בריאות

מה הקשר בין עישון לסרטן שלפוחית השתן? כמה עובדות שידהימו אתכם

עישון סיגריות תורם ל-50% לפחות ממקרי סרטן שלפוחית השתן בגברים ולחלק משמעותי בנשים. התחלת עישון בגיל צעיר וחשיפה לעישון פסיבי בילדות מעלים גם הם את הסיכון. הסרטן הוא החמישי בשכיחותו בישראל, כשבכל שנה מתגלים כ-1,800 מקרים חדשים. כ-80% מהמקרים מזוהים בשלב מוקדם, המאפשר שיעורי ריפוי טובים יותר
מערכת ice | 
סיגריות (צילום freepik)
סרטן שלפוחית השתן שכיח בעולם, כאשר עישון מהווה גורם סיכון מרכזי. מחקרים מראים בעקביות כי עישון סיגריות תורם ל-50% לפחות ממקרי סרטן שלפוחית השתן בגברים ולחלק משמעותי בנשים. ב-31 במאי 2024, מצוין בישראל ובעולם היום הבין-לאומי ללא עישון. לקראת יום זה הנה כמה עובדות מדעיות על הקשר בין סרטן שלפוחית ועישון המדגישות את חשיבות האבחון המוקדם.
  • קשר ישיר לעישון - הקשר נובע מהרעלים המזיקים אשר נשאפים ומוצאים את דרכם לשלפוחית השתן, שם הם עלולים לגרום נזק לתאים אשר מתחילים לגדול ללא שליטה. 
  • שנות העישון - קיים מתאם ישיר בין עוצמת העישון ומשך הזמן שלו לבין הסיכון לפתח סרטן שלפוחית השתן. הפסקת עישון יכולה להפחית את הסיכון באופן מידי.
  • חשיפה לעישון פסיבי - התחלת עישון בגיל צעיר וחשיפה לעישון פסיבי בילדות מעלים גם הם את הסיכון לסרטן שלפוחית השתן בבגרות.

סרטן שלפוחית השתן הוא החמישי בשכיחותו בישראל. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן מדי שנה מתגלים בארץ כ-1,800 מקרים חדשים. לאחרונה חזה ארגון הבריאות העולמי, כי בשנת 2045 עתידים לחלות בישראל  כ-3,250  נשים וגברים. מנתוני החברה האמריקנית לסרטן עולה כי אחד מכל 28 גברים ואחת מכל 89 נשים נמצאים בסיכון לחלות במהלך החיים. 
כ-80% ממקרי סרטן שלפוחית השתן מזוהים בשלב מוקדם של המחלה, המאפשר שיעורי ריפוי טובים יותר ומדגיש את הצורך הקריטי באבחון מוקדם ובפרט גידולים בדרגת ממאירות גבוהה. אבחון מאוחר - כ-20% מהמקרים מתגלים בשלב מאוחר. בשל העובדה שגידולים אלו עלולים לחדור לרקמת השריר של דופן השלפוחית ולהתפשט לאיברים נוספים חיוני לבצע אבחון מוקדם האפשרי כיום בישראל באמצעות בדיקת שתן פשוטה הנקראת  Bladder EpiCheck.
 
יצוין כי בדיקת השתן מיוצגת בישראל על ידי מדיקל לינק והשימוש בה מאפשר לשפר את שיעורי הגילוי המוקדם, בפרט גידולים שטוחים שקשה לאתרם בבדיקה פולשנית או הדמיה וכן הפחתה במספר הבדיקות הפולשניות למטופלים שנמצאים במעקב, על ידי שימוש בבדיקה החדשה לסירוגין עם בדיקה פולשנית. הבדיקה אושרה על ידי משרד הבריאות והיא כבר נכללת במרבית ביטוחי הבריאות הפרטיים וכן בכללית מושלם. מתן דגימת השתן מתבצע במעבדה ובנוסף החברה מאפשרת לאנשים חולים או מוגבלים, בתוספת תשלום סבירה, להזמין איסוף באמצעות שליח עד הבית. הדגימות נשלחות להולנד לצורך ביצוע הבדיקה ופענוחה, והתשובה מתקבלת בתוך 15 ימי עבודה בדואר אלקטרוני למטופלים ולאורולוג שלהם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה