בריאות

ענקית התרופות מסתבכת: מי תשלם 10 מיליון שקל קנס?

חברת התרופות Bristol-Myers Squibb (BMS) תשלם 10 מיליון שקלים לאוצר המדינה במסגרת צו מוסכם עם הממונה על התחרות. בדיקת רשות התחרות העלתה אינדיקציות לכך ש-BMS ניצלה את מעמדה לרעה והייתה צד להסדר כובל. במקביל, ייערך היום שימוע לחברת ניאופרם בגין חשש להפרות בנושא
מערכת ice | 
פארמה-אילוסטרציה (צילום shutterstock, freepik)
חברת Bristol-Myers Squibb היא חברת תרופות המאוגדת במספר מדינות, כאשר המטה שלה בארצות הברית. BMS מייצרת בין היתר את תכשיר האימנוביד, המשמש לטיפול במחלת סרטן הדם המתפתחת בתאי פלזמה במח העצם ונקראת מיאלומה נפוצה.
חברה המבקשת לרשום בישראל תרופה גנרית (תרופה המבוססת על אותו חומר פעיל כמו תרופת המקור) על מנת להתחרות בתרופת המקור, נדרשת לעבור הליך שבמסגרתו היא נדרשת להשוות את התרופה הגנרית שאותה היא מבקשת לרשום לתרופת המקור הרשומה בישראל. על כן זקוקה חברת הגנריקה לקבל לידיה דוגמאות של תרופת המקור לצורך ביצוע ההשוואה.

בדיקת רשות התחרות העלתה אינדיקציות כי BMS הייתה שותפה בהצבת תנאים בלתי סבירים לאספקת דוגמאות של תרופת האימנוביד לחברת גנריקה שביקשה לערוך ניסוי לצורך רישום תרופה גנרית לאימנוביד. בין התנאים שהוצבו: עריכת ביטוח בגובה של 10 מיליון דולר; מסירת מידע על חברת הגנריקה, לרבות מידע פיננסי ומידע עסקי; אספקת התרופה רק כעבור חודשיים ממועד החתימה על הסכם התנאים, כאשר התרופה קיימת במלאי; ועוד. 
מדובר בתנאים שלא נדרשו מקופות החולים הרוכשות את תרופת האימנוביד, ממטופלים שרכשו את התרופה באופן פרטי, ומעורכי מחקרים אחרים, אשר ביצעו מחקרים שלא למטרת פיתוח גנריקה מתחרה. בנוסף לכך כל אותם הגורמים נדרשו לעמוד בתוכנית ניהול סיכונים במסגרת האסדרה של משרד הבריאות, בעוד שחברת הגנריקה קיבלה ממשרד הבריאות פטור מעמידה בתוכנית ניהול הסיכונים, משמדובר בניסוי מעבדתי שלא בבני אדם אשר נחשב למסוכן פחות.  
העיכוב באספקה שנמשך כ-5 חודשים, היה עלול לעכב את כניסת התרופה הגנרית המתחרה לשוק, ואף לגרום לכך שלא ייכנסו לשוק מתחרים גנרים, שהיו עשויים להיות מאוימים מלהתחרות בשוק כתוצאה מהתנאים המחמירים שהוצבו לאספקת התרופה. הבדיקה שפתחה רשות התחרות התנהלה עוד במהלך תקופת העיכוב. במהלך הבדיקה, סופקה לבסוף התרופה תוך צמצום הדרישות שהוצבו.
לאחר דין ודברים בין BMS לממונה על התחרות, מפורסמת טיוטת הצו המוסכם להערות הציבור. במסגרת זאת מתחייבת BMS לשלם 10 מיליון שקל לאוצר המדינה, מבלי להודות בהפרותה של הוראות חוק התחרות הכלכלית .זו הפעם הראשונה שמתבצעת אכיפה של דיני המונופולין ודיני ההסדרים הכובלים כנגד חברת תרופות בינלאומית.
בתוך כך, נמשכים הליכי האכיפה כנגד חברת ניאופרם, אשר משווקת את תרופת האימנוביד ובעלת הרישום שלה בישראל. כפי שפרסמה הממונה על התחרות בפברואר האחרון, היא הודיעה לניאופרם כי היא שוקלת להכריז עליה כבעלת מונופולין ולקבוע כי ניצלה את מעמדה ככזו לרעה והייתה צד להסדר כובל באותו עניין.
בגין כך שוקלת הממונה להטיל על ניאופרם עיצום כספי בסך של למעלה מ-64 מיליון שקל ועל נושא משרה בה עיצום כספי בסך של למעלה מ-600 אלף שקל. בפני ניאופרם ונושא המשרה בה עומדת האפשרות להשמיע טענותיהם בפני הממונה במסגרת שימוע שייערך להם היום , יום ב' 1.7, בטרם תתקבל החלטה בעניינם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה