בארץ

בעקבות החלטת היועמ"שית הציבור החרדי מאיים: "הנשים יפסיקו לעבוד"

לאחר שהתאוששו מהחלטת היועמ"שית על ביטול סבסוד מעונות היום לילדי אברכים שלא התגייסו, החברה החרדית מנסה לחשב מסלול מחדש ולהבין כיצד יתמודדו עם המכה החדשה שנחתה עליהם | כל הפרטים
מערכת ice |  2
המגזר החרדי (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי, shutterstock)
יממה לאחר החלטת היועמ"שית גלי בהרב-מיארה על הפסקת הסיוע בסבסוד מעונות יום למשפחות של חרדים חייבי גיוס, בחברה החרדית נשמעו קולות מאוכזבים. לטענתם, המהלך לא יקדם שינוי בחברה, אלא עתיד להביא למצב ההפוך. 
תחילה יש להסביר, על מנת לסייע להורים מקבוצות שונות בחברה להשתלב בשוק העבודה, המדינה לוקח חלק במימון מעונות יום ומשפחותונים מוכרים עבור ילדיהם. מי שמקבלים את הסבסוד הם הורים עובדים, לומדים, עולים חדשים או מי שנזקק לקצבה מהמדינה.

גלי בהרב-מיארה, צילום פלאש 90/ יונתן זינדל
ההנחה במימון המדינה בכך ששני בני הזוג עובדים או אם ההורה השני הוא סטודנט, לומד מקצוע או לומד בישיבה. יש להדגיש שהתיקון הנוכחי של היועמ"שית, מונע הנחה כאשר אחד ההורים הוא תלמיד ישיבה שחוייב בגיוס ולא התייצב בלשכה.
המהלך הוא חלק מגל של שינויים שחלו ביחס המדינה כלפי תלמידי הישיבות שהחל לאחר פקיעת חוק הפטור מגיוס וקביעת בג"ץ. כעת, הייעוץ המשפטי לממשלה הודע שיבחן מחדש את כלל ההטבות הכלכליות שמגיעות לתלמידי הישיבות בהם: הנחות בביטוח לאומי, זכאות לדירה בהנחה ועוד.
על פי המידע שהובא בעתירה של "ישראל חופשית" נגד המשך הסבסוד לאברכים שלא מתגייסים לצה"ל, נמצא שמתוך כלל התקציב אשר מיועד לסבסוד מעונות היום, החלק שמיועד למשפחות בחברה החרדית עומד נכון להיום על 59% ששווים ל-900 מיליון שקל בשנה. יתרה מזו, חלקם של תלמידי הישיבות חייבי הגיוס בהטבה זו מוערך ב-300 מיליון שקל בשנה.
הפסקת סבסוד מעונות היום מהווה גזירה קשה במיוחד עבור החברה החרדית שבה, ההכנסה של משפחה היא נמוכה גם ככה. יש להדגיש החברה החרדית, זוכה לסבסוד גבוה יותר מכלל האוכלוסייה בשל העובדה שהוא מחושב לפי הכנסה לעומת מספר הילדים במשפחה.
במודל שמתקיים במרבית המשפחות בחברה החרדית, הגברים לומדים בישיבה בזמן שהנשים יוצאות לעבוד במשרה מלאה על מנת לדאוג להכנסה נוספת לתא המשפחתי. על כן, בחברה החרדית יצאו נגד המהלך וטענו שבמקום להביא לשינוי הוא עלול להחזיר את הגלגל אחורה משום שללא מימון מעונות היום, הנשים יאלצו להפסיק לעבוד ובמקום זה להישאר עם הילדים בבית. 
כעת, המפלגות החרדיות מנסות בכל כוחן לפעול נגד החלטת היועמ"שית ברהב-מיארה. בש"ס הכריזו שיבחנו את הכלים המשפטיים להתמודדות עם המצב ובהמשך יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ הרב ישראל אייכלר ממפלגת יהדות התורה, זימן את חברי הוועדה לישיבה דחופה בנושא. אייכלר יבקש לדון בהצעת חוק שתעקוף את ההחלטה ולפיה מדרג ההנחה והסבסוד למעון ייקבע לפי עבודת האם בלבד, לא קשר לעיסוק או מעמדו של האב.
 
תנועת ישראל חופשית, אשר מובילה את המהלך הנוכחי נמסר: "אנו מברכים על כך שגם היועצת המשפטית לממשלה קיבלה את העמדה שלגביה עתרנו כבר לפני חודשיים - מי שאמור להתגייס ולא עושה זאת בוודאי שלא אמור לקבל הטבות כלכליות מרחיקות לכת". 
יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, אמר בנוגע למחקר כי: "הנתונים ממחישים באופן מהדהד עד כמה הטענה מצד המנהיגות החרדית ביחס להפליה נגד חרדים מופרכת ומקוממת. מסתבר שהיעדר השוויון בא לידי ביטוי מובהק לא רק בגיוס אלא גם בזכאות לקבלת סיוע מהמדינה. למרות השיעור הנמוך של הגיוס וההשתתפות בשוק עבודה, משק הבית החרדי מקבל פי 3.2 יותר סיוע מאשר משק הבית היהודי שאיננו חרדי".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    תכנית ויסקונסין היתה גרועה
    אזרח 08/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק העלתה את כמות התקפי הלב להתמודד עם האנשים האלה במגזר הציבורי
    סגור
  • 1.
    דיי לאיים
    אורלי 08/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תפסיקו תתבוססו ברפש של עצמכם .תתביישו לכם רוצים רק לקחת בלי לתת. אתם מוכנים להפסיד ולא לשנות מדיניות . להתדפק בדלתות החילונים{ שתורמים בלב רחב }ולבקש צדקה זה בסדר, לעשות משהו אפילו הקטן ביותר על-מנת לתרום למדינה לא,למה ???? ואל תספרו שזה קשור לדת .
    סגור