בארץ

"מאמצים קשים": סיפורן של שמורות הטבע שספגו את האש בצפון

רשות הטבע והגנים ושותפיה במערך כיבוי והצלה, וכן מתנדבים מכל רחבי הצפון נלחמים כבר חודשים רבים כדי להגן על הטבע ועל האדם מאימת הלהבות. נחל הבניאס הוא אולי אחד ממסלולי המים הכיפיים והיפים שיש לנו. מאות אלפי מבקרים ומבקרות מגיעים בכל שנה ושנה לשמורת הטבע הר מירון. מה יעלה בגורלם של השטחים החשובים הללו?
מערכת ice | 
הצפון בוער (צילום פלאש 90/ מיכאל גלעדי)
הצפון בוער כבר חודשים, מלחמת חרבות ברזל שנמשכת כבר תשעה חודשים הביאה עימה פגיעה לכל תושבי הצפון, בין אם האדם ובין אם החי. עד כה, נשרפו ברחבי הצפון מתחילת שנת 2024 כ-158,510 אלף דונם, המהווים 59% מהשטחים שנשרפו עד כה השנה, כאשר מרבית הפגיעה התחוללה באזור הגולן (90,460 אלף דונם) והגליל העליון (49,915 אלף דונם).
הצפון אהוב על כולנו לא בכדי, הטבע השופע, הנהרות, ההרים, אלפי שירים נכתבו על האזורים הקסומים הללו, שרבים פוקדים בזמני שגרה ובייחוד בקיץ הלוהט של מדינתנו. לצערנו הרב, שטחים רבים עלו באש. רשות הטבע והגנים ושותפיה במערך כיבוי והצלה, וכן מתנדבים מכל רחבי הצפון נלחמים כבר חודשים רבים כדי להגן על הטבע ועל האדם מאימת הלהבות. במקרים רבים – הצוותים האמיצים הללו מצליחים להגן ולשמור בגופם על טבע ארצנו, בלעדיהם – הפגיעות היו רבות וקשות הרבה יותר.
 
שמורת נחל קדש (צילום: שי קורן, רשות הטבע והגנים)
ערן היימס, מנהל מרחב גליל עליון ברשות הטבע והגנים מסביר ומספר על מאמצי הכיבוי העיליים שעושים הצוותים: "כל שריפה שאיתה אנחנו מתמודדים היא אירוע שונה בפני עצמו, כי זו יכולה להיות פעם אחת שריפה בשטח פתוח שרצה מהר ותופסת שטחים אדירים. ומנגד, כמו בשריפה ברמות נפתלי, הכול שם שיפועים ומצוקים - היינו צריכים לטפס עם משקל רב על הגב ובמאמצים פיזיים מאוד קשים כדי לעצור את התפשטות הלהבות. לצד פקחי רט"ג ולוחמי כיבוי והצלה, מגיעים בכל פעם לאתרי השריפות גם מתנדבים רבים, בהם בוקרים וחברי כיתות הכוננות מהגליל העליון והגולן, ששומרים בגופם על הטבע הישראלי הפגוע. אנחנו עומדים כאן בשיא החום עם מפוח מטרטר על הגב ומדים מעכבי בעירה, עם שכפ"ץ וקסדה ומכשיר קשר שמרעיש כל הזמן ומעלינו. אנחנו פועלים ברגע שיש אישור מהצבא, מיד עם סיום הנפילות על מנת לשמור על שלום אנשינו תוך פעולה מקצועית ומהירה לכבות את השריפה ולצמצם את הנזק לטבע".
רשות הטבע והגנים אספה עבורנו את סיפורם של כמה מהשמורות והשטחים שנפגעו לאחרונה, ומראה לנו את המצב לפני ואחרי. לצוותי הרשות חשוב גם להזכיר, שאמנם המצב נראה שחור, אבל יש לנו הרבה תקווה וצמיחה בעתידנו.
ד"ר עמית עמית דולב, אקולוג מחוז צפון ברשות הטבע והגנים: "המראות של שמורות טבע, גנים ויערות הם מראות שמכאיבים לכולנו בבטן הרכה, אבל אני רוצה לתת לכולם קצת אוויר לנשימה. מרבית הפגיעה מתרחשת בחורש ובעשבייה הנמוכה – שכבר בחורף הבא תתחדש. נכון, שיקום העצים שנפגעו מהאש החזקה וחיות הבר יהיה קשה יותר וייקח זמן רב, אך זכינו לחיות במדינה בה לאנשים רבים איכפת מהטבע. רשות הטבע והגנים ושותפיה מגנים על כל עץ, כל חיה וכל ערך טבע שמאיימת עליו האש, העבודה שנעשית היא מרשימה. אין לי ספק שבבוא החורף הציבור נראה את הצפון שוב פורח". 

שמורת טבע גמלא (צילום: שרית פלאצי מיארה רשות הטבע והגנים)
שמורת טבע נחל הבניאס
נחל הבניאס הוא אולי אחד ממסלולי המים הכיפיים והיפים שיש לנו במדינת ישראל. בימי שגרה, את אזור הבניאס התחתון פוקדים בכל שנה כמעט 150 אלף מטיילים ומטיילות, ואת האתר המוסדר של רשות הטבע והגנים שמורת הטבע נחל חרמון-בניאס פוקדים בשנה טובה כמעט 700 אלף מטיילים, מחציתם תיירים מחו"ל. היום כמובן, אין לו תיירים מחו"ל ולא מטיילים מקומיים, שמורת הטבע סגורה מאז ה-07 באוקטובר משום שנמצאת תחת איום יומיומי. מאז תחילת שנת 2024, נשרף באזור שמורת טבע זו כ-336 דונם. כדי להבין את ההיקפים, מגרש כדורגל סטנדרטי הוא בערך 7 דונם, כך ששריפה של 336 אלף דונם שווה לשריפה של שטח השווה ל-48 מגרשי כדורגל, וזה רק בשמורת טבע אחת. 
 
שמורת טבע יהודיה, זוויתן תחתון (צילום: אורן עמית רשות הטבע והגנים)​
שמורת טבע נחל דישון – הר אביבים
אחת משמורות הטבע שנפגעו שוב ושוב לאורך חודשי לחימה, היא שמורת טבע נחל דישון. עד כה, נשרפו בתחומי השמורה כ-4,053 דונם, כאשר מרבית הפגיעה התרחשה בשטח הר אביבים בו נשרפו כ-3,117 אלף דונם. בימי שגרה, שמות טבע נחל דישון קולטת כ-200,000 מבקרים בשנה לפי הערכות רשות הטבע והגנים. 

נחל זוויתן עליון, שמורת טבע יהודיה (צילום: נאאל דעבוס, רשות הטבע והגנים)
שמורת טבע יהודיה
שמורת יהודיה, אותה פוקדים בשנה רגילה כ-90,000 מטיילים ומטיילות באתר המוסדר של רשות הטבע והגנים, ועוד כ-100 אלף מטיילים בשטחים הפותחים סביב הנחל. בתחילת חודש יוני, התחוללה שריפה גדולה שמורת הטבע, שכילתה כ-3,146 דונם, מתוכם כ-622 דונם באזור גמלא, בו היו גם כלובי האקלום של הנשרים, אותם כלובים אשר פונו על ידי רועי הנשרים של רשות הטבע והגנים כדי להגן על הנשרים מאימת הלהבות. 
רכס רמים
רכס רמים הוא שטח גדול מאוד הנמצאים בשטחו גם שמורות טבע להם אחראית רשות הטבע והגנים וגם יערות להם אחראית קק"ל. בין הנחלים שנמצאים על ההר – נחל קדש, נחל משגב, ולצידם שמורת טבע מורדות רכס נפתלי, מקומות אשר הופכים את הרכס לאזור תיירותי פורה לאורך כל השנה. מאות אלפי מטיילים פוקדים את הרכס בשנה. עד כה, נשרפו באזור רכס רמים כ-15,456 אלף דונם, כאשר מתוכם כ-3,153 דונם של שטחי שמורות טבע, ועוד 12,303 אלף דונם של שטחי יער. אם מחשבים שוב לפי מגרשי כדורגל, זה כ-2,208 מגרשים.
 
מורדות נפתלי (צילום: אורית כץ, רשות הטבע והגנים)
שמורת טבע הר מירון
מאות אלפי מבקרים ומבקרות מגיעים בכל שנה ושנה לשמורת הטבע הר מירון, גם כמובן להילולה המסורתית בקבר הרשב"י המפורסם, אבל לא רק. רשות הטבע והגנים מעריכה כי בשנה פוקדים את אזור השמורה מאות אלפי מטיילים ומטיילות – משביל הפסגה אותו פוקדים כ-200 אלף מטיילים, שביל 'ים לים', חניון 'החוממה' בו לנים 20 אלף איש בשנה, וכמובן שביל ישראל אותו פוקדים במסלול זה לא פחות מ-200 אלף שביליסטים. בדומה להילולה המסורתית במירון שלא התקיימה השנה כבכל שנה, כך גם השבילים נותרו מיותמים באדם. מתחילת שנת 2024, נשרפו בשטח השמורה כ-136 דונם בשמורה בעלת החורש הסבוך, צמחים ובעלי חיים ייחודיים ועשרות מערות נסתרות. למרות האירועים הקשים הרבים, עד כה שמורת טבע זה יחסית כמעט ולא נפגעה.
אורית שטיינפלד, מנהלת חטיבת קהל וקהילה ברשות הטבע והגנים: "מידי שנה, אתרי צפון הארץ קולטים מילוני מבקרים ומבקרות מהארץ ומחו"ל. מתחילת הלחימה, נסגרו אתרים רבים בצפון הארץ וחלקם אף נפגעו מאש הלחימה.  ועדיין רוב מוחלט של שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ פתוחים לביקור ואנו עושים ככל יכולתנו להזמין ולארח מטיילים רבים באזורים הבטוחים לכך, בייחוד בתקופת הזו בה רבים נמצאים בחופש הגדול, בין השאר על ידי היצע גדול של פעילויות לכל המשפחה בכל שעות היום. הטבע מעניק לנו תחושת שייכות, שלווה ומספק קצת אוויר לנשימה, תמיד ולבטח בתקופה הזו – צאו להנות מאתרי הטבע  והמורשת, כי כשאוהבים את הטבע, הטבע מחזיר אהבה".
רשות הטבע והגנים יחד עם שותפיה בכוחות כב"ה, כיתות הכוננות, הבוקרים והמתנדבים ימשיכו להילחם בשריפות המתחוללות בכל רחבי הצפון בפרט ובארץ בכלל, וישמרו על הטבע עד ליום בו המטיילים והמטיילות מהארץ ומהעולם כולו יוכלו לשוב וליהנות מהארץ הייחודית שלנו. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה