משפט

235% נכות? כך תקבלו מיליוני שקלים מהביטוח הלאומי

קצבת הנכות הכללית, של הביטוח הלאומי מעניקה למי שזכאי לה אלפי שקלים בכל חודש, אך האם ידעתם שישנה אפשרות לקבל קצבת חודשית נוספת? | כל הפרטים
עו"ד אריה שילאנסקי | 
מענקים מביטוח לאומי (צילום shutterstock, Magma Images)
מי שזכאי לקצבת נכות כללית או נכות מעבודה מהביטוח הלאומי, יתכן ויהיה זכאי בנוסף, לקצבה חודשית משמעותית עבור 'שירותים מיוחדים'. המדובר במעין קצבת סיעוד שניתן לקבל לפני גיל הפנסיה והמאפשרת לנכה להגיע לשיעורי נכות שר"מ של יותר מ-100%.
קצבה זו מיועדת לאנשים שקיבלו הכרה כנכים וזקוקים לעזרה של אדם אחר בפעולות היום-יום -כמו הלבשה, רחצה, אכילה, תנועה, או להשגחה מתמדת למען בטיחותם האישית. תנאי סף לקבלת קצבה עבור שירותים מיוחדים היא נכות משוקללת או נכות אחת בשיעור 60% לפחות. קיימות רמות שונות של זכאות, בהתאם למידת התלות בעזרת הזולת וברמת ההשגחה הנדרשת.
האבחון של השירותים המיוחדים תלוי ביכולת לבצע פעולות יומיות כמו: ניידות, הלבשה, רחצה, אכילה, שמירה על היגיינה אישית. בנוסף, הכנת מזון, הפעלת מכשירים, אחזקת בית, טיפול תרופתי, קניות, והיכולת לבצע סידורים מוסדיים. על כל אחת מהפעולות שהנכה אינו יכול לבצע, נקבע ניקוד שמשוקלל לציון כללי.
מעריך תלות מטעם הביטוח הלאומי קובע את רמת התלות של הנכה באחרים, על מנת לבצע פעולות בסיסיות וקביעה  זו יכולה להגדיל את שיעור הנכות עד ל- 235% (מי שתלוי לחלוטין באדם אחר בעשיית כל פעולות היומיומיות, בכל שעות היממה, וזקוק להשגחה מתמדת), ובהתאם להגדיל את קצבת הנכות בתוספת שנעה החל מ- 1,771 שקל (נכון להיום) ועד ל- 8,313 שקל (נכון להיום) בחודש.
משרדנו טיפל במספר שחקני כדורסל נכים של נבחרת ישראל. לדוגמא: אחד מחברי הנבחרת הגיע למשרדנו על כיסא גלגלים. הבחור סיפר כי בהגיעו לגיל 18 הגיש באופן עצמאי לביטוח הלאומי, תביעה לקבלת קצבת נכות כללית ושירותים מיוחדים. ועדה רפואית של הביטוח הלאומי קבעה לו נכות כללית אי כושר בשיעור 65% בלבד וקצבת שר"מ בשיעור 50% בלבד, אך בעקבת תביעה לבחינה מחדש שהגשנו עבורו והכנסה קפדנית לקראתה, דרגת אי הכושר נקבעה בשיעור 100% ובנוסף, זכה לקצבה של 6,542 שקל לחודש בעבור נכות בשיעור של 188%.
עקב גילו הצעיר, תוספת הקצבאות שהשגנו עבורו, לעומת מה שקיבל קודם לכן לבדו, נאמד בסכום כולל לעבד ולעתיד בסך 3.1 מיליון שקל. בסוגיית קצבת נכות עבור שירותים מיוחדים, החוק מאפשר תקופה של 90 יום להגשת ערעור.

עו"ד אריה שילאנסקי, צילום: יוהנס פלטן
חשוב לציין כי ניתן להגיש לביטוח הלאומי תביעה לבחינה מחדש בגין "החמרת מצב" בהקשר לנכות שנקבעה, יחד עם זאת צריך לעשות שימוש מושכל באפשרות זו. הסיבה: בהגשת תביעה כזאת, ישנה סכנה שיפחיתו או יבטלו כליל את שיעור הנכות שנקבע בעבר, כי עם הגשת תביעה, הביטוח הלאומי יכול לטעון כי דווקא חל שיפור במצבו של הנכה. על כן חשוב ליווי צמוד של עו"ד לבחינת מהלך זה.
כותב הטור עו"ד אריה שילאנסקי מתמחה בתביעות שירותים מיוחדים נגד הביטוח הלאומי
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה