בארץ

המשטרה עדיין קיימת, אבל היא הופכת לכלי ביצוע בידיו של בן גביר

עו"ד דבי גילד חיו, מקדמת מדיניות וחקיקה באגודה לזכויות האזרח, מתייחסת בטורה על אופן התנהלותו של השר איתמר בן גביר, בנוגע ליחסו וגישתו כלפי המשטרה.  עו"ד דבי גילד חיו: "המשטרה עדיין קיימת, אך היא הולכת והופכת לכלי ביצוע בידיו של השר לביטחון לאומי בן גביר"

עו"ד דבי גילד חיו |  3
איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, אבשלום ששוני)

לאחרונה פורסמה בתקשורת התבטאות המיוחסת לראש השב"כ, ועל פיה "אין משטרה בישראל". למעשה המשטרה עדיין קיימת, אך היא הולכת והופכת לכלי ביצוע בידיו של השר לביטחון לאומי בן גביר, המשמש לקידום מדיניותו והאג'נדות הפוליטיות שלו.

אחרי הבחירות, עוד בטרם הוקמה הממשלה וכתנאי להקמתה, השר לביטחון לאומי בן גביר עמד על כך שפקודת המשטרה תשונה באופן שיורחבו סמכויות השר בנוגע לתפקוד המשטרה. 
התיקון הזה, שחוקק במהירות בתוך שבועיים, היה הצעד הראשון שסימן את המטרה והכיוון שאליהם מוביל השר. מאז מינויו הוא הִרבה להתערב בעבודת המשטרה באופן חסר תקדים, כולל בשלל תחומים ואירועים שבהם אסור לדרג הפוליטי להתערב כדי להבטיח את מקצועיות המשטרה ואת פעילותה לפי החוק ובשוויון. 
ההתערבויות הללו, שבהן הוא מתגאה בפומבי, נעשו במספר דרכים: קביעת אג'נדות כלליות למשטרה, מתן הוראות ישירות למפקדים במשטרה לפעול (וכיצד לפעול) במקרים כאלה ואחרים, התערבות בחקירות בדרך של העברת ביקורת על פתיחה בחקירות שונות, והתערבות בקידום ובמינוי קצינים במשטרה ובשב"ס, ובמיוחד קידומם של "עושי דברו".
מציאות חדשה זו של מעורבות ישירה של השר יצרה דפוסי פעילות חדשים במשטרה ובשב"ס. השוטרים בשטח מתיישרים על פי "רוח המפקד", וההשלכות על שלטון החוק ועל זכויות האדם בישראל הן עמוקות וקשות. 
הפוליטיזציה של המשטרה פוגעת אנושות בהפרדת הרשויות, בעצמאות מערכת אכיפת החוק על כל זרועותיה, ובלגיטימציה שלה. האג'נדות של השר כבר באות לידי ביטוי בזניחת המאבק בפשיעה בחברה הערבית והפקרת אזרחיות ואזרחים לפשע המשתולל; בהתנהגות בלתי חוקית ואלימה של שוטרים כלפי מפגינות ומפגינים, ובמיוחד מפגינים מהמחנה המתנגד לממשלה; ובפגיעה בזכויות של עצורים, חשודים ואסירים.
במהלך משלים בדרך להשתלטות מלאה על מערך אכיפת החוק והפעלת הכוח בישראל, פועל השר בן גביר להפריט באופן נרחב את פעילות המשטרה, תוך הקמת גופים שיש לו שליטה עוד יותר ישירה על פעילותם. 
כך, הוא הרחיב באופן דרמטי את "כיתות הכוננות" ומעורב באופן ישיר במדיניות החימוש, ההרחבה והגיוס שלהן. במקביל הוא מקדם "משמר לאומי", שבמסגרתו יחומשו אזרחים רבים נוספים שנועדו להוות תגבור למשטרה במקרה של עימותים מול האוכלוסייה הערבית בסגנון "שומר חומות". בפועל עלולות יחידות אלה להתנהל כמו מיליציות פרטיות של השר באירועים שונים, בעיקר מול האוכלוסייה הערבית.
חשוב להבין מה מתחולל היום במערכת אכיפת החוק בישראל. עוד יותר חשוב להבין שפעילותו של השר בן גביר בכל הנוגע למשטרה היא רק נדבך אחד – גם אם מרכזי ודרמטי –מתוך המגמה הרחבה יותר של ההפיכה המשטרית ושל הפגיעה המתרחבת ביסודות הדמוקרטיה בישראל – בשוויון, בשלטון החוק, בהפרדת הרשויות, בטוהר המידות ובאיכות השלטון. 

באדיבות המצלם.

חוקי ההפיכה המשפטית ממתינים להזדמנות לקידום ובינתיים הממשלה אינה ממנה נשיא לבית המשפט העליון, מבקשת לשנות את אופן המינוי של הנציב לקבילות על שופטים ושל נציב שירות המדינה כך שיהיו הליכים פוליטיים, וממשיכה בדה-לגיטימציה אינטנסיבית לכל האמונים על מערכת אכיפת החוק – מבית המשפט העליון, דרך שופטים ועד היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה. 
בתחום התקשורת הממשלה מקדמת שורה של מהלכים שיש בהם כדי להיטיב ולחזק את הערוצים המשרתים אותה כמו ערוץ 14 - ולפגוע בערוצים הממלכתיים או המסחריים האחרים, או לשנותם כך שישרתו את מטרותיה.
כל אלה מלווים בהסתה קשה, ישירות מפי חברי הממשלה והכנסת או דרך המדיה והרשתות החברתיות על ידי תומכיהם השונים, נגד כל מי שאינו מחזיק בעמדותיהם או פועל נגד מדיניותם. בכך הם מעמיקים את הפיצול והפילוג בחברה בישראל , פילוג שהופך אלים ומסוכן מיום ליום.
הכותבת: עו"ד דבי גילד חיו, מקדמת מדיניות וחקיקה באגודה לזכויות האזרח

תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מושחתיהו
    דני 08/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביבי מינה אותו כדי להרוס את המישטרה. אם היו מעמידים אותו לדין לפני רצח רבין על הסתה הוא היה היום בכלא
    סגור
  • 1.
    נכון, כי הוא השר הממונה על המשטרה. לצייר לכם את זה ? (ל"ת)
    יהודה קפלן 08/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • מושחתיהו
    דני 08/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא השר לפירוק המישטרה ועבריין מורשע
    סגור