בריאות

תקנות חדשות נכנסות לתוקף: זה השינוי שישמור על בריאותכם

מיישרים קו עם העולם: ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה את טיוטת התקנות ליישום אמנת מינמטה (Minamata) בדבר כספית, אותן קידם המשרד להגנת הסביבה, במטרה להגן על בריאות הציבור והסביבה, השרה, עידית סילמן: "המשרד ממשיך להטמיע את המדיניות הסביבתית המתקדמת ביותר למניעת סיכון לבריאות הציבור"
מערכת ice | 
צילום shutterstock
בתום עבודת מטה מקצועית  של המשרד להגנת הסביבה, אישרה היום (שלישי) ועדת הפנים והגנת הסביבה, את תקנות החומרים המסוכנים (יישום אמנת מינמטה בדבר כספית). אישור התקנות שהציע המשרד להגנת הסביבה הוא השלב האחרון לקראת אישרור אמנת מינמטה בדבר כספית על ידי מדינת ישראל. 
כספית היא מתכת כבדה ורעילה, המצטברת ברקמות בעלי חיים ומסוכנת ביותר לבריאות האדם והסביבה. במטרה, להגן על בריאות הציבור והסביבה, ובסיומה של עבודת מטה מקצועית ויסודית, העבירה השרה להגנת הסביבה את טיוטת התקנות לאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת. התקנות מיועדות ליישם בחקיקה הישראלית את הוראות אמנת מינמטה בדבר כספית משנת 2013, של ארגון האומות המאוחדות, כחלק מהתוכנית הסביבתית של ארגון האומות המאוחדות.

אמנה זו הציבה כמטרה הגנה על בריאות האדם ועל הסביבה מההשפעות הבריאותיות והסביבתיות המשמעותיות של כספית ותרכובותיה. אמנת מינמטה נכנסה לתוקף ב-16 באוגוסט 2017, ישראל חתומה על האמנה החל משנת 2013, אך טרם אישררה אותה. נכון ליוני 2024 חברות באמנה 148 מדינות.
כעת, עם אישור הוועדה, התקנות ייחתמו על ידי השרה להגנת הסביבה ויפורסמו ברשומות. כמו כן, כעת לאחר הטמעת הוראות האמנה בדין הפנימי בישראל, בכוונת המשרד לפעול לאישרור האמנה.
בין ההסדרים העיקריים בתקנות החדשות: הגבלות על יבוא וייצוא של כספית ותרכובות כספית, וקביעת תנאים המבטיחים עמידה בסטנדרטים סביבתיים מתאימים בהתאם להוראות האמנה, איסור על ייצור, יבוא וייצוא של מוצרים המכילים כספית המפורטים בתקנות, שיש להם חלופות נטולות כספית (כגון סוללות, נורות פלואורסצנט מסוגים שונים, מוצרי קוסמטיקה, חומרי חיטוי והדברה, מכשירי מדידה כגון מדחום, סרטי צילום ונייר צילום), כמו כן איסור על שימוש בכספית בתהליכי ייצור. 
במסגרת עבודת המיפוי שערך המשרד להגנת הסביבה, נמצא כי הוראות נוספות הקיימות באמנה כבר מיושמות בישראל באמצעות הרגולציה הקיימת– כגון אסדרת פעילות תעשייתית הכוללת ערכים מרביים לפליטה והזרמה, דרישת יישום טכנולוגיה מיטבית זמינה BAT, אחסנה נאותה של רעלים, טיפול נאות בפסולת מסוכנת המכילה כספית, פיקוח ובקרה על פליטות כספית, טיפול בקרקעות מזוהמות בכספית, הכנת מצאי פליטות כספית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה