בריאות

מכה בסופרמרקטים בישראל: המוצרים נגועים בחיידק מסוכן ולא יימכרו

במכתב שנשלח לכל הגורמים הרלוונטיים, נכתב מטעם משרד הבריאות: "נוכח קבלת דיווחים ממעבדה מוסמכת על גילוי תוצאות חיוביות לכולרה מהזן הטוקסיגני ויבריו כולרה שנדגם ממי נחל הירמוך בכניסה למאגר ירמוכים, הריני להורות מכוח סמכותי לשם הזהירות המונעת על עצירת משלוחי ייבוא של פירות וירקות טריים מירדן"
מערכת ice |  4
סופרמרקט-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
מהלך דרמטי שעלול להשפיע על שולחנם של רבים בישראל, ננקט על ידי משרד הבריאות שהורה על עצירה מיידית של ייבוא פירות וירקות מירדן. ההחלטה התקבלה בעקבות גילוי מדאיג של חיידקי כולרה במי נחל הירמוך, המשמש להשקיית שטחים חקלאיים נרחבים באזור.
במכתב שנשלח לכל הגורמים הרלוונטיים, נכתב: "נוכח קבלת דיווחים ממעבדה מוסמכת על גילוי תוצאות חיוביות לכולרה מהזן הטוקסיגני ויבריו כולרה שנדגם ממי נחל הירמוך בכניסה למאגר ירמוכים, הריני להורות מכוח סמכותי לשם הזהירות המונעת על עצירת משלוחי ייבוא של פירות וירקות טריים מירדן וזאת לצורך קבלת מידע מהגורמים המוסמכים בירדן בדבר מקור המים המשמשים לגידולים האמורים וקבלת החלטה לאחר המידע שהתקבל".

עוד הוסבר: "ממצאי הבדיקות מלמדים כי באזור הניקוז של הירמוך ושלוחותיו במעלה הזרם קיים סיכוי גבוה לתחלואה בכולרה. ועל כן ישנו חשש כי פירות וירקות שמיובאים מירדן, יהיו מזוהמים בחיידק הויבריו כולרה. שעלול לזהם פירות וירקות באמצעות מגע עם אדמה או מים מזוהמים. הישרדותו בפירות וירקות נמשכת תקופה קצרה יחסית, כיום עד שבעה ימים, וזאת כתלות בתנאי הסביבה כדוגמת טמפרטורה. התנאים שבהם גדלים הפירות והירקות ממלאים תפקיד מכריע בסיכון להעברת כולרה. גורמים כגון רמות pH, פעילות מים ונוכחות של מיקרואורגניזמים מתחרים יכולים להשפיע על ההישרדות והגדילה של cholerae .V אך פירות וירקות מזוהמים עלולים לשמש כוקטור להעברת כולרה, וכן דווחו מספר מצומצם של מקרי הדבקות בכולרה הקשורות לצריכת פירות וירקות מזוהמים".
עוד הודגש: "יש לציין כי לרוב הסיכון הכולל להעברת הכולרה על ידי פירות וירקות נחשב לנמוך בשל ההישרדות המוגבלת של cholerae .V במזונות אלה והמינון הזיהומי הגבוה הנדרש למחלה. לאור האמור לעיל ולאחר ניתוח המידע המצוי ברשות שירות המזון ולאחר ניהול סיכונים הקשורים לחומרת הסכנה הנשקפת, החלטתי להשתמש בסמכות המוקנית לי בהתאם לסעיף 86)ב()1( ולעצור את משלוחי הייבוא של פירות וירקות טריים מירדן וזאת עד לקבלת מידע שמקור המים המשמשים לגידולי פירות וירקות המיובאים מירדן אינו מזוהם בכולרה טוקסיגני ויבריו כולרה ולכן לא קיים סיכון לבריאות הציבור בישראל מצריכת פירות וירקות המיובאים מירדן כך שניתן יהיה לבטל את ההודעה כאמור. שירות המזון ימשיך לעקוב אחר הממצאים וההתפתחויות השונות וימשיך לבצע ניהול הערכת סיכונים בהתאם למידע שיתקבל".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    ירקות ופירות מירדן
    רום יוכי 08/2024/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כיצד נדע נכון לעכשיו שמה שאנו קונים זה לא מירדן. הרי רק עכשיו עליתם על זה
    סגור
  • ידעו כבר
    אפרת 08/2024/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הסופרים ידעו את זה מזמן, רק עכשיו מודיעים את זה לציבור, בגלל זה אין עגבניות בסופרים
    סגור
  • 2.
    לעצור יבוא מירדן. חבורת אימפונטים שמנהלים מדינה (ל"ת)
    אאאב 08/2024/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    משמיים...?? שילכו לעזה-ז"ל גם ירדן וגם טורקיה...נסתדר. (ל"ת)
    עינב 08/2024/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור