משפט

חברת טבע נענשת: מדוע קיבלה קנס של 225 מיליון דולר?

לאחר שנחשדה בתיאום מחירים על חברות תרופות נוספות בארצות הברית, חברת התרופות הגיעה לפשרה ותאולץ לשלם קנס של 225 מיליון דולר בתשלומים שיפרסו לאורך כחמש שנים

מערכת ice | 
תביעת הענק של טבע (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני, freepik)
טבע שמה מאחוריה פרשה משפטית נוספת שהעיבה על פעילותה בשנים האחרונות. זאת לאחר שנחשדה בתיאום מחירים על חברות תרופות נוספות בארצות הברית. לבסוף, חברת התרופות הגיעה לפשרה ותאולץ לשלם קנס של 225 מיליון דולר בתשלומי שיפרסו לאורך כחמש שנים. תחילה, בארבע השנים הראשונות תשלם 22.5 מיליון דולר ובשנת 2028 תשלח החברה 135 מיליון דולר. כמו כן, החברה מחויבת גם לתרום שתי תרופות בשווי 50 מיליון דולר לארגונים הומוניטריים
החברה תאלץ להיפרד מפעילות ייצור תרופה גנרית אך פופולרית לטיפול בכולסטרול גבוה. לפשרה לא צפויה להיות השפעה על מצבה הפיננסי של טבע, שהיא כבר ביצעה הפרשה לטובתה בדו"חות הכספיים שלה. החשיבות המרכזית של הגעה להסכם זה עבור טבע הוא בכך שהיא תוכל להמשיך לעבוד עם תוכניות הבריאות הפדרליות בארה"ב כגון מדיקייר.
הפרשה התפוצצה ב-2018 כאשר חקירה בארה"ב שנמשכה חמש שנים חשפה כי 19 יצרניות תרופות גנריות ובהן טבע, וכן בכירים בהן, יצרו בין השנים 2013 ו-2105 קרטל בפועל של תיאום מחירים ב-300 תרופות והקפיצו את מחיריהן בחלק מהמקרים ביותר מ-1,000%. נגד טבע והחברות האחרות הוגשו בשנה שעברה תביעות מטעם 40 מדינות בארה"ב, בהובלת קונטיקט. 
כעת בטבע מודים כי אחד מעובדיה לשעבר תיאם עמדות עם עובדים בחברות המתחרות בשלושה אירועים שונים בין 2013 ל-2015. התיאום כלל מעין "חלוקת שטח" כך שלא כל החברות התמודדו על הזדמנויות לספק תרופות ללקוחות שונים במערכת הבריאות האמריקאית ובכך תרמו לעליית מחירים. אותו העובד עזב את טבע ב-2016.
סגירת התיק הפלילי הנוסף, תקל על דרכו של המנכ"ל החדש של טבע ריצ'רד פרנסיס להתמקד בהחזרתה של טבע לצמיחה. רגע לפני עזיבתו של המנכ"ל הקודם, קור שולץ, חתמה החברה על הסדר גם בפרשה המשפטית הגדולה ביותר שהעיקה עליה בשנים האחרונות של שיווק משככי כאבים לציבור האמריקאי. במסגרת זו היא תשלם 4.3 מיליארד דולר על חלקה בפרשה שגרמה למותם של חצי מיליון אמריקאים מאז 1999. התשלום במזומן עומד על 3.05 מיליארד דולר והיתרה בתרופות לגמילה ממשככי כאבים. ההסדר נכנס לתוקף ביוני האחרון, כך שהתשלומים במסגרתו מתחילים בחודשים אלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה