בארץ

לפיד תוקף: "אין אסטרטגיה ליום שאחרי, ואין אסטרטגיה גם ליום הנוכחי"

הוועדה לביקורת המדינה התכנסה לדיון עסק במשבר המדיני-דיפלומטי בעקבות המלחמה. היו"ר מיקי לוי התייחס לאפשרות שיוטלו צווי מעצר לבכירים מהאג ולניתוק היחסים הדיפלומטיים עם מדינות בעולם. ראש האופוזיציה: "המפולת המדינית האסונית בתולדות המדינה". נציגת משרד החוץ: "הווטו האמריקני עדיין קיים"
מערכת ice |  1
יאיר לפיד (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי התכנסה היום (שני) לדיון בבקשה לחוות דעת ממבקר המדינה על המשבר המדיני דיפלומטי בעקבות מלחמת חרבות ברזל. בסיום הדיון לא הגיש יו"ר הוועדה את ההצעה להצבעת הוועדה ודחה זאת למועד אחר. "שמונה חודשים לתוך המלחמה, אנחנו מוקצים, מגונים ומוחרמים. כמעט שאין יום שעובר ללא 'בשורה' מדינית לתושבי ישראל", אמר לוי.
אתמול הודיעה ממשלת האיים המלדיבים על איסור כניסה לישראלים. לוי תיאר את המשבר המדיני כ"מפולת מדינית דיפלומטית חסרת תקדים". הוא התייחס לאפשרות  שיוטלו צווי מעצר לבכירים מהאג, ביטול השתתפות התעשיות הישראליות בתערוכה ביטחונית בפריז, ניתוק יחסים דיפלומטיים והחזרת שגרירים, חרם כלכלי מטורקיה, הפגנות נגד ישראל על בסיס יומי, וגם עמדתן המקצינה של מדינות מרכזיות באירופה כלפי ישראל.
"ישראל הופכת להיות מבודדת מיום ליום", אמר לוי. "בנוסף, מתרחש תהליך הרסני לא פחות - הפסקת שיתופי פעולה אקדמיים, הפסקת חילופי סטודנטים וביטול הרצאות למרצים ישראלים בכנסים בינלאומיים. זה הליך שכבר פוגע קשות בעתיד הסטודנטים שלנו". יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד חיזק את דבריו של לוי.

"אם אנחנו רוצים לשפר את מצבה המדיני של ישראל, כדאי שתהיה לנו ראיה מדינית". לוי ולפיד בוועדה לביקורת המדינה (צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"אני מכיר את התיאוריה שאומרת שהאמריקנים צריכים אותנו לפחות כמו שאנחנו צריכים אותם אני אומר פה במלוא האחריות של מי שהיה שר אוצר, שר חוץ וראש ממשלה – אין קשקוש כזה בעולם. הדבר המבעית והנורא שקרה לנו עכשיו, הוא שדווקא אחרי ה-7 באוקטובר, דווקא אחרי שארגון טרור שטני ורצחני הרג את הילדים שלנו, אנס נשים, שרף ישובים, חטף אזרחים תמימים, ממשלת ישראל  הצליחה לאבד את אהדת העולם", אמר לפיד.
"למדינת ישראל אין אסטרטגיה ליום שאחרי, ואין אסטרטגיה גם ליום הנוכחי. צה"ל נלחם, והעולם לא מבין מה מטרת המלחמה, כי גם אנחנו לא מבינים מה מטרת המלחמה. העולם לא מבין מה ממשלת ישראל רוצה, כי גם ממשלת ישראל לא יודעת מה היא רוצה. אם אנחנו רוצים לשפר את מצבה המדיני של ישראל, כדאי שתהיה לנו ראיה מדינית של הערכים שלנו, של המטרות שלנו, של הניהול המדיני שלנו. כרגע אין לנו את זה וזו הסיבה שאנחנו במפולת המדינית הגרועה והאסונית ביותר בתולדות המדינה – כי יש לנו את הממשלה הגרועה והאסונית ביותר בתולדות המדינה".
 
אורי רזניק, רח"ט מדיניות חוץ במל"ל: "מתחילת המלחמה ישראל נהנתה מגיבוי שהתפוגג. אנו מכירים את התופעה מעימותים קודמים. אורך המלחמה הנוכחית היא קורלציה למתן גיבוי ואופי ועומת המלחמה. מטרת המל"ל היא להגדיל את אורך הנשימה של מקבלי ההחלטות למימוש מטרות המלחמה. האתגרים הם רבים והם לנגד עיננו, ואנו מעורבים בעבודת מטה והוצאה לפועל של המדיניות. מרחב התמרון המדיני עדיין קיים בישראל, וספק אם מישהו לפני חצי שנה חשב שתהיה האפשרות הזו".
עליזה בן נון, ראש מערך מדיני אסטרטגי במשרד החוץ: "המצב המדיני שלנו הוא לא מהטובים שידענו מאז קום המדינה. הווטו האמריקני עדיין קיים והם עומדים לצידנו. עדיין לא קיבלה החלטה על עצירת המלחמה, אנו עדיין בתהליך מול ה- ICJ. יש מדינות שהפרו קונצנזוס. מטרות הקבינט הקהילה הבינ"ל איתנו בקיום המטרות: החזרת החטופים ומיטוט החמאס. משרד החוץ היה מוביל את הקהילה הבינ"ל לסולידריות. בנוסף לעשרות הביקורים שהתקיימו, שני בתי הקונגרס הזמינו את רה"מ להוםיע בפניהם. יש יחסי נורמליזציה עם מדינות חדשות".
 

"העמדה הסובלנית של ארה"ב ואירופה כלפי איראן לא הוכיחה את עצמה. הישג לא רע בישראל ההחלטה של SABA. הטלת משטר סנקציות על חמאס כדי לייבש את מקורות המימון וכדי לפעול ברשויות החברתיות.  יש דרישות של הקהילה הבינ"ל לדעת מה יקרה ביום שאחרי, והתשובות שניתנות אינן מספקות. יש תמיכה במה  שקורה היום בעזה. דעת הקהל בעולם היא בעייתי מאוד, וזה תהליך שנמשך הרבה שנים, ואירועי ה- 7 באוקטובר העצימו את התופעה. בעיקר בקמפוסים בארה"ב. אנו עושים זיהוי ומיפוי אישים באירופה לגיוס כספים לחמאס, יש חקירות שנעשו. משרד החוץ מתכלל את המעקב המדיני".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לפיד כבר לא רלוונטי ממש
    דוד 06/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממש
    סגור