בארץ

לראשונה הוכרז "מצב מיוחד בעורף" בכל ישראל: מה זה אומר?

הממשלה אישרה מצב מיוחד בעורף בעקבות התקיפות בלבנון, מה המשמעות לכך, מה הסמכויות שניתנות לשלטון מכך, ומה ההשלכות על האזרחים. כל מה שצריך לדעת
דורון בלוך | 
יואב גלנט, בנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ עבד רחים כתיב, נעם רבקין פנטון)
הממשלה אישרה הערב (שני) באמצעות משאל טלפוני דחוף לשרים הכרת "מצב מיוחד בעורף" זאת בעקבות ההסלמה בגזרת הצפון. המצב המיוחד הוא מצב חוקי, המוכרז בעת שאוכלוסייה אזרחית בעורף מצויה תחת מתקפה ממושכת, וזאת על מנת להקנות לשלטונות סמכויות שונות, שיאפשרו לו לסמור על הסדר הציבורי ושלום האזרחים.
ברמת הבסיסית, ההכרזה על מצב זה אינה משפיעה על האזרחים, אלא נותנת סמכויות נוספות לגורמי השלטון, דהיינו השרים וכן הצבא, לפעול בצורה מהירה וישירה על מנת לספק מענה מהיר ומיידי בעת הצורך, היכול להשתנות מרגע לרגע בעת מלחמה.
בתקופה ובאזור שבהם הוכרז מצב מיוחד בעורף, רשאים הרמטכ"ל, סגנו, ראש אג"ם, אלוף פיקוד העורף ואלוף הפיקוד שבמרחבו הוכרז מצב מיוחד בעורף, לתת הוראות לציבור הנדרשות להצלת חיי אדם או רכוש או לשמירתם, ובכלל זה לחייבם לשהות במקומות מסוימים, כגון בתים או מרחב מוגן, הגבלות על מוסדות הלימוד, והוראות לגבי ציוד אישי, לצורכי התגוננות.
כמו כן, חיילי פיקוד העורף וחברי ארגוני עזר הפועלים בהנחייתו רשאים לתת הוראות לאזרחים, הדרושות לשם שמירתם או הצלתם של חיים ורכוש בשטח מותקף, ועוד. בנוסף, על מנת לאפשר את התנהלותו התקינה של המשק, מסמיך חוק שירות עבודה בשעת חירום את שר הכלכלה, לאחר התייעצות עם שר הביטחון, להוציא צווי ריתוק לעובדים המועסקים בשירותים קיומיים, כגון אספקת מים, מזון וחשמל ושירותי בריאות, תברואה ותקשורת. מתוך הנחה שרוב כוח העבודה מגויס לצבא או למשימות אחרות, מוסמך שר הכלכלה להתיר עבודת נוער גם בשעות הלילה.

בנוסף על כך, לשר התקשורת ניתנת הסמכות להורות לגופי מתן שירותי תקשורת (כגון בזק) הוראה לתת מענה מסוים, וכן לרתום את אמצעיהם לטובת הצבא. גם לשר הפנים ניתנת הסמכות להורות למועצה מקומי לפעול מחוץ לגבולותיה, זאת בכדי שתוכל לתת סיוע למועצה סמוכה שנפגעה.
מצב זה הוכרז פעמים רבות בעבר, אך הוגבל רק לשטח העימות המסויים בכל מבצע ומלחמה. כיום, בפעם הראשונה בתולדות ישראל, מוכרז מצב חירום בעורף בכל שטח המדינה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה