משפט

טבע תקבל 40 מיליון דולר: למה חברות הביטוח ישלמו ביוקר?

פרשת האופיואידים: טבע מסיימת פרק כואב בהיסטוריה התאגידית, ההסכם קובע כי חברות הביטוח של טבע ישלמו 40 מיליון דולר לקופת החברה, סכום שנועד לסגור באופן סופי את כל הטענות האפשריות כלפי נושאי המשרה והעובדים בנוגע לאחריותם בפרשה
מערכת ice | 
ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ (צילום אלעד מלכה, אייל תגר, shutterstock, vecteezy)
בפרק דרמטי בתולדות תעשיית התרופות הישראלית, חברת טבע מתקרבת לסיום הפרשה המורכבת של משככי הכאבים האופיואידיים. לאחרונה, בית המשפט הכלכלי בתל אביב אישר הסדר פשרה בתביעות שהוגשו נגד החברה בישראל, במסגרתו חברות הביטוח ישלמו לטבע 40 מיליון דולר - סכום שיא בתביעה נגזרת בישראל. הסכם זה מהווה נדבך משמעותי בסגירת הפרשה, שכבר הובילה לפשרה של 4.3 מיליארד דולר בארצות הברית.
במוקד הסערה עמדו האשמות חמורות נגד חברות תרופות אמריקאיות, ובהן טבע, בדבר שיווק אגרסיבי של תרופות נרקוטיות לשיכוך כאבים תוך הסתרת הסיכונים הכרוכים בהן. הפרשה, שהוכרזה כמצב חירום בארה"ב, גבתה מחיר כבד של מאות אלפי קורבנות ממנות יתר. ההליכים המשפטיים בישראל, שהחלו ב-2019, התמקדו בטענות כי נושאי משרה בטבע פעלו לקידום השימוש באופיואידים תוך חריגה מההתוויות הרפואיות, וכי הדירקטוריון כשל בפיקוח נאות.

תהליך הפשרה בישראל, שהתנהל בהובלת שופט בית המשפט העליון בדימוס צבי זילברטל, הגיע לשיאו עם אישור ההסכם על ידי השופטת סיגל יעקבי. ההסכם קובע כי חברות הביטוח של טבע ישלמו 40 מיליון דולר לקופת החברה, סכום שנועד לסגור באופן סופי את כל הטענות האפשריות כלפי נושאי המשרה והעובדים בנוגע לאחריותם בפרשה. בנוסף, המבקשים שיזמו את התביעות יזכו לגמול של 532 אלף דולר, ועורכי הדין שייצגו אותם יקבלו שכר טרחה של כ-4.26 מיליון דולר.
סיום הפרשה מסמן נקודת מפנה עבור טבע, המאפשרת לחברה להתמקד בשיקום תדמיתה ובהמשך פעילותה העסקית. עם זאת, הפרשה מעלה שאלות נוקבות לגבי האחריות התאגידית בתעשיית התרופות ומדגישה את הצורך בפיקוח מוגבר ובשקיפות בפיתוח ושיווק תרופות. ככל שהאבק שוקע, נותר לראות כיצד תשפיע הפרשה על התנהלות החברות בענף ועל המדיניות הרגולטורית בתחום הבריאות בעתיד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה