משפט

ביטוח לאומי יחזיר מאות מיליוני שקלים? זו תביעת הענק שהוגשה

בתביעה נטען כי הביטוח הלאומי גבה מהם ומאלפי נכים אחרים דמי ביטוח ודמי בריאות בניגוד לחוק, תוך התעלמות מהפטור המגיע להם. אם תתקבל התביעה, היקף ההחזרים עשוי להגיע למאות מיליוני שקלים. מדובר בסכום עתק שיכול לשנות את חייהם של אלפי נכים בישראל, המתמודדים יום-יום עם קשיים כלכליים לצד המגבלות הפיזיות
מערכת ice | 
המוסד לביטוח לאומי (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
בפסיקה תקדימית שמזעזעת את עולם הרווחה בישראל, אישר אתמול בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב תביעה ייצוגית נגד המוסד לביטוח לאומי, על פי פרסום של אתר 'שווים'. הפסיקה מאירה זרקור על מחדל מתמשך בטיפול בזכויות הנכים בישראל ועשויה להוביל לשינוי דרמטי באופן שבו המדינה מתייחסת לאוכלוסייה זו.
במרכז הסערה עומדים שלושה אנשים שהעזו לצאת למאבק נגד אחד הגופים החזקים במדינה. הם טענו כי הביטוח הלאומי גבה מהם ומאלפי נכים אחרים דמי ביטוח ודמי בריאות בניגוד לחוק, תוך התעלמות מהפטור המגיע להם. אם תתקבל התביעה, היקף ההחזרים עשוי להגיע למאות מיליוני שקלים. מדובר בסכום עתק שיכול לשנות את חייהם של אלפי נכים בישראל, המתמודדים יום-יום עם קשיים כלכליים לצד המגבלות הפיזיות.

מצד אחד, הביטוח הלאומי טוען כי אין ביכולתו לבצע החזרים אוטומטיים וכי החוק מחייב את המבוטחים לפנות בבקשה להחזרים. מנגד, התובעים מצביעים על קיומה של מערכת מידע מרכזית שיכולה לבצע את ההחזרים ללא צורך בפעולה מצד הנכים. השופט דורי ספיבק לא השתכנע מטענות הביטוח הלאומי וקבע: "יש לפעול בהתאם להוראות החוק בכל הנוגע לפטור מדמי ביטוח, ולא להסתמך אך ורק על בקשות יזומות מצד המבוטחים".
אם תאושר סופית, החלטה זו עשויה להוביל לשינוי מהותי באופן שבו המוסד לביטוח לאומי מתנהל מול ציבור הנכים. היא מסמנת מעבר מגישה ביורוקרטית ומסורבלת לגישה יוזמת ואקטיבית יותר בהגנה על זכויותיהם של הנכים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה