בארץ

מייסד ומקריס החמאס: סיפור עלייתו ונפילתו של הקצב מחאן יונס

סינוואר, תכנן חטיפת חיילים כבר בעשור הקודם מתוך הכלא, וניצל בזכות טיפול רפואי בישראל, האיש שהפך בתקופה קצרה למשיחי, ותפס שליטה מוחלטת בחמאס נמצא לבסוף כשהוא נתפס כנגד כל ההערכות לגביו. זה סיפורו
דורון בלוך | 
יחיא סינוואר ב-2021 (צילום צילום מסך מהרשת)
סינוואר, רב המרצחים שנמנה על מייסדי ארגון החמאס, תפס עליו שליטה מוחלטת והפך אותו לארגון משיחי פנאטי, והוביל למתקפת השביעי באקטובר, חוסל לאחר שהוביל את ארגון הטרור ככל הנראה גם לקריסתו, וגרם לחורבן עזה. זה סיפורו של רב המרצחים שקיבל את הכינוי 'הקצב מחאן יונס', וחוסל כאחרון המחבלים.
יחיא סינוואר, ובשמו המלא יחיא אבראהים חסן אלסנוואר, נולד בשנת 1962 במחנה הפליטים בחאן יונס, למד באוניברסיטה האסלאמית בעזה, שם קיבל תואר ראשון בלימודיים ערביים. בזמן לימודיו, נעצר לראשונה בחייו למספר חודשים בצו מנהלי בשל פעילות אסלאמית באקדמיה, שם החל עם קו חשיבה בסוגייה הפלסטינית.
באמצע שנות השמונים, בעת שיה בקשר עם עאחמד יאסין, מייסד החמאס, הקים עימו את מנגנון הבטחון הפנימי בחמאס, שמטרתו הייתה איתור ורצח משתפי פעולה עם ישראל, ובכך החל את דרכו הארגון החמאס.
בסוף שנות השמונים, נעצר שוב באשמת רצח ארבעה פלסטינים שחשד כי שיתפו פעולה עם ישראל, וכבר בעת שהותו אז בכלא מאסרו הוערך בשל תכנונו לחטוף חיילים למטרות מיקוח. בעת שהותו בכלא, למד סינוואר עברית שוטפת, וכן עבר בישראל ניתוח להסרת גידול סרטני במוחו.
בשנת 2011, לאחר שני נסיונות בריחה על ידי ניסור סורגים וחפירה בקיר תאו, שוחרר בעסקת שליט, זאת בשל אחיו מוחמד סינוואר, שיה מעורב לסוגיית שליט, וכן מי שכיום לאחר חיסול יחיא סינוואר עולה שוב לכותרות כמועמד אפשרי לעמוד בראש הארגון. סינוואר, נישא באותה השנה לסמר אבו זמר, שצעירה ממנו ב18 שנים, ולהם ילד משותף. על פי דיווחים שלא אומתו, סינוואר נשוי לשתי נשים , וכן יש לו תשעה ילדים.
בשנת 2017 , נבחר יחיא סינוואר בבחירות פנימיות למנהיג חמאס בעזה, בתחילת דרכו טען כי אינו מעוניין במלחמה מול ישראל, ושהוא מעוניין רק ב"סוף המצור" על עזה, אך בקדנציה השנייה שלו ב2021 החלו עדויות מבכירי החמאס על כך ששינה תפיסה והוא מתכנן מלחמה.
עדויות רבות על סינוואר מספרות כי החל מהקדנציה השנייה תפס סינוואר גישה דתית אסלאמית משיחית, המדברת על אחרית הימים בהם כל העולם יהפוך למוסלמי, וחזון "מהנהר עד לים" הפך לגישה המובילה בחמאס לעומת הדאגה היומיומית לצרכי תושבי עזה.
בשבעה באוקטובר 2023 חמאס בראשותו פתח בטבח הנורא על ישראל, וסנוואר עצמו עדיין נחשב כאדריכל המתקפה, וכמי שקיבל את ההחלטות והוביל את הארגון במהלך המלחמה, לאחר חיסול איסמעיל הנייה באיראן, הפך סינוואר גם לראש הזרוע המדינית, ובכך תפס שליטה כמעט מוחלטת לבדו בארגון.
באוקטובר 2024, חוסל סינוואר על ידי כוחות צה''ל במהלך  הלחימה ברצועת עזה, זאת שבוע לפני התאריך הסמלי של חג שמחת תורה בו פתח את המתקפה הנוראה על ישראל.
סינוואר נחשב בישראל כמי שהתעקש על המשך הלחימה ובכך גם לא הסכים לשום תנאים במשא ומתן לשחרור החטופים. בתפיסה בישראל נתפס סינוואר כמי שמתחבא במנהרות כשהוא מקיף עצמו בחטופים על מנת להגן על עצמו מתקיפה ישראלית, אך לבסוף נהרג מכוחות שריון וביסל''ח, במהלך טיהור מבנה ברפיח, כאשר הוא נמצא לבדו מעל פני האדמה, חמוש ברובה ואקדח, ועטוף באפוד כאחד ממחבלי החמאס הפשוטים.
חיסלו, שופך אור על אופציות למציאות חדשה ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, וכן לפתיחה מחודשת של סוגיית שחרור החטופים, לאח שכאמור, סינוואר שהצמרת הפוליטית בישראל טוענת כי הינו הגורם שעיכב את שחרורם עד כה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה