בריאות

המשרד להגנת הסביבה רושם הישג: בכמה אחוזים פחתו גזי החממה?

המשרד להגנת הסביבה חושף את נתוני מרשם הפליטות לסביבה לשנת 2023 של המפעלים הגדולים בישראל ואת נתוני המצאי הארצי של הפליטות לאוויר. על פי הנתונים, פליטות גזי חממה בישראל פחתו במפל"ס לשנת 2023 ב-4%
מערכת ice |  1
המשרד להגנת הסביבה בתקציב לתושבי הדרום (צילום פלאש 90/ אורן בן חקון, יונתן זינדל)
על פי מרשם הפליטות לסביבה (מפל"ס) של המשרד להגנת הסביבה לשנת 2023 של המפעלים 568 הגדולים בישראל ואת נתוני המצאי הארצי של הפליטות לאוויר, בעשרת החודשים הראשונים מאותה שבת שחורה, באזור הגליל והגולן נשרפו 146 קמ"ר של צמחייה. ממצא מטריד נוסף חושף כי שטח זה גדול פי 5 מהשטח הנשרף בתקופה המקבילה ב-10 השנים הקודמות (30 קמ"ר בממוצע). 
עוד עולה מנתוני מרשם הפליטות לסביבה, כי בחבל תקומה נשרפו 8 קמ"ר, שטח כפול מהשטח הממוצע שנשרף בתקופה המקבילה ב-8 השנים הקודמות. כמות הצמחייה שנשרפה בעשרת חודשי המלחמה מוערכת ב-145,000 טונות חומר יבש. 
לטענת עורכי המרשם, הפליטות לאוויר משריפות אלה מהוות 44% מהפליטה הארצית השנתית של פחמן חד-חמצני, 13% מהפליטה של PM2.5, 12% מהפליטה של PM10, 7% מהפליטה של NMVOC, 1% מהפליטות של אמוניה, תחמוצות חנקן ושל תחמוצות גופרית. 
פליטות גזי חממה בישראל פחתו במפל"ס לשנת 2023 ב-4% והגיעו ל-78 מיליון טונות שווה ערך פחמן דו חמצני; 42% מהפליטה מגיעה מתחנות כוח, 25% מתחבורה, 12% מתעשייה, ו-10% ממטמנות פסולת. עיקר ההפחתות היו בייצור חשמל - 1.8 מיליון טונות וגזי קירור 1.2 מיליון טונות.
עוד מציינים עורכי המרשם, כי במצאי הארצי של הפליטות לאוויר חלו בשנת 2023 הפחתות של 0.5% עד 22% כמעט בכל המזהמים בהשוואה לשנת 2022. בשל עדכונים בשיטות החישוב נרשם גידול (15%) במצאי חומרים מסרטנים (חישוב חדש של פליטות משריפת פסולת חקלאית צמחית, כעת שריפות פסולת גורמות ל-76% מפליטות חומרים מסרטנים).
כמו כן בשל הוספת חישוב פליטות מלולים התרחש גידול (16%) במצאי חומרים אורגניים נדיפים (NMVOC). כעת ענף גידול בעלי חיים גורם ל-27% מפליטות חומרים אלו. גם במפל"ס חלו הפחתות ברוב המזהמים בשנת 2023.
בשל עדכוני הנחיות חישוב פליטת ביו-גז ממטמנות פסולת מעורבת ודרישת דיגום ודיווח פליטות פורמאלדהיד מביו-גנרטורים במט"שים ובמטמנות חלה עליה של 78% בכמות הפליטה לאוויר של חומרים מסרטנים המדווחת למפל"ס. לדברי עורכי המרשם, ללא העדכונים ניתן היה להבחין בעלייה מדאיגה של 3% בפליטות.
בנוסף, נמצא כי העלויות החיצוניות של הפליטות לאוויר בישראל לשנת 2023 מסתכמות ב-38 מיליארד שקל, מתוכן 13 מיליארד שקל מפליטות תחבורה, 10 מיליארד שקל מייצור חשמל, 6 מיליארד שקל מתעשייה ו-5 מיליארד שקל מפסולת (שריפה פתוחה ומתאן ממטמנות). כ-16 מיליארד שקל מכלל העלות נגרמת מגזי חממה.
עידית סילמן, השרה להגנת הסביבה: "הדו"ח המקיף שאנו מפרסמים היום, מוכיח שמדיניות המשרד להגנת הסביבה מובילה לתוצאות, ולצד השיפורים שנרשמו, עדיין יש לכל הגורמים עבודה סביבתית רבה לטובת המעבר של ישראל לאנרגיות מתחדשות, בסגירת תחנות הכוח הפחמיות, במניעת שריפות פסולת שפוגעות באיכות חיי התושבים ובהגדלת כמות מיחזור הפסולת".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אמת או פייק???
    אזרח מודאג 08/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשבראש הנשרד עומד מי שהוא שותף לממשלה נוראית שבראשה עומד שקרן מוחלט, קשה לתת אמון שהידיעה הזו אמיתית. בטח המציאו את הנתונים כדי להרשים את אלה שעוד הולכים אחרי השליטים המתועבים.
    סגור