משפט

בית הדין הרבני הגדול לערעורים בהחלטה דרמטית: בג"צ השפיע?

בני זוג מאזור הצפון שנקלעו לסכסוך גירושין, פתחו בהליכי גירושין בבית הדין הרבני האזורי בחיפה. בעקבות עתירה לבג"צ – בית הדין הרבני הגדול לערעורים בירושלים הפך את פסק דינו המקורי
מערכת ice | 
בית הדין הרבני האזורי תל - אביב (צילום Magma Images)
בעקבות עתירה לבג"צ, בית הדין הרבני הגדול לערעורים בירושלים הפך את פסק דינו המקורי, זאת לאחר שבני זוג מאזור הצפון שנקלעו לסכסוך גירושין, פתחו בהליכי גירושין בבית הדין הרבני האזורי בחיפה. עוד במהלך נישואיהם, סיכמו ביניהם בני הזוג על חלוקה מסודרת של הדירה שרכשו יחדיו (במהלך הנישואין), כך שהגבר יהיה בעלים של 3/8 מן הדירה ואילו האישה בבעלות 5/8 מהדירה, וכך הדירה נרשמה גם בלשכת רישום המקרקעין (טאבו).
במסגרת הליך הגירושין, ולמרות הרישום המחייב בטאבו, האישה דרשה בעלות מלאה על הדירה, בשל העובדה שהיא זו ששילמה את החזרי הלוואת המשכנתא  מחשבון הרשום על שמה בלבד. בית הדין הרבני האזורי בחיפה קיבל את טענת האישה, למרות שלא היה לה כל ביסוס בדין [שכן, לפי חוק יחסי ממון הכלל הוא שכל הרכוש שנצבר במהלך הנישואין (גם אם נרשם ע"ש אחד מבני הזוג בלבד), במועד פקיעת הנישואין, אותה זכות שרשומה רק ע"ש אחד מבני הזוג, מתחלקת עם בן הזוג השני במסגרת איזון המשאבים).

בשל כך, הגיש הבעל ערעור לבית הדין הרבני הגדול לערעורים בירושלים. בית הדין הרבני הגדול, הציע פשרה לבני הזוג, אך בני הזוג (שניהם) דחו אותה. למרות דחייתם, בית הדין הגדול החליט לכפות עליהם פשרה, על אף חוסר הסמכות, וזה היה פסק דינו. פסק דינו שיפר מעט את פסק הדין של בית הדין האזורי בחיפה, אך עדיין לא שיקף את הוראות הדין (חוק יחסי ממון) והפסיקה החלים בעניין זה ( דירת מגורים שנרכשת ע"י בני הזוג במהלך הנישואין שייכת לשני הצדדים, בפרט כאשר קיים רישום ברור בטאבו).
לאחר מכן הגיש הגבר עתירה לבג"צ. בעקבות העתירה לבג"צ, פירסם בית הדין הרבני הגדול לערעורים פסק דין חדש, שונה לחלוטין מזה הקודם שפרסם, תוך שימוש בתקנה המאפשרת לו לתקן את פסק דינו מחשש לטעות. בפסק הדין החדש, בית הדין הרבני הגדול שינה את עמדתו מקצה לקצה, וקיבל את כל טענות הגבר. זאת, על אף שהעתירה הוגשה לבג"ץ – לאחר מתן פסק דין סופי של בית הדין הרבני הגדול! מדובר בעניין חריג ותקדימי שלא נראה כמוהו בעבר, שכן כידוע בג"צ אינו יושב כערכאת ערעור על בתי הדין הרבניים.
תגובת עו"ד גולדשטיין: "העותר במקרה הזה, שמיוצג על ידי משרדנו, הגיש עתירה חשובה ומוצדקת לבג"צ. העתירה הוגשה לאחר שנמצאו בפסק הדין של בית הדין הרבני הגדול מספר שגיאות חמורות. אני מברך על התוצאה הסופית שהושגה שהיא בהחלט משביעת רצון"
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה