בריאות

האתגר הראשון של הרשויות ביום שאחרי – סביבה ירוקה

העובדה שרשות מקומית תסגל כושר הסתגלות לשינויי אקלים תוביל אותה להיות כזו שמסוגלת להתמודד עם מגוון רב של אירועים בלתי צפויים 
דפנה שלו קורנבליט | 
דפנה שלו קורנבליט (צילום אייל טואג, פלאש 90/ הילל מאיר)
ה"יום שאחרי" האזרחי כבר כאן. הבחירות לרשויות המקומיות, על שלל תוצאותיהן, מזמנות הזדמנויות משמעותיות לפתחם של ראשי הערים והמועצות החדשים. לרשותם כלים רבים להתמודדות עם נושאים סביבתיים ולקידום קיימות וההשפעה שלהם על חיי התושבות והתושבים תהיה ישירה ומהירה. זאת במיוחד בימים בהם השלטון המרכזי מפנה את תשומת ליבו לנושאים אחרים.
הרשויות המקומיות צריכות לפתח אסטרטגיות שיאפשרו לרשות ולתושביה להמשיך לנהל שגרת חיים לצד ההשפעות הצפויות של שינוי האקלים, ביניהן עליית מפלס פני הים ואירועי מזג אוויר קיצוניים. לרשויות המקומיות יש את האמצעים, הניסיון והיכולת להכין תכניות חירום מתאימות ולהצטייד בהתאם וכן להסיט את המשאבים הנדרשים. בנושא זה ניתן לכלול, לדוגמה, את הצורך בתשתיות ניקוז אמינות, שאינן כוללות חיבורים צולבים למערכת הביוב העירוני או חסימות אחרות.
חשוב להדגיש בהקשר זה כי ההיערכות המוקדמת להסתגלות לשינוי האקלים היא גם הצעד היעיל מבחינה כלכלית. ברור כי התמודדות ברגע האחרון עם אסון בתחום הזה טומנת בחובה עלויות גבוהות יותר מאשר היערכות מראש. בנוסף, העובדה שרשות מקומית תסגל כושר הסתגלות לשינויי אקלים תוביל אותה להיות כזו שמסוגלת להתמודד עם מגוון רב של אירועים בלתי צפויים שאינם בהכרח קשורים לאקלים.
דוגמה מוצלחת להיערכות מקומית לשינוי אקלים ובכלל לאופן בו רשות מקומית יכולה להפנים שיקולים סביבתיים לתכנון עירוני, תחבורה, אנרגיה וניהול פסולת, בכדי לייצר עיר ברת קיימא ובעלת יכולת הסתגלות  - ניתן למצוא בקופנהגן. בין היתר, קופנהגן נערכה לעליית מפלס הים באמצעות בניית תשתיות מגנות ושילוב מבנים ירוקים לצורך ניהול הניקוז.
גם נושא החינוך הוא חלק בלתי נפרד מההסתגלות לשינוי האקלים ומכל יוזמה סביבתית. הרשויות המקומיות צריכות לעודד התנהגויות בנות קיימא באמצעות מעורבות הקהילה, תוכניות חינוכיות לכל הגילאים ותיקשור נכון של מדיניות סביבתית לכלל הציבור. יוזמות מתחום ניהול הפסולת ובעיקר הפחתת פסולת ומיחזור, יכולות להיות צעד ראשון בכיוון זה.
 
בתחום התכנוני, על הרשות המקומית, באמצעות מחלקת ההנדסה והוועדה המקומית לתכנון ולבניה, לעודד ולקדם פיתוח בר קיימא שמאזן בין הצמיחה הכלכלית לשימור הסביבה. דבר זה דורש הסתכלות רחבה על כלל תחום השיפוט של הרשות המקומית עצמה וכן על שימושים קיימים ומתוכננים בשכנות לה, תוך התייחסות לצרכים העתידיים של האוכלוסייה ולהסרת החסמים לחיים ברי קיימא יותר.
עוגן מרכזי בקידום כל נושא סביבתי הינו שיתוף הפעולה בין כל רשות מקומית לבין תושבים, עסקים ומחזיקי עניין נוספים, על מנת לטפל בנושאים אלו ואחרים בצורה יעילה. התאמת האסטרטגיות לאתגרים הספציפיים של הרשות חיונית להשגת קהילות בנות קיימא, שיודעות להתמודד היטב עם אתגרים. צעד ראשון נדרש הינו ייזום מעגלי שיח עם כלל מחזיקי העניין. מוטב להתחיל בדין ודברים וממנו להמשיך במעשים.
הכותבת: עו"ד דפנה שלו קורנבליט, ראש תחום סביבה ו- ESG, ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות'
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה