בארץ

"המינוי של היועמ''שית הוא פוליטי מושחת": טלי גוטליב בראיון תוקפני

על מנדלבליט: "שנים אמרתי שהוא שקרן", היועמ''שית: "חותרת תחת הממשלה". איילת שקד: "פיום של אפי נווה". מה היתה עושה אילו היתה שרת המשפטים, מה שאלה את הרמטכ''ל, על מי היא לא סומכת בשורת מטכ''ל, ומה המשימה שחייבים לממש? ח''כ טלי גוטליב פותחת הכל בראיון נוקב

דורון בלוך |  2
טלי גוטליב (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
חברת הכנסת טלי גוטליב ממפלגת הליכוד, המכהנת כחברה בוועדת החוקה, החוק והמשפט, וכן בוועדה לביקורת המדינה, עורכת דין, שאף התמודדה בעבר לתפקיד פרקליטת המדינה ויו''ר לשכת עורכי הדין. משוחח בראיון עם ice על סערת ההקלטות של אביחי מנדלבליט, ועל מערכת המשפט בכלל. מספרת מדוע היא מרבה למתוח ביקורת על הרמטכ''ל הרצי הלוי והמינויים החדשים שמינה. ומסיימת במסר שלדעתה הוא קריטי לניצחון במלחמה.
הופתעת ממה ששמעת בהקלטות של אביחי מנדלבליט?
"זה לא רק לא מפתיע אותי. אני במשך שנים אמרתי שמנדלבליט שקרן" עונה ח''כ גוטליב ומוסיפה "אבל מה שמטריד אתי הרב יותר זאת העובדה שזה לא מטריד את הציבור, העובדה, שהונאה, מרמה והפרת אמונים נמצאים בבסיס מינוי יועץ משפטי לממשלה".
"אבל הוא לא לבד פה. מההקלטות למדנו מה שאנחנו יודעים- המערכת רוצה לשמור על המערכת, לא על האזרחים. לשמור על הכח של בג''ץ להתערב גם בעניינים בלתי שפיטים" אומרת גוטליב וזונחת את מנדלבליט ומדברת על היועמ''שית הנוכחית גלי בהרב מיארה.
"המינוי של מיארה הוא פוליטי מושחת, והרבה יותר מסוכן. בראש ועדת האיתור שלה עמד השופט גרוניס, שקבע שמיארה אינה כשירה ובלתי ראויה לתפקיד, משום שמתפקידה היא אמונה על התביעה והתחום הפלילי בישראל, והיא מעולם לא התעסקה בתיק פלילי". עוד היא מוסיפה על היועמ''שית מיארה "הדבר החשוב ביותר זה להעביר את מיארה מתפקידה. היא שייכת למערכת, לא לעם ישראל. מי שחותר תחת הרעיון הבסיסי של מטרות המדינה - לא צריך לתת יעוץ משפטי לממשלה".
"אבל כפי שאני אומרת לשרים: הכלבים נובחים והשיירה עוברת. שמיארה תדבר. אתם תלכו ליועצים חיצוניים, תקבלו חיווי דעה אחר, ולא תפעלו בהתאם לשיקול דעתה" מספרת גוטליב ומוסיפה להסביר: "אלא שהיא מונתה בכוונת מכוון כדי לא להתערב במשפט נתניהו שמתרסק. מולה עמד ניזרי, אבל הוא לא התאים למערכת, הוא 'העז' לתת דעה הפוכה שאמרה שאין די ראיות להגיש תביעה נגד נתניהו, והיה חשש שהוא יעשה את תפקידו נאמנה ויתערב בתיקי נתניהו. לכן מונתה מיארה. היא חותרת תחת הממשלה. היא אמורה להיות עורכת הדין של הממשלה, ומייצגת את המדינה מול בג''ץ בניגוד לעמדת המדינה, ומסכימה לעתירות כנגד המדינה. זה בעצם מלוא הכיעור של שלטון הצללים".
זה היה מינוי של שרת המשפטים דאז איילת שקד
"גם ברמה הפוליטית יש פה גם דפוס מטריד, שבו שרת המשפטים שהייתה, איילת שקד, משמשת בפעם השנייה כפיון מריונטה של יו''ר לשכת עורכי הדין אפי נווה, שהשתמש בה גם  למנות את אורנשטיין לנשיא בית המשפט המחוזי, כאשר יש פה חשד לשוחד קלאסי".
"ומי יפטר את מנדלבליט? אף אחד" מוסיפה גוטליב ומפרטת "כי את פרקליט המדינה עמית אייסמן, מנדלבליט מינה, אז עכשיו הוא יפרע את השטר. מזכירה שאני הייתי מועמדת  לתפקיד פרקליטת המדינה מול עמית אייסמן, ולצידי משה סעדה (כיום ח''כ במפלגת הליכוד), שהגיש עתירה לבג''צ כנגד נקיון הכפיים של מנדלבליט. ומה בג''צ עשה? פשוט דחה את הבג''צ".
אז צריך לקדם את הרפורמה המשפטית? גם תוך כדי מלחמה?
"אני לא רואה את רה''מ מקדם את הרפורמה תוך כדי ניהול המלחמה, ובכלל. צריך לומר: נתניהו אינו מעוניין בזה. והיום במיוחד רואים כמה הרפורמה צודקת ונצרכת. וכמה אסור לתת לבג''צ להתערב בעניינים כמו פתיחה באש ואוכל למחבלי הנוח'בה".
אבל לדעת ח''כ גוטליב יש משימה חשובה יותר כרגע "המטרה שאותה חייבים לממש, היא למנוע את מינוי שופט בית המשפט העליון יצחק עמית. הוא אבי אבות הפרוגרס שחותר לביטול חוק הלאום, הקמת מדינת כל אזרחיה, ובעד הקמת מדינה פלסטינית". 
עוד היא מבהירה כנגד שיטת מערכת המשפט על צורת המינויים "שיטת הסניוריטי. שבית המשפט המציא אותה. שבה חברי הועדה בוחרים, אבל הם החליטו להריץ תמיד מועמד אחד, את הוותיק ביותר, כך שאין אופציה אחרת". 
"בג''צ שבוע שעבר נתן פסק דין לשר המשפטים יריב לוין, שאם לא יכנס את הועדה למינוי שופטים הם יוציאו פסק דין נגדו" מוסיפה גוטליב להבהיר את נקודתה, ואומרת "אם הייתי שר המשפטים הייתי אומרת לבג''צ שהם יכולים להוציא איזה פסק שהם רוצים, הסמכות היחידה לכנס את הועדה היא של שר המשפטים. ולכן הייתי אומרת להם, שאם יש להם כל כך הרבה זמן להתעסק בדברים שלא בסמכותם, אז אין צורך במינוי שופטים נוספים, ולא מכנסת את הועדה. גם אם בג''צ יורה".
"צווי בית המשפט אינם חלים על ח''כים ושרים. זה צו בלי שיניים. לכן מי שיודע לשחק בסמכות לא לו - יקבל שר משפטים שיודע לענות בהתאם" היא מחדדת.

גם על הרמטכ'''ל את מרבה למתוח ביקורות קשות
"על הרמטכ''ל יש לי ביקורת עניינית, הוא חייב לי דין וחשבון על 1,200 נרצחים בשביעי באוקטובר. וזאת מהסיבה הפשוטה, שב-13 לספטמבר הוא נאם על מלחמת יום הכיפורים, ואמר "אי אפשר לשלול איחוד זירות שיגבה קורבנות". שאלתי אותו שלוש שאלות:
האם הזזת כוחות לגבולות?  לא
האם חידשת את מלאי התחמושת שהועברו לאוקראינה? לא
האם ביטלת את ההדממה? לא רק שלא, גם פירסם אותה באתר צה''ל.
לראשונה כשכל הכסף שלנו מופקד להיערכות ליום פקודה, נכנסו מחבלים לישראל. והרמטכ''ל, וראש אגף מבצעים, וראש אמ''ן, וראש השב''כ, לא רק נכשלו כשלון קולוסאלי, יש פה נרצחים שדמם זועק אלינו להגיע לחקר האמת. והרצי הלוי שטבוע עד הצוואר, אומר 'אני אחראי'. זה לא מרשים אותי".
אם כבר במינויים עסקינן, גם הרמטכ''ל הרצי הלוי עוסק לאחרונה במינויים חדשים. את סומכת על המינויים הללו?
"אני לא רוצה את שורת המטכ''ל כפי שהיא, לצערי גיליתי אצלם במלחמה את רוח התבוסתנות, וחוסר היכולת לדבר על ניצחון, וחוסר הבנת אתוס האויב שחפץ בהשמדת מדינת ישראל. זה צבא שלא מסוגל לדבר על שליטה צבאית בדרום רצועת עזה ובדרום לבנון, זאת אומרת שהוא לא מסוגל להוביל אותי לניצחון" מספרת גוטליב.
בדבריה, היא מוסיפה למתוח ביקורת: "הרמטכ''ל עוד מעז למנות את צלמו בדמותו לשורת המטכ''ל הבחירה. שהרצי ממנה את מי שהיה אמון על היערכות צבאית אז, לראש אמ''ן בלי ידע במודיעין ובלי כלום, שזה אשמור לי ואשמור לך לך ויד רוחצת יד. לא מקובל עלי. אילו הייתי בעמדת הכרעה הייתי מבטלת את המינויים".
לסיום, מה כן צריך להיות במדינה? 
אנחנו יכולים להשלות את עצמנו, אבל אנחנו במלחמה קיומית. האויב לא חצי ממה שישי לנו, הוא רוצה כל מה שיש לנו. ומול האויב האכזר הזה צריך לשדר עוצמה וכח. אם אנחנו רוצים להחזיר את חטופינו, זה מה שאנחנו צריכים לשדר, ולא פילוג ושיסוי, ולא הפגנות ברחובות והאשמת ר''מ ברצח. מי שרוצח זה חמאס וחיזבאללה. בואו נזכור שאנחנו צריכים ויכולים לנצח".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מעניין מי יכול לנהל את המדינה
    משה 09/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל האנשים הם לא תקינים בעיני גוטליב רק היא יודעת מה טוב מאוד מעניין
    סגור
  • 1.
    ביוב מהלך
    יוני כהן 09/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביבי אסף את הגרועות והגרועים ביותר כדי להפוך את עצמו למנהיג של ממשלת אספסוף
    סגור