בארץ

בג''צ בפסק דין תקדימי ליריב לוין: זה מה שיחויב לעשות

בג''צ בפסק דין תקדימי: על השר לוין לפעול תוך 14 יום לפרסום רשימת המועמדים ולכינוס הוועדה. השופט גרוסקופף: "צורך מערכתי אקוטי"
דורון בלוך |  1
יריב לוין (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי)
בית המשפט העליון קיבל היום (ראשון) את עתירת התנועה לאיכות השלטון והורה לשר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים לצורך בחירת נשיא לבית המשפט העליון. בפסק דין תקדימי, קבע בית המשפט כי על השר לפרסם את רשימת המועמדים לתפקיד הנשיא תוך 14 יום, ולכנס את הוועדה בסמוך לאחר מכן.
פסק הדין, שניתן בהרכב של שלושה שופטים - יעל וילנר, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין - קובע כי מדיניותו של השר לוין, לפיה לא יכנס את הוועדה עד להשגת הסכמה רחבה על זהות הנשיא, אינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק ועם תכליתו. 
השופטת וילנר, שכתבה את פסק הדין העיקרי, קבעה כי "מדיניות זו אינה מביאה בחשבון את תכליתו העיקרית של סעיף 7(א) לחוק ואינה מעניקה לה כל משקל". היא הוסיפה כי "קשה להלום שמינוי נשיא בית המשפט העליון, אשר משמש כאמור גם כראש הרשות השופטת ומהווה אחד מ'סמלי השלטון' של מדינת ישראל, יסוכל משך למעלה משנה רק משום שהשר אינו משלים עם מנגנון הבחירה שקבע המחוקק בעניין זה".
השופט שטיין הדגיש בחוות דעתו כי "השר רשאי אמנם להימנע מכינוס הוועדה לפני השגת הפשרות וההסכמות הטובות בעיניו כפוליטיקאי, אולם זאת – בטרם כלו כל הקיצין וכל אימת ששיתוק המערכות אינו עומד על הפרק. בהגיענו לנקודה של שיתוק המערכות, השר חייב לכנס את הוועדה".
השופט גרוסקופף הוסיף כי "לא יכולה להיות מחלוקת כי לעת הזו, משחלפו 11 חודשים בהם מערכת המשפט מתפקדת ללא נשיא לבית המשפט העליון ובחסר של שני שופטים בבית המשפט העליון, קיים צורך מערכתי אקוטי במינוי נשיא לבית המשפט העליון ובהשלמת מכסת שופטיו".

תגובת העותרת, התנועה לאיכות השלטון: "ניצחון חשוב לדמוקרטיה הישראלית ולעיקרון הפרדת הרשויות".
עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון מסר על כך: "קבלת העתירה שלנו היא ניצחון אדיר לדמוקרטיה הישראלית. בית המשפט העליון הוכיח שוב את חשיבותו כשומר הסף של הדמוקרטיה, ואנו גאים שהתנועה לאיכות השלטון הובילה מאבק זה. הפסיקה מבהירה כי אין אדם, גם לא שר בממשלה, שהוא מעל החוק."
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תא"ש
    אורח 09/2024/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ליצנים
    סגור