בארץ

דובר צה"ל מפריך את הטענות: לא היה מודיעין קונקרטי על חטופים

ספרו של עדו נורדן, אשר שירת בקריה והיה חשוף להתנהלותו של צה"ל בימים הראשונים למלחמה, מציג כיצד שייטת 13 החלה לגבש תוכנית לחילוץ חטופים לאחר שנודע כי כמה מהם מוחזקים במתחם של בית החולים שיפא. לבסוף, התוכנית שהוגשה לידי הרמטכ"ל נעצרה. דובר צה"ל אמר כי לא היה מודיעין קונקרטי על מיקום חטופים והתנאים המבצעיים לא התאימו, וזו הסיבה שהמבצע לא יצא לפועל
מערכת ice |  1
דניאל הגרי (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני)
התנהלותו של צה"ל בתחילת מלחמת "חרבות ברזל" מעלה שאלות רבות בנוגע לאופן פעילותו בנוגע לאיתור וחילוף החטופים. כזכור, לפני כשבוע וחצי דובר צה"ל התיר לפרסום על מותם של שלושה חטופים, אוריון הרננדס וחנן יבלונקה ומישל ניסנבאום.
השלושה הושבו לישראל, לאחר שחולצו מתוך מנהרה במחנה הפליטים ג'באליה, אשר עומקה הינו כ-40 מטרים מתחת לאדמה. אמש (שני), צה"ל התיר לפרסום כי חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול נרצחו בשבי חמאס, זאת לאחר קבלת מידע מודיעיני אשר לבסוף אומת. 
על פי הפרסום של אתר החדשות "ישראל היום", הספר "בעל הבית" מאת עדו נורדן, אשר שימש שקצין ששירת בקריה ולדבריו היה חשוף לאופן התנהלות צה"ל בזמן אמת בתחילת המלחמה, מציג פרטים מעניינים על מבצע חילוץ חטופים מבית החולים שיפא. 
נוכח העובדה כי נודע בתחילת המלחמה, שקבוצת חטופים הוחזקה במתחם של בית החולים שיפא, החלו גורמים בכירים בשייטת 13 לרקום תוכנית לתקיפת המרכז הפיקודי של חמאס, אשר ממוקם מתחת לבית החולים, כך על פי ספרו של נורדן. אותה תוכנית החלה להתגבש יממה לאחר אירועי ה-7 באוקטובר. 
בספרו של נורדן, נכתב כי מטרת התוכנית במקור הייתה חיסול הדרג הפיקודי הבכיר, פגיעה בסמלי השלטון של חמאס ואיסוף מידע מודיעיני. לאחר יום בלבד, הובא לידי השייטת כי קיימים חטופים ישראלים במפקדת החמאס הממוקמת בשיפא, וכך הוחלט כי יש לגבש תוכנית חילוץ. 
לבסוף, אותה תוכנית הוגשה לרמטכ"ל הרצי לוי, ועל פי הספר של נורדן היא נעצרה. עוד חושף עדו נורדן, כי מלבד שייטת 13, היחידות שהיו אמורות להשתתף במבצע הגדול הן סיירות מטכ"ל ושלדג. 
דובר צה"ל הכחיש את הפרסום ואמר כי בניגוד לדברים שפורסמו, לא מדובר במבצע שבוטל. דו"צ אומר כי מדובר בתכנון מבצעי שלו לא היו תנאים מבצעיים ומודיעיניים מתאימים ובנוסף, לא היה מודיעין קונקרטי על מיקומם של חטופים שנמצאים שם.
לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, חשף כי תנאי המתווה שהוצע לארגון הטרור חמאס, ממשיכות המשפחות החטופים בהפעלת הלחץ על ראש הממשלה ובהעברת המסר החשוב כי אלו תומכות בעסקה המדוברת בטענה כי אין ליקיריהן זמן ופדיון שבויים הינו ניצחון למדינת ישראל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    דובר צה"ל משקר כדי להגן על כשלון הרמטכל (ל"ת)
    מיכל מגבעתיים 06/2024/04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור