בארץ

גודל המחדל: למרות שבאמ"ן זיהו סימנים, הבכירים בחרו להתעלם

יותר מעשרה חודשים חלפו מהשבת השחורה ובמקביל להישגי צה"ל במלחמה, פרטים חדשים חושפים את גודל המחדל שקרה באמ"ן ו-8200. כאשר למרות שורה של סימנים מקדימים, הבכירים בחרו להתעלם ולא להעביר את המידע הלאה לדרג הצבאי והמדיני

מערכת ice | 
גדר המערכת שנפרץ (צילום פלאש 90/ עבד רחים כתיב)
למעלה מעשרה חודשים חלפו מאז אותה שבת שחורה בה חדר מחבלי חמאס לשטח ישראל, טווחו בחיילים ואזרחים תמימים וחטפו לרצועה עזה 251 ישראלים וישראליות, מתוכם 116 הוחזרו בחיים וחולצו 24 גופות. 
ככול שחולף הזמן התמונה מתבהרת ונחשפים פרטים חדשים על אירועי השבת השחורה ואלו שקדמו לה. תחקיר חדש של חדשות 12 ששודר אמש (שבת), חשף שגם שורה של התרעות על פעילות חשודה ברצועה שהגיעו שעות ספורות לפני תחילת הטבח, לא ערערו את תחושת השאננות ששררה בקרב בכירים בצה"ל.

 יחידת 8200, צילום: דובר צה"ל
במהלך הלילה שבין ה-6 ל-7 באוקטובר, בשעה 12 בלילה קצין המודיעין של פיקוד הדרום, מקבל דיווח על פעילות חשודה של כוח צבאי ברצועה. לאחר שתמונת המצב הולכת ומתגבשת, קצין המודיעין א' פונה לבכירים ממנו על מנת לעדכן אותם.
תחילה, הוא פונה לעוזר של ראש אמ"ן אהרון חליוה. לאחר ששמע את הפרטים חלויה,  שנמצא באותה העת עם משפחתו בחופשה באילת לא מתרגש מהם ובוחר להמשיך בשלו. לאחר מכן, א' פונה אל מפקד פיקוד דרום האלוף ירון פינלמן שבסיום השיחה בניהם יוצא מביתו שבצפון, מגיע לפיקוד ומעדכן את הרמטכ"ל הרצי הלוי.
התגובה הבעייתית ביותר נרשמת לזכותו של מפקד יחידה 8200 יוסי שריאל. א', פונה אליו עם הפרטים ואומר: "יש פה אירוע חריג מאוד, יש העלאת כוננות בצד השני, השאלה היא למה?".
בהמשך, הוא מפציר בשריאל שיורה להעביר לו מידע מודיעיני ממערכת טכנולוגית חשובה במיוחד שמספקת כבר כמה שנים מידע חשוב על חמאס. לאחר מכן שריאל, בודק ומגלה שהמערכת הקריטית הזאת לא פועלת כבר כמה שעות.
א' ממשיך להתעקש ואומר לו: "תקפיץ את מי שצריך מהבית, אני חייב להבין מה קורה". שריאל משיב לו: "ייקח כמה שעות, אבל בסוף נצליח להביא". ב-8200 מקפיצים חיילים רק ארבע 4 שעות אחרי שהמערכת הפסיקה לעבוד, אך זה כבר היה מאוחר מדי משום שהיא חוזרת לפעול בשעה שבה התחילה המתקפה - 06:30.
גורמים נוספים ב-8200, מוספים עוד פרטים לתמונת המצב המדאיגה שא' הציג והם שולחים מיילים, אך אלו לא משנים את הערכת המצב של אגף המודיעין. שעות הלילה הולכות וחולפות ושיחת הטלפון הבאה של א' היא לראש חטיבת המחקר באמ"ן, עמית סער. בשיחה, א' מעדכן אותו על הסימנים החריגים ברצועה והוא אף הביע בפניו חששות רבות מהתרחיש האפשרי שעלול קרות, אך סער הרגיע אותו וענה: "זה לא מלמד על התרעה".
אי שם באוקטובר 2021, חמאס הכין תכנית מפורטת לכיבוש ישובים ישראליים ובסיסי צה"ל שזכתה לשם "חומת יריחו". אנשי אמ"ן הצליחו לשים את ידיהם על פקודת המבצע כחצי שנה לאחר שנכתבה ולמרות זאת העיוורון והשאננות גרמו להם לא להבין את גודל האירוע. 
בתחקיר ששודר אמש, נחשף שבכירים באמ"ן לרבות חליוה מפקד פיקוד הדרום הקודם אליעזר טולדנו, מפקד אוגדת עזה היוצא אבי רוזנפלד, ומפקד יחידה 8200 יוסי שריאל הכירו אותה היטב. אך מנגד, מי שלא נחשפו אליה היו הרמטכ"ל הלוי וסגנו אמיר ברעם, וכך גם ראש אגף המבצעים עודד בסיוק וראש חטיבת המבצעים שלומי בינדר ואף גורמים בכירים בדרג המדיני כמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט לא הכירו גם הם, וכך גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין. בעלי התפקיד שהיו צריכים להכין את כוחות צה"ל מלחמה שעומדת לפרוץ.
מנגד, ראש חטיבת המחקר באמ"ן עמית סער וראש חטיבת ההפעלה ג' טוענים בתוקף שמעולם לא שמעו על התוכנית. כלומר, ראש אמ"ן אהרון חליוה בחר שלא לעדכן את מי שאמור לתת מענה בדיוק לדיווחים מסוג זה.
כעת, עם התבהרות התמונה נראה שגם בחיל האוויר לא נחו על זרי הדפנה. כמה חודשים לפני מתקפת הפתע, מפקד החיל וקציני המודיעין, סברו שתמונת המודיעין שהם מקבלים מאנשי אמ"ן לוקה בחסר ובעקבות התלונה החריפה מתקיימות כמה פגישות בין בכירים, ובמהלכן מגבשים תכנית לשיתוף פעולה מודיעיני. הפגישה האחרונה בין שני הצדדים נערכה כשבוע לפני ה-7 באוקטובר.

מטוס קרב של חיל האוויר, צילום: אלביט מערכות
תא"ל (מיל') ירון רוזן, ראש להק השתתפות ומסוקים בחיל האוויר, התייחס לפרסומים ואמר: "אנחנו מגיעים ל-7 באוקטובר כשאין באמת תוכנית מבצעית שנותנת מענה לתוכנית מבצעית של הצד השני. זה המקום שבו מתחיל הכישלון".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה על התחקיר: "צה"ל מתחקר את אירועי ה-7 באוקטובר ומה שקדם להם במסגרת התחקיר המבצעי. כשיסוכם, הוא יוצג לציבור בשקיפות ותוך שמירה על ביטחון כוחותינו וביטחון מידע".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה