משפט

הסוף לקומבינות? חברות הביטוח, המוסכים והקרב על הלקוחות

על פי כתב התביעה, שומרה, וחברות ביטוח נוספות,  מנסות למעשה להפוך לכאורה את המוסכים הפרטיים ל-"מוסכי הסדר" בעל כורכם, כאשר הן קובעת עבורם את מחירי החלפים, ומתנות את התשלום למבוטח בעמידה במחירים אלו
מערכת ice |  18
טרייד-אין (צילום shutterstock)
מוסכי ההסדר של חברות הביטוח על הכוונת: תביעה ייצוגית חדשה בגובה 2.5 מיליון שקל, דורשת מחברות הביטוח לעצור את הנוהג אותו מכנים התובעים "שערורייתי" ולפיו היא פוגעת במבוטחים אשר בוחרים לתקן את רכבם במוסכי ההסדר
על פי כתב התביעה, שומרה, וחברות ביטוח נוספות,  מנסות למעשה להפוך לכאורה את המוסכים הפרטיים ל-"מוסכי הסדר" בעל כורכם, כאשר הן קובעת עבורם את מחירי החלפים, ומתנות את התשלום למבוטח בעמידה במחירים אלו  - על ידי רכישת החלפים ממנה, בכך נגזל מהם כסף לכאורה.

בתביעה נטען בין היתר: "היעלה על הדעת, כי מוסך פרטי, המחזיק מאגר חלפים, יידרש לקנות חלפים מצד שלישי? היעלה על הדעת, כי חברת ביטוח תוכל להתקשר עם ספק חלפים המביא חלפים באיכות נמוכה יותר, ואז תאלץ מוסך הדואג לטובת לקוחותיו (ולא לטובת חברת הביטוח) להתקין חלפים זולים אלו? האם בית משפט נכבד זה יכול לדמיין, כי המוסך הפרטי יסכים להיות "צינור" של חברת הביטוח, ולמכור חלפים במחיר עלות? ברור לקורא, כי המוסך הפרטי יסרב להשתתף "במשחק" זה, ויודיע ללקוח כי הוא מוכר חלפים משלו, כי הוא זכאי להרוויח על כך, וכי הוא לא יהפוך למוסך הסדר הכפוף לחברת הביטוח!".
"משכך, מדובר דה-פקטו באיון האפשרות לפנות למוסך פרטי, שכן במקרה זה המבוטח יידרש להשלים מכיסו הפרש של אלפי שקלים. עסקינן בפגיעה אנושה בתחרות בשוק, ובזכויות המבוטח - עניין שעליו עמד גם איגוד השמאים, בעמדתו המצורפת להליך זה. נשוב ונדגיש – מדיניות זו למעשה מאיינת את קיומו של המוסך העצמאי, ומבקשת להחיל את הסכמיה עם מוסכי ההסדר על כל מוסך במדינת ישראל (שכן אחרת, המבוטח יצטרך לספוג את ההנחה). לא ייתכן כי מדיניות זו תזכה להכשר!".
התביעה גורסת: "שנית, המחיר אותו המשיבה יכולה לשלם על חלפים אינו רלוונטי, שכן ההנחיות המקצועיות של משרד התחבורה לשמאים קובעות, כי המחיר ייקבע על בסיס מחיר "התואם למחירם בשוק החופשי". התיקון מבוצע על בסיס חוות דעת שמאית, הקובעת את עלויות התיקון, ואשר נאסר עליה להתחשב בהנחות – כאשר מחיר שמגלם הנחה לגודל בהכרח אינו המחיר בשוק החופשי, ולכן לשמאי אסור בכלל לנקוב במחיר שכזה. כיצד המשיבה תכפה על מבוטח לשלם מחיר שהשמאי עצמו לא יכול לנקוב בו? כיצד הדבר חוקי?"
ההסבר נמשך: "שלישית, חוק חוזה הביטוח קובע, כי על חברת הביטוח לפצות את הניזוק באופן שיבטיח, כי מצבו יושב לקדמות, כאילו לא אירעה התאונה כלל. המשיבה לא רשאית לשלם למבוטח סכום נמוך מנזקיו, בטענה כי היא עצמה זכאית להנחה, וברור שהיא לא יכולה לקזז, רנדומלית, עשרות אחוזים מהתגמולים מבלי שבאמת בדקה את החלפים הפרטניים - אך כך בדיוק היא נוהגת. כפי שיעלה עניינו של המבקש, המשיבה פשוט קיצצה 20% מהתגמולים, ללא כל טענה כי אכן יכלה לספק את אותו חלק החילוף. עסקינן בהתנהלות המנוגדת לדין קוגנטי!".
לסיום הוסבר: "ורביעית, תנאי זה הכופה על המבוטח לגשת למוסך הסדר או לרכוש ממנו חלפים כדי שלא יקוזזו ממנו אלפי (ואף עשרות אלפי ₪) הינו חריג לתנאים הקבועים בפוליסה; מדובר בתנאי שגם לא נכלל בפוליסה; ומשכך - לא ניתן לעמוד עליו, לא מבחינת דיני הביטוח, ולא מבחינה חוזית".
תגובות לכתבה(18):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    חבל על המאמץ בתי המשפט לטובת מונופולים (ל"ת)
    ארז 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 14.
    כולם קונים את החלפים מאותם ספקים ובאותה איכות
    שי 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מנפחים את מחיר החלפים בשביל לתת למוסכים הנחות של עד 75% ממחיר החלפים תחשבו על תיקון ברכב של 100000 שח כאשר הרווח של המוסך 75000 שח מתוך הסכום זה נשמע הגיוני ?
    סגור
  • 13.
    עוד גוף
    מבוטחת 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    6 0
    חב הביטוח גוף מפיוזי בםני עצמו הגורף מילירדים ממסכנים שרכשו רכב כדי להתפרנס והחברות עושקות אותם ללא רחם,יבוא היום שלהם!
    סגור
  • 12.
    נבלות כול חברות הביטוח
    תומס 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    8 0
    מחיר הביטוח לרכה עלה קרוב ל40 אחוז אבל זה בסדר החוק מאשר לגנבים גדולים להיות מעל החוק כמו רוסיה הכי טוב אנחנו לא מחליטים כלום אנחנו פח אשפה איך מדינה נותנת יד לדבר כזה איך בושה בושה בושה
    סגור
  • 11.
    מוסכים
    שמעיה 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    3 4
    נראה כמו שהתביעה היא של מוסכים מאשר של לקוחות לא הבנתי את הפיסקה למכור חלפים במחיר עלות ! למה המוסך צריך להרויח על החלפים ! המוסך צריך להרויח על העבודה שמבצע ולא לגזור קופון על מחירי החלפים !
    סגור
  • טען עוד
  • אולי גם אני אגיע למסעדה עם מוצרים מהסופ
    ששששששש 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ואדרוש מהמסעדה לשלם רק עבור העבודה (שכר של טבח ומלצר)? זה בערך אותו דבר...
    סגור
  • 10.
    חברות הביטוח
    רח 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    די לקרטלים. הפכו את תושבי המדינה לפרה חולבת. העלו השנה את הביטוחים לאכב ב37% ורוצים גם לפגוע ביכולת הבחירה של הציבור, ולהמשיך לעשוק את הציבור. די לקרטלים. לא נותנים לאזרח הקטן לחיות כאן. כל תאגיד עם כח רוצה לעשוק יותר ויותר את הציבור. כשאין. מי שיגן על הציבור. גי לעושק.
    סגור
  • 9.
    נביא סטיק מעזה למסעדה זה יותר זול
    הצבר 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חברות הביטוח עושקות ללא רחמים את הציבור .זקנים .נכים.פצועים.בעלי רכבים. והרווחים לאן? לכיסים מנופחים ולתרגילי מס ...נכון שהם מעסיקות בשכר גבוהה ילדים וקרובים של מקבלי החלטות ומשפיענים ולכן ימשיכו לסבול המבוטחים .וגם המוסכים .
    סגור
  • 8.
    המוסכים רוצים את ה 70% הנחה של החלפים לעצמם (ל"ת)
    אבי 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • אתה בטח עובד בהתנדבות ללא רווח.
    הצבר 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל הכבוד.אני נגד רמאים וגנבים .מי שמרמה שיוענש .
    סגור
  • 7.
    פיקוח על הביטוח עאלק
    ישראלי 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הפיקוח על הביטוח זה לא גוף רגולטורי זה למעשה זרוע של חברות הביטוח לדאוג לאינטרסים שלהם ולעושק הציבור המפקח על הביטוח נמצא בניגוד עינינים ובדלת מסתובבת,אין צינון רציני ואחרי זה הוא בשירות חברות הביטוח!! זה ישראבלוף אחד גדול
    סגור
  • 6.
    בעצם המוסכים רוצים לעשוק את הלקוחות
    תתעוררו 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    4 1
    רק שחברת הביטוח מפריעה להם עם המחיר הקבוע
    סגור
  • 5.
    כורחם
    סמי 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הגהה
    סגור
  • 4.
    המוסכים אחראים לשוד הלקוחות יותר מחברת הביטוח. מניסיון (ל"ת)
    נטע 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 3.
    עושק חברות הביטוח הקיסר החדש
    בובי 10/2023/02
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לא מתפלא על הכתבה נמצא בתחום איך שיצאה גרסת חברות הביטוח ישר צעקתי חמס תאבי בצע ללא גבולות מי אתם שתשלטו על הענף תיכף תקום צעקההגדולה והשבתת ביטוח אצל החברות הנל ונראה אותכם גיבורים עוד נדבר ביי
    סגור
  • 2.
    זאת התביעה ובעוד 400 שנה יהיה פסק הדין (ל"ת)
    תמיהו 10/2023/02
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 1.
    מאפיות קרטלי חברות הביטוח (ל"ת)
    מיקי 10/2023/02
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • נבלות כול חברות הביטוח
    תומס 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    צודק עולם רביעי פה אלכס מדינה פח
    סגור