חושבת שזה ריאלי?
"איפה שיש התיישבות יש ביטחון. נטישת מקום וחשיבה נאיבית שהם רוצים רק את האדמה ולא יותר זו אשליה. הם רוצים את חיסולה של מדינת ישראל. לא נכנסת אם מחר או עוד שנתיים, אבל צריך להעביר את רצועת הבטחון בתוך עומק שטח האויב, כדי להגן על תושבי ישראל. זה נושא חשוב והכרחי שאפשר להתווכח עליו, אך לא לדחוק אותו".
בשבוע הבא נפתח מושב החורף בכנסת. מה את מתכננת לקדם? 
"אני מסתכלת על כל דבר מהמקום של חוסן. יש לי המון כבוד לנשק, אבל יותר חשוב החייל שמפעיל את האמצעים, והוא צרי להיות עם הבנה ורצון למקום שרוצים להגיע אליו. אנחנו צריכים לחזק את המקום שאליו אנו רוצים להגיע. יש לי חוק שימנע אפלייה למתמודדי הנפש, חוק מעמד המשרת ייטיב על משרתי המילואים ועוד".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    היא אומרת שהכסף לא בא מהשמיים
    ברונו 10/2024/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וואלה? הבוס הפסיכי שלה דווקא חושב שכן
    סגור