בעולם

האם ספרד מענישה את העשירים שלה?

"מס סולידריות", מס עושר חדש, הוטל בספרד על העשירים ביותר עם הבטחה להכנסות של כמיליארד אירו. בפועל, ההכנסות מהמס בשנת 2022 היו כמחצית. המולטי-מיליונרים, בינתיים, שוקלים אם להמשיך להתגורר במדינה
שרון בירקמן |  1
אילוסטרציה (צילום shutterstock)
בסוף שנת 2022, החליטה הממשלה הסוציאליסטית של פדרו סנצ'ז בספרד להטיל על בעלי הון מס חדש המוכר כ"מס סולידריות". המס מושת במטרה מוצהרת להטיל על העשירים במדינה נטל נוסף. מדובר במס רכוש בשיעור של 1.7% על נכסים שערכם נטו מעל שלושה מיליון אירו, ומזנק ל-3.5% על נכסים בשווי שמעל עשרה מיליון אירו. תגובות המולטי-מיליונרים, בינתיים, מעורבות.
בשנה הראשונה בה נגבה הכניס "מס הסולידריות" רק 632 מיליון אירו, כ-0.1% בלבד מהכנסות המס בספרד. אסתר וילה, עורכת דין במשרד אוסבורן קלארק בברצלונה, אמרה ל"טלגרף" הבריטי כי המס גרם ליזמים לתחושת עונש ולתחושת אכזבה. "הממשלה הגדילה את הציפיות לגבי המס כשהחליטה לאמץ אותו, אבל ההכנסות ב-2023 היו פחות ממחצית ביחס לתחזיות", הוסיפה. 

לדבריה, ההכנסות מהמס בשנה הראשונה נבעו בעיקר בשל פרק הזמן הקצר שניתן ליזמים להתארגן לפני קבלת דרישות התשלום הראשונות. בשלב זה נראה כי ספרד תמשיך להטיל את המס גם השנה וייתכן שהוא יהפוך לחלק קבוע מהמערכת הפיסקלית.
לאור התקדים הספרדי, גופים ברחבי העולם קוראים לממשלות אחרות להטיל מיסים דומים. איגודי העובדים בבריטניה דורשים מהמשלה להטיל מס של 1% על העשירים ביותר במדינה. מס כזה עשוי להניב עד 24 מיליארד ליש"ט בשנה, לטענתם.
בנוסף, ה-G20 בוחן את האפשרות להטיל מס מינימום עולמי על 3,000 המיליארדרים ברחבי העולם. כלכלן המיסוי גבריאל זוקמן מציע להטיל מס של 2% על העשירים ביותר, מה שעשוי להניב 250 מיליארד דולר בשנה.
נושא מיסוי העושר נמצא במרכזו של דיון עולמי. מומחי מיסוי ומשפט אמרו ל"טלגרף" שמיסי עושר אינם מניבים את התוצאות המצופות וקיימים קשיי אכיפה. כריס סנגר, ראש תחום המדיניות הפיסקלית ב-EY, אמר לכלי התקשורת שהחישוב של עושר קשה לביצוע. "הבעיה היא שהערכת שווי נכסים לא תמיד פשוטה. לדוגמה, כיצד מעריכים את עליית ערך הבית או ציור תלוי קיר?". בנוסף, מדינות כמו צרפת ביטלו את מיסי העושר בעקבות הגירת מיליארדרים למקומות שבהם הוצעו להם תנאים יותר נוחים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מה ציפו?!
    אנצי!!!! 09/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא הבנתי.מה אנשים מצפים שיטילו מיסים דווקא על העניים?! המעמד הבינוני המציא הרעיון שהאהבה זה הדבר הכי חשוב בעולם.העניים והעשירים יודעים את האמת:זה הכסף-ברנרד ביהן!!!!
    סגור