משפט

רשות המסים חוגגת: אלה הסכומים האסטרונומים שהכניסה לקופת המדינה

דו"ח היחידה לאכיפה אזרחית מתפרסם וחושף את הסכומים בהם טפחה קופת המדינה בעקבות תביעות הפרקליטות והליכי גבייה של פקידי השומה
מערכת ice |  1
המעטפה הירוקה של רשות המסים (צילום shutterstock)
בשנת 2021 הגישו היחידה לאכיפה אזרחית ומחוזות הפרקליטות האזרחיים 249 תביעות יזומות בשם המדינה, בסכום כולל של 385 מיליון שקלים. מדובר בכמות התביעות הגדולה ביותר שהגישה מדינת ישראל (עלייה קלה ביחס לשנת 2020, אז הוגשו 242 תביעות, ועלייה של כ-35% לעומת שנת 2019, אז הוגשו 184 תביעות). בנוסף, בוצעו כאמור למעלה מ-125 מבצעי אכיפה משולבת ופעולות אכיפה משלימות.
כמו כן בשנת 2021 עמדה תביעת ענק תקדימית - בהיקף של 2 מיליארד שקל, שהוגשה בתחילת 2022, ונגעה להשבת כספים שלא הועברו לאורך שנים לקופת המדינה מקרנות ההשתלמות של המורים. תביעה זו לא נכללה בנתוני שנה זו.
כ-65% מהתביעות היזומות מטעם המדינה עסקו בתחום הנזיקין, וחלק נכבד מהן (כ-18%) נגע גם לתחום המקרקעין.
בתביעות היזומות שהסתיימו בשנת 2021, נפסקו לטובת המדינה בהליכים שונים כ-70 מיליון שקל. מעבר לסכומים הכספיים שהושבו לקופה הציבורית, שנת 2021 הייתה משמעותית מאוד בעיצוב הדין, במסגרת פסיקת בית המשפט העליון, בתחום האכיפה האזרחית. במהלך השנה האחרונה, התקבלה עמדת המדינה במספר פסקי דין משמעותיים ותקדימיים, המגשימים את האינטרס הציבורי, ובהם פסק דין בעניין השבת כספי שוחד שנטל עובד מדינה שהורשע בעבירת שחיתות שלטונית– לקופת המדינה. בפסק דין תקדימי נוסף, הורה בית המשפט העליון על ביטול חוזה והשבת נחלות חקלאיות בהן בוצעו שימושים מסחריים נרחבים ובלתי חוקיים, לידי המדינה ועוד.
בנוסף, בשנת 2021 נפתחו 45 הליכים בהם גבתה רשות המסים מס מנישומים, בסכום כולל של למעלה מ-230 מיליון ש"ח. בהליכים הללו הוטלו עיקולים על כסף ורכוש בשווי כולל של קרוב ל-117 מיליון ש"ח. 
לרשות המיסים נתונה סמכות ייחודית לגבות מס מנישומים עוד בטרם הפיכתן של השומות לסופיות, למשל כשמתעורר חשש כי לא ניתן יהיה לגבות את המס משום שהנישום מתכוון לצאת מהארץ או מסיבה אחרת. הליכים אלו ננקטים ע"י מחוזות הפרקליטות, בהנחיית המחלקה הפיסקאלית.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    האם הוגשה תביעה גם נגד מפעלי ים המלח במיליארדים (ל"ת)
    ברוך 11/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור