משפט

המאגר הביומטרי כבר לא סודי: הפרטים שלכם זמינים ללא אישורכם

?חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע. החוק הביומטרי הקיים, טרם השינוי, הסמיך את שר הפנים להתקין תקנות באישור הכנסת, שלפיהן המשטרה תוכל לקבל מידע מהמאגר, אך תקנות אלה לא הותקנו. גם לצה"ל לא הייתה גישה עד כה לנתוני המאגר
מערכת ice | 
שבב זיהוי-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
מליאת הכנסת אישרה בתאריך 8 בנובמבר 2023 בקריאה שנייה ושלישית חוק שמאפשר העברת מידע מהמאגר הביומטרי למשטרה ולצה"ל, לצורך זיהוי גופות ואיתור נעדרים בעקבות מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. עד כה, למשטרה לא הייתה גישה לנתונים מהמאגר הביומטרי. החוק אושר כהוראת שנה שתהיה תקפה למשך שנה, וניתן יהיה להאריך אותה בהוראת שר הפנים, השר לביטחון לאומי או שר הביטחון לתקופה שלא תעלה על שנה נוספת.
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי מתקפת חמאס העמידה את ישראל בפני "צורך דחוף וחסר תקדים בגיבוש תמונת מצב ברורה ככל הניתן, הן בעבור מקבלי ההחלטות והן בעבור משפחות הנפגעים. בשל היעדרו של מענה מלא לצורכי הזיהוי במאגרי משטרת ישראל וצה"ל, נדרשה באופן חיוני ודחוף הסדרת הגישה של גופי הביטחון למידע מהמאגר הביומטרי במשרד הפנים לצורך זיהוי ואיתור הנרצחים, הנעדרים והחטופים".

החוק הביומטרי הקיים, טרם השינוי, הסמיך את שר הפנים להתקין תקנות באישור הכנסת, שלפיהן המשטרה תוכל לקבל מידע מהמאגר, אך תקנות אלה לא הותקנו. גם לצה"ל לא הייתה גישה עד כה לנתוני המאגר.
החוק שאושר קובע גם כי "כל תמונות טביעות האצבעות שניטלו ונתוני הזיהוי הביומטריים שהופקו מהן יועברו לרשות ויישמרו במאגר הביומטרי אף אם לא ניתנה הסכמה של תושב לכך". טרם אישור החוק תושבים שהוציאו דרכון ביומטרי - המחייב מתן טביעות אצבע - היו יכולים לבקש שלא לשמור את טביעות האצבע שלהם במאגר, אך כעת, בתקופת הוראת השעה, לא יהיה ניתן לסרב לשמירת טביעות האצבע או לבקש למחוק אותן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה